Ingineria fascinantă a motorului W12 al grupului VW, montat pe modele Audi, Bentley şi Volkswagen
4 Iulie 2022, 17:38 Redacţia PiataAuto.md
În anii 90, sub conducerea lui Ferdinand Piech, grupul VW a avut cele mai îndrăzneţe creaţii inginereşti, intrând ambiţios în noi teritorii anterior neexplorate. Aproape toată mărcile grupului au beneficiat de aceste ambiţii extraordinare ale lui Piech, iar acesta, o minte inginerească la rândul lui şi tot el nepotul lui Ferdinand Porsche, a dat undă verde spre proiecte care par azi incredibile. Unele dintre ele, precum VW Phaeton, nu s-au bucurat de vânzări remarcabile, dar au rămas în istorie drept creaţii fascinante. Altele, precum dezvoltarea lui VW Touareg şi a lui Porsche Cayenne sau startul dezvoltării lui Bugatti Veyron, au schimbat radical spre bine lucrurile în portofoliul de mai târziu al grupului, tocmai datorită curajului de atunci. Iar motorul W12 este el însuşi o asemenea creaţie inginerească aproape incredibilă, care mai există şi azi.
Apropo, din start trebuie să spunem că motorul W12 al grupului VW e singurul cu asemenea arhitectură care s-a aflat vreodată în producţia de serie pentru maşini. Săptămâna trecută am vorbit de un automobil extravagant cu motor W12, dar acolo motorul era de avion şi bărci, produs de Napier, şi fusese montat pe un singur exemplar de maşină. Dar tocmai acel motor dă şi o comparaţie interesantă. Motorul Napier reprezintă, de fapt, formula clasică de W12, în care există trei blocuri cilindrice, unul central şi două amplasate simetric prin părţi. Acel W12 de Napier are câte 4 cilindri pe fiecare dintre blocuri.
Foto: Motorul Napier W12, după formula clasică
Motorul creat de inginerii grupului VW, însă, are doar două blocuri cilindrice, în fiecare dintre ele existând câte două rânduri de cilindri, fiecare rând având 3 cilindri, iar alături, încă alţi 3. Astfel, fiecare bloc are 6 cilindri. Cele două rânduri a câte 3 cilindri din interiorul unui bloc au cilindrii poziţionaţi la 15 grade unul faţă de altul. Iar cele două blocuri sunt poziţionate la 72 de grade unul faţă de altul. Sună complex? Sigur, pentru că e unul din cele mai complexe motoare create vreodată.
Foto: Aranjamentul cilindrilor într-un motor W12 al grupului VW
Răspunsul acestui aranjament extraordinar al cilindrilor se ascunde în motoarele VR6, dezvoltate în anii 90. Practic, acele motoare VR6 erau aşa cum e unul din blocurile acestui motor W12 — avea două rânduri a câte trei cilindri, apropiate, încât era nevoie doar de un bloc, nu de două ca la un V6 normal. Iar când a fost conceput motor W12, practic el a însemnat contopirea a două motoare VR6 într-unul. Tocmai de asta, motorul mai este numit şi WR12, unde litera R vine de la abrevierea germană pentru motoarele în linie.
Astfel, motorul a fost lansat în 2001 şi, având o cilindree totală de 6,0 litri, era mai compact în dimensiuni decât un motor V8 de 4,2 litri, de exemplu! Acesta cântărea 239 kg, mai mult decât decent pentru un asemenea număr de cilindri şi o asemenea cilindree, avea 48 de valve, deci câte 4 per cilindru.
Pentru că cilindrii sunt atât de apropiaţi şi într-o configuraţie atât de complexă, blocul motor e construit dintr-un aliaj special, ce conţine aluminiu, siliciu, cupru şi magneziu.
Motorul a fost lansat iniţial în versiuni aspirate natural, cu putere de 420 CP şi mai mult, dar la doar câţiva ani distanţă, în 2003, a apărut şi o versiune turbo. Motorul a debutat public pe câteva concepte, apoi s-a regăsit şi pe modele de serie, precum VW Phaeton, Touareg, Audi A8, Bentley Continental GT, Flying Spur şi Bentayga o perioadă.
Pe Audi A8 a evoluat şi la o formă în care avea 6,3 litri volum în loc de 6,0 litri, iar cele mai puternice ipostaze în grupul VW s-au găsit pe Bentley, fiind aduse la 710 CP din cei 6,0 litri. Producătorul de serie mică Spyker a preluat acest motor pentru hypercar-urile sale, dar producţia acestora a avut loc în număr mic.
Foto: Spyker cu motor W12
Motorul se mai regăseşte azi pe Bentley Flying Spur de generaţie nouă, tot în formulă de 6,0 litri. Acolo el e prezent în ipostază twin turbo şi livrează 635 CP şi 900 Nm. Şi e probabil ultima ipostază pe care acest fascinant motor W12 s-a mai regăsit, înainte de pleca definitiv în istorie, cu tot cu gloria sa inginerească.
Foto: Bentley Flying Spur din zilele noastre, cu motor W12