(VIDEO) Acesta e un Hyundai electric cu rezervor de hidrogen şi inginerie genială, inspirat dintr-o maşină creată de Giugiaro pentru coreeni în 1974
15 Iulie 2022, 12:11 Ilie Toma
După ce ieri vorbeam despre cât de magnific e noul model electric de serie Hyundai Ioniq 6, azi cei de la Hyundai continuă să fascineze lumea cu un nou automobil, deocamdată conceptual, dar care s-ar putea la fel de bine să se transforme şi într-un model de serie. Şi, partea care-i va entuziasma pe foarte mulţi dintre noi e că acest nou Hyundai e unul cu propulsie electrică pe bază baterii, dar totodată şi cu rezervoare de hidrogen, şi instalaţie cu pile de combustibil. Îi spune N Vision 74 şi a absolut fascinant, atât la design, cât şi în inginerie.
Cândva, demult, în anul 1974, cei de la Hyundai, încă foarte modeşti pe atunci, au îndrăznit să-l contracteze pe marele designer italian Giorgetto Giugiaro să le creeze formele unui viitor model Pony Coupe. Ideea a fost ca acel model desenat de Giugiaro să ajungă în producţie ca primul model sport al Hyundai.
Foto: Creaţia din 1974 a lui Giugiaro pentru Hyundai
Giugiaro le-a livrat u model care pare şi azi superb, după care formele au fost perfecţionate şi maşina ar fi trebui să ajungă în producţie. Dar n-a mai ajuns. Iar coreenii, acum pioneri într-o nouă epocă a electromobilităţii şi mai curajoşi decât mulţi alţii de a experimenta cu designul, şi-au amintit de acel model desenat de Giugiaro. Au scos desenele din arhivă şi au creat un model nou, inspirat din acele proporţii şi acele forme. Şi rezultatul e formidabil!
Maşina măsoară 4.952 mm lungime, are aproape 2 metri lăţime, un ampatament de 2.905 mm şi o înălţime de doar 1,33 metri. Este, deci, un soi de gran turismo sportiv veritabil, cu dimensiuni care-l plasează prin zona unui E-Class coupe, sau mai degrabă în cea a muscle-car-urilor americane. Dar aceste comparaţii sunt inexacte, pentru că stilistica acestei maşini e atât de diferită de acele modele, încât mai degrabă aminteşte de renumitul DeLorean, desenat tot de Giugiaro, sau de Audi quattro cel clasic, decât de un Mercedes cu linii ondulate.
Posterior cu linii ambiţioase, noi, forme diferite faţă de tot ce vedem azi în lumea auto, dar în acelaşi timp totul pare genial de frumos şi de inspirat — cam asta e calea pe care mare să meargă Hyundai cu tot mai multă aderenţă şi viteză în această lume nouă e mobilităţii electrice. Şi n-am greşi să spunem că Hyundai e noua vedetă în materie de design în această lume nouă.
Iar ingineria acestei maşini e la fel de emoţionantă şi intrigantă. Coreenii i-au pus două motoare electrice, însă, pentru că au vrut s-o facă sportivă cu adevărat, cele două motoare propulsează ambele puntea spate, fiecare câte o roată. Asta înseamnă că avem o maşină cu tracţiune spate, fără un diferenţial pe acea punte, însă cu dirijare de cuplu vectorial în mod electronic între cele două roţi. Cele două motoare asigură împreună o putere de 680 CP! Şi un cuplu de 900 Nm!
Energia pentru propulsie vine dintr-o baterie litiu-ion, dar e o baterie ceva mai mică, de 62,4 kWh, care funcţionează la 800 V. Pe lângă electricitatea stocată în baterie, mai există un rezervor de hidrogen, de 4,2 kg, şi o instalaţie de pile de combustibil, care generează electricitate cu o putere de 85 kW, pe perioade scurte până la 95 kW. Astfel, maşina poate alterna sau compensa sursele de electricitate pe care le foloseşte pentru electromotoare. Când pedala e apăsată până în podea, fluxul de energie de 85-95 kW de la instalaţia de hidrogen n-ar fi suficient, aşa că energia vine preponderent din baterii. La un condus mai constant, energia va veni preponderent sau exclusiv din pilele de hidrogen.
Toată ecuaţia asta hibridă dă beneficii uriaşe. Bateria electrică e mai puţin solicitată, şi e solicitată pe perioade scurte, sacadate. Asta o face să nu se încălzească la fel de mult, ceea ce determină o necesitate mai mică de răcire activă cu lichid, iar funcţionarea mai lentă a sistemului de răcire înseamnă altă energie economisită. Pe lângă asta, însăşi bateria poate fi mai mică, de doar 62,4 kW, ceea ce face maşina sportivă mai uşoară. Iar asta înseamnă mai rapidă şi mai eficientă în consum. Inginerie genială, în mare măsură, deci!
Inginerii şi designerii Hyundai, deci, merită un respect enorm pentru curajul de a gândi în afara cutiei convenţionale, atât în materie de design, cât şi de sistem de propulsie. Rar în zilele noastre, citind detaliile avansate despre un model nou, ai pornirea de a spune un profund wow, dar acest Hyundai e unul dintre cele care merită cea mai sinceră admiraţie.
Vezi în video-ul de mai jos acest nou Hyundai, alergând parţial alături de o altă creaţie intrigantă, despre care vom scrie în următoarele ore.