Istoria unei Dacia 1310 din România cu doar 165 km la bord, adunaţi din 1984 până în zilele noastre, neînmatriculată vreodată

19 Iulie 2022, 20:18
Ilie Toma
Acum câteva zile, am publicat un articol despre un Renault 12, paralela lui Dacia 1300/1310, descoperit în Argentina cu doar 70 km la bord. Acel articol, însă, l-a făcut pe unul din cititorii noştri să ne spună că şi în România există o Dacia 1310, cu doar 165 km la bord, iar acea Dacia e chiar maşina sa. Prin urmare, cititorul nostru, Florin Ularu, ne-a ajutat să-i descoperim bijuteria din garajul său — o Dacia 1310 din 1984, care n-a fost înmatriculată niciodată şi a ajuns până în zilele noastre cu doar 165 km la bord!
Florin este artist plastic la Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu” din Târgul Jiu, Gorj, iar maşina a găsit-o tot în judeţul Gorj. Auzise poveşti despre ea, că ar exista un asemenea exemplar, şi a plecat în căutarea ei nu foarte clar orientat, însă i-a reuşit să o găsească, mai mult din întâmplare. Maşina era pusă într-un şopru, suspendată pe bolţari. Totul se confirmase — era încă nouă şi neînmatriculată vreodată, pusă la păstrare pentru termen neterminat.
Primul proprietar al maşinii o cumpărase în 1984 înainte de a obţine permisul de conducere. Miza că va obţine permisul, apoi o va înmatricula şi o va conduce, însă nu a putut obţine acel permis niciodată. Aşa că maşina a fost pusă la păstrară, fără a primi vreodată plăcuţe şi a-l purta pe proprietarul său pe drumurile publice în călătoriile visate de acesta.
Florin a cumpărat-o în 2013 şi a pus-o în garajul său, izolat termic, unde-i asigură condiţii de păstrare corecte. Pentru că maşina era într-o stare atât de bună, a fost nevoie doar de un poliş, pentru a-i scoate praful care se imprimase adânc în ea din perioada în care a stat în şopron.
Interiorul, însă, a trebuit doar aspirat. Pentru că maşina stătuse la umbră şi sub un acoperiş, totul se păstrase intact.
Motorul de sub capotă e cel de 1.289 cm cubi. Iar Florin ţine atât de mult la starea intactă, de maşină nouă, a acestei Dacia, încât ne-a destăinuit că de când a cumpărat-o, din 2013 până azi, nu a pornit-o decât de 3 ori! În 9 ani de posesie a acestei maşini!
Florin ne mai spune că mai deţine încă 4 autoturisme Dacia 1300 în garajul său izolat termic, fabricate în 1970, 1976, 1979 şi 1981. Ultimele două necesită a fi restaurate şi ar trebui să ajungă în curând şi la această etapă. Deci vorbim de un pasionat cu o colecţie consistentă, demnă de toată admiraţia, iar o asemenea consistenţă nu poate însemna decât o pasiune uriaşă.
Foto: Alte două Dacia din colecţia lui Florin

L-am întrebat, deci, pe proprietarul acestor maşini de unde vine pornirea pentru această pasiune. E şi pasiune şi nostalgie, ne spune dânsul. „Despre pasiune ce să vă zic... de mic mi-a plăcut designul acestei maşini. Din păcate, părinţii mei nu şi-au permis una, aşa că atunci când mi-am permis, mi-am cumpărat eu, dar se pare că acum nu mă mai pot opri. Aş vrea să salvez cât mai multe exemplare, dar din păcate nu se poate.” — conchide Florin.
Iar această sinceritate de sentimente spune cel mai mult despre ce înseamnă acest model Dacia pentru oamenii din România. Pentru unii înseamnă amintiri ale unor emoţii trăite cândva la bordul ei. Pentru alţii e un vis, care n-a putut fi împlinit la acea vreme, iar acum o asemenea maşină înseamnă să reuşeşti a face ce n-au reuşit părinţii tăi. Şi pentru toţi, Dacia 1310 e în primul rând o maşină care a fost aproape de popor, aproape sufletului, aproape vieţii cotidiene simple. Şi ăsta e cel mai de nepreţuit lucru.
1
15,960
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!