Primul feribot electric rapid din lume întră în operare, iar când îşi încarcă bateriile are nevoie de energie cât un orăşel mic de cândva

17 Iulie 2022, 15:43
Redacţia PiataAuto.md
Construcţia lui MS Medstraum, primul feribot electric din lume, clasificat ca ambarcaţiune rapidă, a fost definitivată de curând la şantierul naval Fjellstrand din Norvegia, şi acesta e gata de operare. Feribotul a făcut deja şi prima sa cursă inaugurală de la şantierul naval spre portul unde va opera, Stavanger. Ingineria noului feribot e deosebit de interesantă.
La fel cum maşinile electrice au devenit mai rapide abia cândva tehnologia bateriilor a evoluat suficient de mult încât să permită o descărcare rapidă şi un transfer de la ele spre electromotor a unui flux energetic suficient de mare, şi în domeniul navelor, dat find că totul funcţionează la o scară şi mai mare, există asemenea limitări. Nave electrice mai există, dar deocamdată, dacă sunt transportatoare de containere sau feriboturi, acestea sunt mai lente, iar dacă sunt mai rapide, atunci sunt iahturi mai mici. În acest caz, însă, avem un feribot ceva mai mare, care poate atinge o viteză peste limita la care se clasifică drept ambarcaţiune rapidă. E vorba de atingerea unei viteze de 27 de noduri, ceea ce echivalează cu 50 km/h. Da, în navigaţie vitezele sunt catalogate un pic altfel.
Totuşi, nava e una relativ mare, având 30 metri lungime şi 9 metri lăţime, cu o masă totală de 260 tone. Nava e operată de un echipaj de doar 3 oameni şi poate lua la bord 147 de pasageri.
Propulsia e asigurată de două electromotoare, a câte 550 kW fiecare, deci 747 CP, puterea totală fiind de 1.494 CP. Feribotul electric dispune de o baterie de 1.524 kWh capacitate, deci 1,52 MWh. Nava va opera pe curse relativ scurte, care, datorită vitezei sporite, vor dura circa 35-40 minute. Şi pentru a nu staţiona prea mult, inginerii norvegieni i-au asigurat o putere de încărcare extraordinară, de 2,3 MW, pentru a se asigura că reîncărcarea poate avea loc în circa 40 minute.
Iar o asemenea putere, trasă din reţea de o singură navă, echivalează cu puterea trasă în mediu de circa 380-400 de case de locuit, deci un întreg orăşel mic. Desigur, aceste calcule sunt valabile pentru zilele când necesităţile electrice nu includeau şi maşinile electrice, or, astăzi deja Norvegia îşi modernizează sistemul electric la cu totul alţi parametri. Dacă e să judecăm în parametri mai moderni ai unor staţii electrice super sofisticate, nava va lua energie cât încărcarea simultană a 7 exemplare Porsche Taycan sau Hyundai Ioniq 5, de exemplu, care trag 350 kW. Cu alte cuvinte, pe cât de impresionantă sună comparaţia cu numărul de case după standardele de cândva, pe atât de normală pare cea cu maşinile electrice moderne, iar evoluţia acestor cifre ne aminteşte epoca dezvoltării vitezei de internet, când am trecut cu toţii de la 56 kbps la modem dial-up la Mbps, apoi zeci şi sute de Mpbs şi deja vorbim adeseori de 1 Gbps.
Aşadar, Norvegia, la multitudinea de curse scurte de feriboturi, existente în ţară, are toate motivele să treacă tot mai mult la propulsia electrică a ambarcaţiunilor sale. Numai noua navă despre care vorbim azi, Medstraum, va însemna eliminarea a 1.500 tone de CO2 în emisii anuale.
0
6,023
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!