Istoria neştiută a tractoarelor Lamborghini, produse până în zilele noastre în Italia

11 Iulie 2022, 17:12
Redacţia PiataAuto.md
Porsche a fabricat cândva, demult, şi tractoare — asta o ştiu mulţi dintre noi. Despre Lamborghini, la fel, se ştie că au existat tractoare ce purtau renumita emblemă pe capota lor. Dar, de fapt, dacă Porsche a încheiat producţia de tractoare încă în 1956, atunci tractoarele Lamborghini se mai produc până în zilele noastre! Însă despre ele pasionaţii de maşini ştiu de obicei atât de puţin, încât majoritatea dintre noi vom fi surprinşi să aflăm că apariţia tractoarelor Lamborghini se datorează tot lui Ferruccio Lamborghini şi că acestea se mai fabrică şi azi în nordul Italiei.
Foto: Ferruccio Lamborghini, alături de o maşină şi un tractor Lamborghini

Ferrucio Lamborghini, omul pe care majoritatea dintre noi îl ştim drept fondatorul Lamborghini, s-a născut în familia unor viticultori din nordul Italiei. A văzut deci toate procesele de prelucrare agricolă de-a lungul copilăriei, însă era mai captivat de partea maşinăriile agricole, decât de agricultura propriu-zisă, aşa că a urmat institutul tehnic Fratelli Taddia din Bologna. Când absolvise, Italia era deja implicată în al doilea război mondial, aşa că Ferruccio a fost înrolat în forţele aeriene, în rol de mecanic.
La sfârşitul războiului, Ferruccio a nimerit şi-n prizonieratul forţelor britanice şi a putut revenit abia peste un an în Italia. Acolo şi-a deschis un mic atelier mecanic, şi pe lângă repararea şi modificarea unor maşini, a început a construi primele tractoare elementare. Deja în 1947, Ferrucio şi-a dat seama că reconstrucţia Italiei va necesita şi tractoare noi pentru agricultură, aşa că a pus la punct producţia primelor tractoare, folosind componente de la foste vehicule militare şi motoare de pe camioanele Morris. În 1948 a urmat şi fondarea companiei propriu-zise Lamboghini Trattori. Aşa că tractoarele Lamborghini au luat naştere cu mult înaintea autoturismelor Lamborghini.
Acele prime tractoare aveau deja o inovaţie inginerească ce le distingea. Era vorba de un atomizator de combustibil pe tractoarele Carioca, acel utila permiţându-le să pornească pe benzină şi să funcţioneze mai departe pe motorină, sporind comoditatea utilizării şi viteza pornirii motoarelor.
Foto: Tractorul Carioca

În următorii ani a urmat o dezvoltare cu viteza unui start-up, de la un tractor pe săptămână la 200 de tractoare pe an. În 1951 a fost lansat şi tractorul L33, primul tractor conceput în întregime de Lamborghini, dar care folosea oricum un motor Morris de 3,5 litri, cu 6 cilindri în linie.
Foto: Lamborghini L33

Anii 1952 şi 1953 au marcat creşterea Lamborghini la talia unei adevărate fabrici, la scară industrială, creştere favorizată de un program de stat de finanţare a fermierilor din Italia. Lamborghini a lansat în aceşti ani 6 modele de tractoare de diferite dimensiuni.
Foto: Tractor Lamborghini DL 30

Dezvoltarea a fost una vertiginoasă, Ferruccio Lamborghini devenind deja un industriaş cunoscut şi avut în Italia, către începutul anilor 60, când s-a născut ideea automobilelor Lamborghini. Ferrucio avea un Ferrari, căruia i se defectase ambreiajul, şi acesta a ţinut să-i spună lui Enzo Ferrari despre acest defect, fapt care l-a făcut să se certe cu ultimul. După acea ceartă, Ferruccio Lamborghini a decis să creeze maşini care să concureze cu Ferrari. L-a angajat pe fostul inginer Ferrari, Giotto Bizzarrini, pentru a-i proiecta cel mai bun motor V12 de până atunci şi i-a promis şi un bonus gras pentru fiecare 10 cai-putere în plus faţă de Ferrari. Primul Lamborghini conceptual a apărut în 1963, iar primul model de serie — în 1964. Tractoarele însă au continuat a fi produse şi a creşte în amploare.
Foto: De la dreapta la stânga: Giotto Bizzarrini, Ferruccio Lamborghini şi Gian Paolo Dallara, alături de proaspătul motor V12 pentru autoturismele Lamborghini, în 1963

La sfârşitul anilor 60, Ferruccio a aplicat un program de creştere a calităţii tractoarelor şi a performanţelor acestora, considerând că ele trebuie să se alinieze unei imagini de vârf, pe care o aveau deja maşinile Lamborghini. Astfel, tractoarele Lamborghini au fost primele din Italia, echipate cu cutii sincronizate şi tot atunci a apărut modelul de top R480.
La începutul anilor 70, însă, companiile lui Lamborghini au avut parte de vremuri tulburi. Lamborghini Trattori a trecut printr-o criză în 1971, când importatorul din Africa de Sud şi-a anulat toate comenzile, piaţa fiind una din cele importante. În paralel, şi compania producătoare de maşini începea să simtă scăderea globală a vânzărilor, iar criza petrolului din 1973 a agravat şi mai mult lucrurile. În 1972 Ferruccio Lamborghini a bătut palma cu concurenţii săi, de la SAME, şi le-a vândut compania de tractoare. Până în 1974, Ferruccio Lamborghini şi-a vândut toate afacerile şi s-a pensionat, retrăgându-se la vila sa din Umbria, din centrul Italiei, unde şi-a savurat roadele succesului anterior. Tranzacţia de vânzare a Lamborghini Trattori a fost finalizată în 1973, iar de atunci şi până azi, tractoarele Lamborghini nu mai au nimic în comun cu maşinile Lamborghini, decât logo-ul comun, numele şi istoria.
Urmaşul companiei SAME e numit astăzi SDF Group şi deţine mai multe mărci de tractoare la nivel global, printre care şi renumitele tractoare germane Deutz Fahr. Compania deţine fabrica din Italia, dar mai are fabrici în Germania, în Croaţia, în Turcia şi în China.
Foto: Tractoare Lamborghini la o demonstraţie pe circuitul Imola din Italia, anul 1998

Astăzi tractoarele Lamborghini nu doar că se mai produc, ci şi există într-o varietate impresionantă. Există, spre exemplu, o gamă de 9 modele dedicate doar vinăriilor şi gospodăriilor agricole mici.
Foto: Tractor compact actual Lamborghini Strike

Pe lângă asta, există trei modele de tractoare Lamborghini compacte, cu şenile.
Foto: Tractor actual Lamborghini cu şenile

Cele mai mari şi puternice tractoare, însă, sunt cele de câmp deschis, gama actuală Lamborghini cuprinzând 10 asemenea modele!
Toate tractoarele Lamborghini folosesc, prin urmare, motoare comune şi altor mărci din grupul SDF, inclusiv motoare comune cu marca Deutz-Fahr. E ca şi cum maşinile Lamborghini ar împărţi motoare cu Bentley şi Audi, lucru care se şi întâmplă.
Foto: Tractor actual Lamborghini Mach VRT

Cel mai mare şi mai puternic model de tractor actual Lamborghini e Mach VRT. Acesta e un tractor cu o greutate cuprinsă între 9 şi 10,3 tone, în funcţie de utilaj, şi e pus în mişcare de un motor Deutz de 6,1 litri, diesel, care dezvoltă 247 CP şi 1.072 Nm. Fiind parte a unui grup mare, tractoarele Lamborghini fac uz de tehnologie GPS şi multimedia de top, foarte importantă pentru agricultura modernă.
Iar ceea ce le distinge sunt designul şi confortul sporit, istoria pe care o au ele în Italia şi-n ţările din jur, dar şi mândria cu care un fermier poate spune că are un tractor Lamborghini. E un soi de recompensă pentru multă muncă, pe care fermierii şi-o fac după ce au muncit mulţi ani pe tractoare mai simple. Diferenţa de preţ dintre un tractor Lamborghini şi unul Deutz-Fahr, însă, nu e atât de mare ca-n cazul maşinilor, pentru că-n lumea agricultorilor nu te poţi detaşa atât de mult de la nişte calcule raţionale.
1
8,468
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!