Ingineria fascinantă, într-o evoluţie continuă de 20 de ani încoace, a lui Audi RS6

26 Iulie 2022, 18:08
Redacţia PiataAuto.md
Audi a avut multe tehnlogii şi nişe de modele unde a fost primul dintre toţi în a experimenta ceva ce aparent nu avea prea mult sens la momentul apariţiei, dar care era atât de cald primit de fanii săi, încât cei de la Mercedes şi BMW se grăbeau şi ei să creeze lucruri similare ulterior, conturând lucruri care azi par normalitate. Aşa a fost cu tracţiunea integrală în autoturisme mici, Audi lansând-o în 1980 pe legendarul quattro, iar Mercedes şi BMW au creat sistemele lor abia peste 5-7 ani. Aşa a fost cu legendarul Audi RS2, conceput împreună cu Porsche, care a fost un primul break din lume conceput într-un spirit al performanţei supreme. Şi Audi RS6 a continuat aceeaşi idee, doar că a dus-o la un grad şi mai mare de ambiţie inginerească, devenind nu doar un break de performanţă, ci un adevărat supercar în siluetă de break.
Menţionăm break-ul pentru că era principala caroserie, sedanul fiind lansat în paralel, mai mult pentru piaţa SUA, şi fiind cumva eclipsat.
În 2002, când prima generaţie Audi RS6, în caroserie C5, a fost pusă în producţie, ea devenise cel mai puternic Audi la acea vreme. Maşina a trebuit să devină mai lungă şi mai lată decât un Audi S6, pentru a face loc unui motor V8 de 4,2 litri biturbo, instalat pe acea generaţie. Acel Audi livra 450 CP şi 580 Nm, iar o asemenea putere era cu adevărat demnă de un supercar.
Prima generaţie Audi RS6, în caroserie sedan şi break

Motorul fusese perfecţionat de către compania britanică Cosworth, renumită pentru multe modele de performanţă create în istorie. Pe atunci Cosworth aparţinea celor de la Audi, aşa că. Era perfect firesc ca aceştia să contribuie la un model nou de performanţă. Primul Audi RS6 a fost şi primul model în care inginerii reuşiseră să creeze o cutie de viteze automată care schimba treptele mai rapid ca una manuală, aşa maşina a debutat cu o cutie tiptronic de origine ZF, fără opţiunea unei cutii manuale.
Şi, fireşte, sistemul de tracţiune integrală permanentă quatttro, cu diferenţial Torsen, era standard.
În rezultat, primul Audi RS6 devenise un break care putea accelera de la 0 la 100 km/h în numai 4,7 secunde. Nu exista nici un break de serie mai rapid în lume, iar concurenţei de la Mercedes şi BMW i-a luat vreme bună să creeze ceva pe măsură.
Primul Audi RS6 avea şi o suspensie fascinantă, numită Dynamic Ride Control. Suspensia presupunea arcuri metalice, cu două amortizoare hidraulice poziţionate opus unul altuia. Acestea acţionau cu forţe de contrabalansare cât vehiculul lua viraje strânse, fără necesitate controlării lor prin sisteme electronice. Asta îi dădea maşini un comportament superb, dar în practică amortizoarele erau destul de pretenţioase.
Către sfârşitul primei generaţi, RS6 primise un surplus de putere, crescând de la 450 a 480 CP, iar limita de viteză a crescut de la 250 la 280 km/h. Puţine maşini, însă, s-au produs cu asemenea parametri.
Următoarea generaţie a lui Audi RS6, C6, a făcut deja uz de un motor V10, de 580 CP, în 2008. Era un motor biturbo, de 5,0 litri, prezent şi pe R8, şi pe Lamborghini Gallardo, dar versiunea de pe RS6 avea circa 400 de componente proprii. Motorul avea o pompă puternică de ulei, ce putea asigura lubrifierea până şi în cele mai mari forţe laterale.
Această generaţie a folosit o cutie automată cu 6 trepte, iar viteza maximă a trecut pentru prima dată de 300 km/h, situându-se la 303 km/h. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h era de 4,5 secunde pentru sedan şi 4,6 secunde pentru break. Modelul a fost produs doar până în 2010, motiv din care s-au produs doar 8 mii de exemplare, dintre care 6.500 au fost break-uri şi doar 1.500 sedanuri! Deci, cine mai găseşte una azi, are parte de o bijuterie rară!
În fine, următoarele două generaţii, inclusiv cea produsă în prezent, a făcut uz de un motor V8 biturbo de 4,0 litri. Generaţia a treia, C7, a renunţat la 2 cilindri, dar şi-a redus şi puterea cu 20 CP, până la 560 CP. Maşina era şi cu 120 kg mai uşoară, aşa că performanţa n-a avut de suferit. De fapt, datorită unei cutii cu 8 trepte, acceleraţia de la 0 la 100 km/h era de doar 3,9 secunde, iar viteza maximă crescuse la 305 km/h.
E interesant că această generaţie venea standard cu suspensie pneumatică, pentru confort mai mare. Această generaţie nu s-a mai vândut în SUA, prin urmare a existat doar în caroserie break. S-a produs între anii 2013 şi 2018, până când, în 2019, a fost lansată actualul model. Deşi nu s-a vândut în SUA, această generaţie a fost produsă şi vândută în număr mai mare, iar cei din SUA au tot continuat s-o ceară şi pe piaţa lor.
Generaţia curentă face uz de acelaşi motor V8, doar că acesta scoate 600 CP şi 800 Nm. Şi acum vorbim doar de caroserie Avant, iar de această dată modelul a revenit pe piaţa SUA. Maşina prinde prima sută în 3,6 secunde. Şi această generaţie are doar câteva componente de caroserie comune cu A6 Avant — acoperişul, uşile faţă şi şi hayonul. Restul pieselor sunt diferite. Doar că această generaţie nu se mai produce în hale separaţie la divizia de performanţă Audi, ci pe aceeaşi linie de producţie de la Neckarlsum.
Însă caracterul actual e acelaşi, de supercar în siluetă de break. Iar nenumărate dueluri făcute în jurul lumii au arătat cât de fascinante sunt performanţele acestui model chiar şi în comparaţie cu cele mai respectate mărci de supercar-uri. Audi RS6 este, deci, unul din cele mai frumoase capitole în inginerie Audi, şi e un capitol care se mai scrie şi în prezent.
0
730
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!