Istoria curioasă a lui IAR 316, primul elicopter al României, produs cândva la Braşov

20 Iulie 2022, 18:27
Redacţia PiataAuto.md
România a fost unul din pionerii aviaţiei în istorie, încă acum mai bine de 100 de ani şi aici ar fi suficient să ne amintim de numele lui Henri Coandă. Dar în domeniul elicopterelor, industria aeronautică din România scăpase iniţial oportunitatea de a fi printre primii, iar după al doilea război mondial acest domeniu fusese neglijat aproape 20 de ani. Anii 70, însă, au adus şi primul elicopter al României, care are o istorie curioasă în spatele său, istorie în care ne-am propus să intrăm ceva mai profund astăzi, de ziua aviaţiei în România.
În anii de dinaintea construcţiei acestui elicopter, România achiziţionase câteva elicoptere produse în URSS, dar prea multă dependenţă de URSS la nivel militar nu era un lucru tocmai bun, chiar şi pentru o ţară din fostul bloc estic. În 1967 în România fusese luată decizia de renaştere a aeronauticii, iar această strategie nouă prevedea şi construcţia în România a elicopterelor. În 1967 a urmat o vizită a lui Charles de Gaulle la Bucureşti, care a încălzit perspectivele unei colaborări cu industria franceză. Iar când în august 1968 URSS a invadat Cehoslovacia pentru oprirea revoltelor de acolo, devenise clar că sub nicio formă viitorul elicopter românesc nu putea fi bazat pe o inginerie din URSS.
Foto: Vizita lui Charles de Gaulle la Bucureşti, anul 1968

Aşa s-a ajuns la negocieri cu francezii de la Aerospatiale şi la semnarea în 1970 a unui prim contract de construcţie a modelului SA-316 Alouette III în România, cu numele IAR 316. Era un lucru inedit or, Franţa era o ţară NATO, care semnase un asemenea acord strategic cu o ţară din blocul estic.
Între timp, în 1968 statul român reînfiinţase fabrica de avioane din Braşov. Cândva, în 1925, fabrica fusese înfiinţată ca un joint-venture al grupurilor Bleriot-Spad şi Lorraine-Dletrich, funcţionând până în 1944.
Contractul semnat în 1970 cu francezii prevedea construcţia a doar 50 de elicoptere, până în 1974. Motorul trebuia importat direct din Franţa, de la Tubomeca. Modelul de elicopter ales a fost o decizie mai uşoară pentru francezi, pentru că era deja de ani buni în producţie la ei. În acelaşi timp, în anii 60 era considerat unul din cele mai bune şi manevrabile în clasa sa, iar pentru România a fost un prim pas strategic foarte inspirat. Într-atât de bun, încât peste 4 ani a dus la semnarea unui alt contract şi mai important, dar şi la extinderea producţiei lui IAR 316 până în 1987, într-un număr de circa 250 exemplare în total, în loc de 50.
Elicopterul era propulsat de un motor conceput şi produs de Turbomeca, care putea dezvolta o putere 570 CP. Motorul putea dezvolta o putere mai mare, dar fusese limitată la aceşti parametri din considerente de rezistenţă a elementelor de transmisie. Pe perioade scurte, la decolare, putea livra 590 CP.
Elicopterul avea o lungime de 10,03 metri şi o înălţime de 3 metri, iar diametrul elicei principale era de 11,02 metri. La gol, cântărea 1.143 kg, iar cu tot cu sarcină utilă putea avea o masă de 2.200 kg.
IAR 316 avea o viteză de croazieră de 185 km/h, iar la altitudine joasă putea atinge şi 210 km/h. Altitudinea maximă pe care o putea atinge era 3.200 metri şi putea urca la o rată de 4,3 metri/secundă.
IAR 316 putea fi configurat atât pentru uz civil, cât şi militar, pe el putând fi fixate două rachete ghidate anti-tanc şi o mitralieră de 7,62 mm. În România, jumătate din exemplarele produse au intrat în dotarea armatei.
Deşi IAR 316 a fost un concept ingineresc francez, producţia lui în România a însemnat tot mai multă localizare, dar şi formarea unei industrii competente la nivel local. Şi apoi, exemplul României de preluare a aceleiaşi licenţe franceze nu a fost singurul — mai târziu şi India a produs versiunea sa, numită HAL Chetak, până după anul 2000, dar şi Elveţia, de către cei de la F+W Emmen. Apropo, armata Elveţiei a decis abia în 2004 că va planifica renunţarea la aceste elicoptere şi abia în 2010 a decis să le doneze Pakistanului. Deci, ele au servit decenii la rând până şi uneia din cele mai bune armate din lume.
Foto: Un elicoper SA-316 în Elveţia

Şi în România IAR 316 mai figurează şi azi în dotarea armatei, doar că e deja folosit mai mult în rol de elicopter de antrenament.
2
13,540
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!