Istoria curioasă a podului feroviar dintre România şi Moldova, construit de Eiffel acum 145 de ani, funcţional şi în prezent

28 Iulie 2022, 16:49
Redacţia PiataAuto.md
Numele inginerului francez lui Gustave Eiffel e asociat în primul rând cu turnul din Paris, care-i poartă numele şi care a fost construit în între anii 1887 şi 1889. Însă Eiffel a avut o carieră excepţional de prolifică la acea vreme şi a construit mai ales poduri metalice peste tot în lume, de la Franţa la Elveţia, de la de la ţări din Africa şi Asia până la cele din cele două continente americane. Iar între România şi Republica Moldova, există şi în prezent un pod proiectat şi construit de Gustave Eiffel în 1877, deci cu 10 ani înainte de startul construcţiei turnului Eiffel!
Podul despre care vorbim azi e unul feroviar, şi e amplasat peste Prut, lângă Ungheni. Pe acest pod de 145 de ani vechime trec şi în zilele noastre trenuri, inclusiv cele de pe ruta Chişinău-Ungheni-Iaşi. Apropo, este acelaşi pod supra numit în anul 1990 drept podul de flori.
Podul a fost construit în urma unui acord încheiat pe atunci între statul român pe de o parte şi Rusia ţaristă pe de altă parte, în componenţa căreia intra pe atunci şi teritoriul Republicii Moldova de azi. Acordul fusese încheiat în 1972 şi prevedea stabilirea de căi comerciale pe Prut, printre ele numărându-se şi un pod feroviar la Ungheni. Un fost pod existent în acel loc fusese distrus în 1876 de inundaţii, iar calea ferată din Basarabia l-a invitat pe Eiffel pentru a proiecta un pod rezistent, care să ţină 100 de ani, după expresia din gazetele vremii.
Foto: Schiţele originale ale podului, elaborate de Gustave Eiffel

Pe atunci Eiffel avea deja o experienţă de mai bine de zece ani, cu mai multe proiecte reuşite finalizate şi date în exploatare. Totuşi, vârful carierei sale avea abia să urmeze, aşa că cei din Basarabia au apelat la Eiffel când acesta încă nu avea notorietatea căpătată în următorii 20 de ani după inaugurarea podului de la Ungheni.
Eiffel a proiectat podul relativ repede, acesta fiind gata în aprilie 1877. A fost inaugurat în grabă, întrucât Rusia se pregătea să declare război Turciei, iar războiul ruso-turc a început la doar 3 zile după inaugurarea oficială a podului de la Ungheni.
Foto: Timbru poştal cu podul Eiffel, emis de Poşta Moldovei, 2018

Ingineria podului Eiffel de la Ungheni presupune existenţa unei structuri metalice reticulare, cu braţe încrucişate în stilul aplicat mai târziu şi la turnul din Paris. Aceste braţe au grosime şi frecvenţă variabile în funcţie de distanţa faţă de suporturi şi asigură rigiditatea structurală a podului. Iar asta a permis ca podul să aibă mai puţine elemente de susţinere, mai simple în construcţie. Pe atunci, podurile ui Eiffel erau revoluţionare prin aceste structuri reticulare, permiţând să se renunţe la arcadele obişnuite şi putând suporta greutăţi mai mari, cu distanţe mai mare între pilonii de susţinere.
Ei bine, podul lui Eiffel dintre România şi Moldova şi-a demonstrat deja durabilitatea în timp şi a ţinut mai mult decât cei 100 de ani pe care-i voiau pe atunci cei implicaţi. Podul are deja 145 de ani împliniţi şi e încă într-o stare excelentă, fiind perfect funcţional şi fiind una din căile esenţiale de infrastructură între Moldova şi România. Lucrarea lui Eiffel a fost considerată excelentă şi la acea vreme, întrucât acesta a primit în următorii ani mai multe comenzi în România, inclusiv construcţia unui hotel în Iaşi.
Foto: Podul Eiffel văzut de sus, din Ungheni
3
28,233
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!