Trabant 601, maşina construită din fibră de plastic, cu motor în 2 timpi de cândva, într-un exemplar restaurat, scos la vânzare în Germania

13 Iulie 2022, 20:44
Ilie Toma
Trabant 601 a fost un model îndrăgit de multă lume din ţările Europei de est, iar azi pe foarte mulţi dintre noi ne mai leagă amintiri de acest micuţ sedan cu două uşi, construit cândva în fosta Germanie de est. Şi chiar dacă la vremea sa Trabantul era văzut mai degrabă ca o maşină accesibilă, nepretenţioasă şi practică, azi exemplarele restaurate ajung deja să coste mult, întrucât şi colecţionarii încep a le căuta tot mai des, iar maşini care au supravieţuit sunt tot mai puţine.
Trabant 601 a fost lansat în 1964 şi notorietatea sa încă din vremea producţiei se datorează în mare parte şi materialului de care era construit. Unii îi spuneau carton, alţii îi spuneau plastic, dar, de fapt era un material numit duroplast, care conţinea fibră de plastic, şi avea şi niţică celuloză în el. Asta l-a făcut uşor, eficient în consum, imun la rugina de caroserie, însă trebuia să ai grijă la eventuale rozătoare din garaj, mai ales că duroplastul era căptuşit cu resturi din fibră de bumbac.
Maşina avea tracţiune faţă şi motor montat transversal. Motorul avea doi cilindri şi era unul în 2 timpi, ceea ce însemna că funcţiona pe un amestec de benzină şi ulei, de 50 la 1. Propulsorul avea doar 594 cm cubi şi producea iniţial doar 23 CP, dar în 1969 a fost modernizat să producă 26 CP. În pofida acestor cifre modeste, maşina atingea peste 100 km/h, iar consumul era de doar 7,0 litri/100 km. Trabantul mai avea multe alte picanterii constructive, despre care am vorbit detailat într-un alt articol dedicat modelului. Azi, însă, ne vom referi mai ales la exemplarul ăsta autentic, scos la vânzare în Germania.
Maşina din imagini e fabricată în 1989, deci în penultimul an de producţie al lui Trabant 601. Are sub capotă motorul de 594 cm cubi şi 26 CP. A parcurs circa 60 mii km înainte de a fi restaurată, dar în cazul Trabanturilor e greu de sus cu certitudine dacă sunt singurii 60 mii km.
Cert e că acest exemplar a beneficiat de o restaurare minuţioasă, făcută cu multă abnegaţie şi pasiune pentru acest model. Totul a fost dezasamblat, şi reconstruit. Iar cel care a dirijat restaurarea a vrut să păstreze totul autentic.
A decis să modifice doar carburatorul Spar, răufamat pentru reputaţia de a distruge motorul din cauza funcţionării sale precare. L-a înlocuit cu un carburator normal, cu care propulsorul lui Trabant funcţionează mult mai bine, iar cunoscătorii modelului ştiu bine de ce şi toată comunitatea de pasionaţi Trabant agreează că această modificare e una permisă şi necesară.
Trabantul despre care vorbim azi are şi interiorul adus la o condiţie admirabilă. Rămâne unul auster în continuare, dar maşina are, totuşi, un aspect de veritabilă piesă de colecţie.
Trabantul e vândut cu întreaga istorie la pachet, inclusiv documentarea fotografică a întregului proces de restaurare, prin urmare e încă un atribut în plus pe gustul colecţionarilor.
Iar pe deasupra, maşina are şi statul de vehicul istoric în Germania, având plăcuţe cu litera H la sfârşit. Aşa că are şi acte în regulă pentru a fi mai uşor importată în altă parte drept vehicul de epocă şi a beneficia de scutiri de taxe.
Ei bine, cât costă un asemenea Trabant 601 din Germania, într-o asemenea stare, în zilele noastre? Se cer 15.900 euro pe el. Aparent, foarte mult pentru un Trabant. Însă o maşină restaurată, la care s-a muncit atât de mult, nu poate costa prea puţin, ba chiar şi acest preţ cel mai probabil nu reflectă întreaga muncă depusă la el. Aşa că, de fapt, e un preţ mai mult decât decent pentru condiţia unei asemenea maşini. Iar în rest, alegerea unui asemenea Trabant se bazează doar pe emoţie, pe amintiri, pe simpla dorinţă de a vrea să-l ai în garaj şi să-l conduci din când în când, pentru că acum poţi. Pur şi simplu pentru că vrei şi poţi.
1
10,386
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!