Istoria neştiută a evoluţiei vitezometrului la modelele Mercedes de peste un secol încoace

2 Iulie 2022, 18:17
Redacţia PiataAuto.md
Vitezometrul e un instrument obligatoriu de multă vreme pentru automobile, pentru că e esenţial să ştim cât de repede mergem, pentru a ne putea conforma rigorilor de siguranţă rutiere. Dar primele maşini nu aveau un vitezometru, din două motive. Nu existau limite legale de viteză, în primul rând, pentru că nu se gândise nimeni la ele. Şi, apoi, maşinile mergeau prea lent, şi nu prea interesa pe nimeni dacă viteza e 10 sau 14 km/h. Primul automobil al lui Carl Benz, spre exemplu, atingea 16 km/h, ceea ce era lent chiar şi pentru anul 1886, când trenurile cu abur deja atingeau 100 km/h. Dar 16 km/h era mai mult decât dublu decât viteza pietonilor, iar asta dădea de gândit.
Foto: Automobilului lui Carl Benz din 1886

Au mai trecut câţiva ani, au apărut maşini mai rapide, iar vitezometrele au început a fi oferite ca opţiune pe maşini, mai ales pe cele mai rapide, doar pentru plăcerea de a vedea cât de rapidă îţi poate fi maşina. Încă nu exista o impunere legală a lor.
În Germania, impunerea vitezometrelor prin lege a venit în 1909, când a fost adoptată limita de 15 km/h în localităţi, viteză ce corespundea calului la trap. Din acel moment, instalarea vitezometrelor pe maşini a devenit obligatorie.
Foto: Cadrane de bord Mercedes-Benz din anii 90

Au urmat decenii la rând în care vitezometrele au urmat acelaşi principiu al unui ac analogic, care cursează circular şi indică cifra vitezei curente. Vitezele indicate pe acest instrument au crescut, modul de măsurare şi mecanismele s-au perfecţionat, dar esenţa a rămas neschimbată până spre anii 1990 când au apărut primele vitezometre digitale pe modele de serie. Prin anii 80 se experimenta deja cu ele pe concepte sau pe maşini modificate individual.
Foto: Vitezometru de pe microbuzul Mercedes T1

Apropo, vitezometrele n-au fost plasate direct în câmpul de vedere la modelele Mercedes decât spre anii 1950. Până atunci se considera că urmărirea constantă a vitezei nu e o activitate tocmai plăcută. Însă când limitele de 50 km/h în oraşele din Germania au presupus amenzi mai dure şi a devenit de bun simţ să le respecţi cu stricteţe, cei de la Mercedes le-au integrat ca o scară cu gradaţii verticale sau orizontale, pe cadranele de bord, pe modele precum W180 şi W129, dar şi pe renumitele modele sedan W111 şi W112. De fapt, motivele pentru care vitezometrul a ajuns a fi o piesă centrală pe cadranele Mercedes a fost introducerea în 1959 a primelor radare în Germania.
Foto: Vitezometru cu scară verticală de pe W111/W112

Au urmat alţi ani în care inginerii Mercedes au considerat că proprietarii trebuie absolviţi de stresul constant de a urmări vitezometru. Se simte că marca germană nu s-a avut foarte aproape cu acul vitezometrului, nu? Aşa că cei de la Mercedes au fost pe parcursul următoarelor decenii cei care au introdus în pionerat primele sisteme incipieente de cruise control în Europa şi de limitator de viteză, ultimul permiţând accelerarea normală până la o anumită viteză, dar nu şi depăşirea ei.
Foto: Vitezometru cu scară orizontală, pe W180

E curios şi faptul că multe vreme ceasurile analogice au jucat un rol bizar de important în modele Mercedes, fiind adeseori echivalate în diametru cu turometrul sau chiar cu vitezometrul. Astfel, chiar şi în anii 2000-2015 existau modele Mercedes care au un ceas neînţeles de mare pe cadranele de bord, de parcă să ştii ora exactă în orice moment ar fi la fel de important ca viteza sau turaţiile motorului.
Foto: Cadrane cu ceas mare de pe Mercedes W211

Abia odată cu apariţia display-urilor digitale, cel puţin parţiale, aceste ceasuri au început a deveni istorie.
Foto: Cadranele de pe C-Class Coupe W203, ceasul devine digital, vitezometrul e esenţial

Primul vitezometru digital pe un Mercedes a apărut pe conceptul F100 din 1991. Acolo era o primă prefaţare a funcţiilor pe care le avem azi pe cadrane digitale.
Iar azi, fireşte, majoritatea modelelor Mercedes, dar şi în industrie, operează deja cu display-uri care afişează vitezometre. Şi pentru că sunt digitale, o singură maşină poate avea mai multe designuri şi aranjamente, iar cel de volan îşi poate alege accentele dorite.
Foto: Cadranele digitale de pe Mercedes S-Class W221

Şi azi, însă, şoferii se împart în două categorii — cei ce preferă să vadă în faţă un vitezometru cu o săgeată care indică spre cifre statice, poziţionate circular, chiar dacă totul e un afişaj digital, şi cei care s-au obişnuit deja cu valoarea vitezei curente afişată cifric în faţa lor, valoarea căreia se schimbă în funcţie de viteza instantanee. Tu din care tabără faci parte?
0
7,962
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!