Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Produsă acum 98 ani, fascinantă şi azi: o Hispano-Suiza H6C cu caroserie construită de un producător de avioane, scoasă la vânzare în SUA

1 Iulie 2022 - 21:12
Redacţia PiataAuto.md
Dacă ar fi să vorbim despre cele mai fascinante maşini, pe care omenirea de producea acum 100 de ani, Hispano-Suiza H6C ar fi cu siguranţă printre ele. Ingineria acestei maşini pare fabuloasă şi azi, iar dacă ne gândim că ea fost asamblată acum aproape un secol, atunci admiraţia pentru ea devine de-a dreptul infinită. Pe lângă toate exemplarul ăsta e unul cu o istorie specială, renumită, cunoscută de-a lungul celor 98 de ani până azi. Despre maşina asta se poate spune chiar că e cea mai renumită Hispano-Suiza construită în toată istoria.
Hispano-Suiza H6 a fost lansată încă în 1919, la salonul auto de la Paris. Era o maşină absolutistă încă pe atunci, creată să înglobeze o inginerie supremă, performantă, dar totodată să emane un lux ce ar fi eclipsat orice alte mărci ce ţinteau spre vârful ierarhiei auto.
Motorul lui H6 a fost, în esenţă, adaptarea unui motor de avion. Propulsorul din aviaţie era un V12, creat de Marc Birkigt, elveţianul cofondator al Hispano-Suiza, iar cel de maşină era, în esenţă, înjumătăţirea primului. Aşadar, a rezultat un motor cu 6 cilindri în linie, construit în întrgime din aluminiu, care avea 6,6 litri cilindree.
Doar că în scurt timp au apărut versiunile H6B şi H6C, care au făcut uz de o versiune mai mare a aceluiaşi motor, de 8,0 litri, care livra aproape 200 CP. Anume despre un asemenea H6C vorbim azi. Însă maşina asta a fost comandată de unul din cei mai renumiţi piloţi de motorsport ai perioadei, Andre Dubonnet, în 1924. Acesta îşi dorea o maşină cu care să concureze la Targa Florio.
Erau încă vremurile în care puteai comanda motorul şi şasiul la fabrica de maşini, apoi caroseria la un atelier specializat. Dubonnet a făcut exact asta, a comandat un asemenea şasiu, specificând că doreşte un rezervor de 175 litri de benzină, ca să alimenteze mai rar. A comandat şi un radiator mai scurt, gândindu-se la viitoarea formă aerodinamică.
După ce a primit şasiul, l-a trimis la producătorul francez de avioane Nieuport, ca acea companie să-i creeze caroseria. Era o mişcare neobişnuită, dar Dubonnet era convins că cei de acolo cunosc mai mult în aerodinamică şi-n folosirea materialelor uşoare. Dubonnet le dăduse o sarcină aproape imposibilă, să creeze o caroserie ce-ar fi cântărit 50 kg.
Într-un final, cei de la Nieuport au ales să folosească un lemn special, uşor, din Honduras, sculptându-i maşinii o formă aerodinamică. Dar chiar şi cele mai sofisticate soluţii tot au adus caroseria la circa 80 kg greutate, peste ţinta lui Dubonnet. Însă greutatea era oricum infimă şi nemaivăzută, aşa că maşina şi-a adjudecat rapid rezultate frumoase în curse. Astăzi, o asemenea construcţie ar fi numită bio, eco, vegană şi oricum vrei, dar pe atunci ea îndeplinea rolul de a fi mai ales uşoară, având şi forma aerodinamică dorită.
Fireşte, caroseria din lemn n-a putut rezistat intactă aproape 100 de ani, trecând prima dată printr-o restaurare în anii 60, pe atunci acest exemplar fiind deja unul renumit. În anii 80 a mai trecut printr-o restaurare şi a fost plasată într-un muzeu, numit Blackwahk, unde a stat până de curând. Exemplarul a fost de-a lungul secolului protagonistul a zeci de articole de presă, devenind, aşa cum spuneam, cel mai renumit exemplar de Hispano-Suiza şi totodată cel mai adorat, datorită construcţiei unice de caroserie, realizată de cei de la Nieuport.
Iar acum acest exemplar urmează a fi scos la licitaţie, pentru prima dată după câteva decenii. Aşa că o mulţime de colecţionari din întreaga lume îşi verifică conturile bancare, pentru a pricepe cât de mult pot să tindă la el. Şi asta pentru că acest Hispano-Suiza are toate şansele să fie unul din cele mai scumpe automobile vândute vreodate în lume, preţul său fiind estimat înainte de licitaţie de a fi între 8 şi 12 milioane de dolari. Dar, licitaţia propriu-zisă are toate şansele să depăşească aceste aşteptări cu mult. Pentru că-n cazul acestei maşini se vorbeşte doar la singular şi doar ca despre unul din cele mai admirate automobile create vreodată de mintea umană. O Hispano-Suiza creată acum 98 de ani, deci, care fură admiraţie şi azi!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter