Istoria fascinantă a lui Cityrama Citroen 55, autobuzul bizar cu două etaje, creat acum aproape 70 de ani în Paris

19 Iulie 2022, 16:49
Redacţia PiataAuto.md
Inginerii Citroen erau cândva printre cei mai curajoşi şi ingenioşi din lume, îndrăznit să inoveze aşa cum multe alte mărci pur şi simplu nu puteau. Anii 50-70 ai secolului trecut au fost deosebit de prolifici în acest sens, cu tehnologii şi maşini lansate în acea perioadă care au rămas adevărate simboluri în lumea auto. Dar puţin ştiu că a existat şi un autobuz Citroen, lansat în acelaşi an cu magnificul Citroen DS, adică în 1956, acum 66 de ani.
Foto: Autobuzul Cityrama Citroen 55, alături de un Citroen DS

Istoria acestui autobuz, însă, nu a pornit de la inginerii Citroen sau de la marca franceză propriu-zisă, ci de la o altă companie, numită Cityrama. Era o companie turistică din Paris, care şi-a dorit să aibă autobuze atât futuriste şi de speciale, încât acestea să devină un simbol al Parisului, iar turiştii să vrea neapărat tururi anume cu ele.
Cei de la Cityrama au luat la bază un şasiu de Citroen 55 — un camion extraordinar de reuşit şi renumit, lansat în 1953, care ar putea să ne amintească multora dintre noi de camioane din părţile noastre. Acel camion era unul din clasa de 5 tone şi devenise cărăuşul preferat al Franţei acelor ani.
Camionul putea avea fie un motor diesel, fie unul pe benzină, ambele de 6 cilindri. Cel diesel dezvolta 86 CP din 5,2 litri cilindree, iar cel pe benzină — 73 CP din 4,6 litri. Nu e clar care din motoare a fost utilizat pe autobuzul Cityrama, însă.
Foto: Camionul Citroen 55, transportând automobile Citroen DS

Având şasiul şi motorul acelui camion, dezmembrat de benă şi cabină, cei de la Cityrama l-au oferit unui atelier specializat în construcţia caroseriilor speciale, atelierul fiind numit Currus. Cei de la Cityrama le-au dat şi câteva sarcini de bază: autobuzul trebuia să aibă două etaje, trebuie să aibă o suprafaţă vitrată cât mai mare şi trebuia să nu semene cu niciun alt autobuz.
Autobuzul creat a primit numele complet de Cityrama Currus Citroen 55 şi avea două etaje, doar că etajul superior era ceva mai scurt. Designul în partea inferioară mergea spre îngustare, ca la o barcă, ceea ce-l făcea şi mai bizar. Iar în faţă avea o construcţie ce amintea de un rechin mai degrabă.
Autobuzul avea şi un contur roşu bizar pe perimetrul etajului de jos, care urca spre etajul de sus, integrându-l vizual într-un mod iscusit. Iar blocurile optice spate aveau o formă triunghiulară, ascuţită spre partea de sus, care întregeau acest design de barcă şi navă spaţială.
La interiorul autobuzul a fost printre primele, dacă nu chiar primul, care a oferit conexiune separată şi căşti pentru fiecare pasager, cu posibilitatea de a alege limba dorită pentru ghidul audio, iar asta se întâmpla în anul 1956!
Foto: Deservire de primă clasă la bordului lui Cityrama Citroen 55

Totuşi, faptul că designul acestui autobuz a fost creat de maeştri doar în caroserie, nu şi de ingineri în motoare, a cauzat rapid probleme, vizibile încă de la primele autobuze exploatate. În perioada verii, suprafeţele atât de mari de sticlă creau un efect pronunţat de seră, iar spaţiul interior se supraîncălzea.
Foto: Postul de condus al autobuzului

Pe lângă asta, motorul fusese privat de grila normală de radiator şi se supraîncălzea şi el. Cei de la Currus au încercat să rezolve problema prin adăugarea a încă o grilă, deasupra primeia, dar nici asta n-a fost suficient. S-a mai adăugat o a treia grilă, apoi o a 4-a şi a 5-a identice, în părţi, şi doar aşa problema s-a rezolvat.
Asta i-a făcut pe cei de la Cityrama să înceapă a decide în favoarea altor autobuze deja din 1960, însă exemplarele deja construite, vreo 10 la număr, au fost păstrate în operare, întrucât deveniseră simbolice şi căutate, exact aşa cum îşi doriseră iniţial. Surprinzător, dar aceste autobuze au slujit fidel timp de peste 30 de ani în Paris, până au fost pensionate. Şi pentru că de 40 de ani încoace ele nu mai merg pe străzile Parisului, autobuzul Cityrama Currus Citroen 55 rămâne a fi o pagină tot mai îndepărtată şi uitată de istorie, însă totodată una admirabilă!
0
1,939
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!