Istoria neştiută a lui Skoda 935, maşina cu forme aerodinamice de Tatra şi motor amplasat în spate, construită în Cehoslovacia acum 87 ani

31 Iulie 2022, 16:03
Ilie Toma
Despre faptul că Skoda a avut maşini cu motoare amplasate în spate în istoria sa, ştim cei mai mulţi dintre noi. Dar maşina asta e mult enigmatică de atât şi a fost creată cu 25 de ani înainte de modelele Skoda de masă, cu motoare amplasate pe spate. Skoda 935 Dynamic, cum e numele său complet, a fost creată în anul 1935, într-o perioadă în care designul şi ingineria auto din Cehoslovacia înfloreau de inovaţie. Formele aerodinamice ale acestei maşini ar putea să ne amintească de modelele Tatra din aceeaşi perioadă, dar adevărul e că atunci când se lansase Skoda 935, doar un singur model aerodinamic Tatra fusese lansat anterior, cu niciun an mai devreme. Prin urmare, lucrurile sunt mai curioase decât par la prima vedere.
Formele aerodinamice, îmbrăţişate de Tatra în acea perioadă, au fost posibile datorită inginerului şi designerului şef Tatra, Hans Ledwinka, dar mai ales colaborării sale cu inginerul de aviaţie şi designerul Paul Jaray. Acesta construise dirijabilele Zeppelin cândva şi în anii 20 şi 30 conturase forma perfectă, aerodinamică, a maşinilor, pe care o promova cu toată ardoarea atât la Universitatea Tehnică din Praga, cât şi în lumea auto. Ledwinka a fost entuziasmat de ideile lui şi în anul 1934 a fost lansată primul model al mărcii cehoslovace, creat pe principiile aerodinamice ale lui Paul Jaray, Tatra T77. Acel model avea un motor V8 răcit cu aer, montat în spate, ce livra 60 CP. Datorită aerodinamicii, puterea era suficientă ca maşina să atingă 145 km/h. Maşina a avut un succes răsunător de imagine în Cehoslovacia acelor vremuri, iar cei de la Skoda s-au gândit că ar fi cazul să creeze ceva pe măsură.
Foto: Designul aerodinamic şi construcţia lui Tatra T77, lansată în 1934

Inginerii şi designerii Skoda s-au pus imediat pe treabă şi au urmat aceleaşi principii de aerodinamică, enunţate de Paul Jaray. Întregul concept al maşinii pe care au creat-o — Skoda 935 Dynamic — era extraordinar de asemănători cu modelul Tatra T77, ce tocmai a fost lansat, dar şi cu cele care au urmat. Skoda a ales să folosească un tub similar central ca schelet al caroseriei, doar că-l făcuse circular, cilindric, spre deosebire de Tatra. Skoda optase pentru 935 pentru amplasarea în spate a motorului, deşi nu producea maşini de serie cu asemenea amplasare până atunci. Doar că, dacă Tatra avea un V8 răcit cu aer, atunci Skoda a optat pentru un motor cu 4 cilindri, boxer, răcit cu lichid! Da, vorbim de o arhitectură boxer, cu cele două blocuri poziţionate la 180 grade unul faţă de altul, aplicată mai târziu pe modele Porsche şi VW.
Foto: Tubul central şi motorul boxer de pe Skoda 935 Dynamic

Skoda menţiona la acea perioadă că amplasarea motorului în spate dă beneficii enorme de confort, maşina urcând mai uşor dealurile în condiţii de aderenţă scăzută, având vibraţii mai mici în habitaclu, zgomot mai mic, iar în interior fiind exclusă căldura şi mirosurile nedorite de la motor.
Motorul era poziţionat înaintea axului spate şi era integrat cu o cutie de viteze, din care ieşeau două semiaxe. Inginerii Skoda au fost atât de performanţi în proiectarea motorului cu 4 cilindri, încât din 2,0 litri cilindree au scos o putere de 55 CP la 3,500 rpm, în timp ce Tatra T77 scosese 60 CP dintr-un V8 de 3,0 litri, fapt care era deja admirabil. Dar cei de la Skoda au depăşit acel randament admirabil.
În rezultat, Skoda 935 Dynamic putea atinge 130-135 km/h şi se declara pregătită pentru autostrăzile viitorului. Maşina avea acea aripioară centrală pe posterior, cu rol de stabilizare aerodinamică, care apăruse între timp şi la Tatra şi fusese menţinută mulţi ani.
Cutia de viteze e la fel de impresionantă, deşi ea avea o inginerie franceză la bază, provenind de la compania franceză Cotal. Schimburile treptelor se efectuau printr-un mecanism electromagnetic, ceea ce a permis instalarea unui levier simplu, cu treptele poziţionate circular, crescând, iar astfel levierul era abia mişcat în poziţia următoare, în timp ce cutia efectua schimbarea efectivă. Un soi de cutie semiautomată, deci.
Foto: Levierul cutiei de viteze de pe Skoda 935 Dynamic

Skoda 935 Dynamic era o maşină cât se poate de generoasă în dimensiuni, măsurând 4,86 metri lungime şi având un ampatament de 3,2 metri, mai mare ca S-Class-uri de azi deci la distanţa între roţi. Spre deosebire de Tatra, Skoda 935 avea un calandru mai mare în faţă, după care era situat radiatorului motorului, cu un circuit până spre spate al lichidului de răcire, iar capota deschidea acces spre un portbagaj de 300 litri volum. Rezervorul nu se afla acolo, ci era încorporat în tubul central inferior. Iar zona portbagajul frontal, cu tot cu roţi, era gândită încă de pe atunci pentru deformare în caz de accident.
Fireşte, suspensia era una independentă pe ambele punţi, iar asta îi conferea maşini agilitate. Faptul că motorul era amplasat niţel în faţa axului spate îi dădea şi o echilibrare mai bună maşinii. Iar motorul cu două carburatoare Zenith răspundea excelent la apăsările de acceleraţie.
Foto: Interiorul lui Skoda 935 Dynamic

Din păcate, însă, spre deosebire de Tatra, Skoda n-a mai pus în producţie acest model. S-a limitat în a-l prezenta la salonul auto de la Praga în 1935, apoi l-a tot folosit ca maşină internă de uzină timp de 4 ani. În 1939, când a început războiul, maşina a fost vândută unui colecţionar. Ideea motorului boxer de 4 cilindri în loc de V8 a fost preluată mai târziu chiar de Tatra, pe modelul mai compact T97 în 1939.
Aşadar, Skoda 935 Dynamic a fost construită într-un singur exemplar, dar istoria ei nu s-a pierdut în neştire. După ce a fost vândută în colecţie privată, ea a mai servit în interiorul Cehoslovaciei, iar în 1968, un fermier din Banska Bystica a venit la proaspătul muzeu Skoda şi a adus o maşină unică, pentru a o dona. Era Skoda 935 Dynamic, construită în 1965. Maşina a fost restaurată, apoi a stat în muzeu.
În ultimii ani, ea a mai trecut prin împrospătări şi e în continuare în posesia muzeului Skoda, ca o pagină fascinantă de istorie, care, din cauză că n-a avut continuitate într-un model de serie largă, a rămas a fi şi o pagină neştiută. Totuşi, Skoda 935 Dynamic e cu siguranţă un apogeu al inginerilor cehoslovaci de la Skoda din anii 30, despre care putem doar să presupunem în ce şir de modele magnifice ar fi putut să evolueze, dacă ar fi ajuns la producţie.
0
8,779
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!