Trotinetele electrice şi bicicletele în Moldova: cu sau fără cască de protecţie obligatorie? Poliţia a desfăşurat consultări publice pentru noi reglementări

24 Iulie 2022, 09:23
Redacţia PiataAuto.md
Acum mai mult de o săptămână, poliţia din Moldova a anunţat că intenţionează să introducă noi reglementări pentru conducerea trotinetelor electrice şi bicicletele pe drumurile publice, anunţând şi consultări publice la care puteau veni cei interesaţi. Nevoia unor schimbări legislative a devenit stringentă mai ales în acest an în contextul numărului mult mai mare de utilizatori, popularizării serviciilor de sharing, dar şi a numărului mai mare de accidente, inclusiv unul cu un deces. Consultările au avut nişte concluzii interesante, mai multe părţi participante punând accent pe aspecte diferite ale reglementărilor care ar fi necesare, aşa că am contactat mai multe părţi interesate, inclusiv poliţia, pentru a înţelege mai bine ce-şi doreşte fiecare parte şi a analiza totul prin prisma siguranţei.
Astfel, printre propunerile discutate şi acceptate pentru analiza ulterioară mai profundă s-au numărat:

• Permiterea circulării bicicletelor şi trotinetelor electrice pe benzile transportului public.

• Permiterea circulării bicicletelor pe drumurile cu regim de viteză mai mare de 50 km/h, însă interzicerea trotinetelor pe aceste drumuri

• Conducătorii de trotinete cu putere mai mare de 0,5 KW vor trebui să deţină un permis de conducere din categoria AM, iar trotinetelor lor vor trebui să obţină o plăcuţă de înmatriculare

• Depăşirea trotinetelor de către automobile se va face trecând peste axa drumului şi lăsând 1,5 metri spaţiu pe lateral între bicicletă sau trotinetă şi automobil.

• Virarea la stânga pe drumurile cu mai multe benzi va fi interzisă trotinetelor, pentru a diminua riscurile traiectoriilor din mijlocul intersecţiilor.
Foto: Biciclişti fără cască de protecţie, pe un traseu naţional din sud-estul Moldovei, unde maşinile pot circula cu până la 90 km/h, fotografie realizată ca material promoţional pentru agenţia Moldova Travel

Alianţa Biciclete Chişinău, reprezentanţii căreia au participat la consultările publice, au menţionat încă un punct important, la care ne vom opri mai mult azi, şi anume:

• Casca de protecţie va rămâne obligatorie doar pe drumurile unde viteza legală depăşeşte 50 km/h, (adică drumurile interurbane), în rest casca nefiind obligatorie, ci doar o recomandare.
Prevederea sună periculos pentru oricine are un permis de conducere, sau oricine a studiat măcar un pic siguranţa rutieră sau, eventual, a condus vreodată un vehicul pe două roţi cu 50 km/h. Şi un biciclist pe o bicicletă uşoară se poate răni grav la un impact neprotejat la 50 km/h. Lipsa căştii la un asemenea impact înseamnă şanse de zeci de ori mai mari pentru deces sau rănire gravă. Iar dacă vorbim şi de un vehicul care vine din alt sens, când vitezele se pot cumula, un om fără cască ce suferă un impact la o asemenea viteză înseamnă un risc indiscutabil pentru viaţă. Iar totul pare şi mai grav când vorbim de o trotinetă electrică, mai grea din cauza bateriilor şi cu o construcţie ce permite accelerare mai rapidă şi viteză medie mai mare.
Suplimentar, am mai primit un mesaj la redacţie în care ni se spunea că reprezentanţii reţelelor de sharing de trotinete ar fi insistat la discuţiile publice ca trotinetele să rămână fără obligativitatea căştii. Aşa că am decis să contactăm reprezentanţii companiei Bolt, pentru a obţine un comentariu. Am vorbit iniţial cu juristul, apoi şi cu un reprezentant din management şi acţionariat.
Aceştia ne-au confirmat poziţia lor prin care-şi doresc ca trotinetele electrice să nu presupună cască de protecţie obligatorie, ci doar ca recomandare. Efectiv, mulţi dintre cei care folosesc trotinete electrice o fac spontan, şi nu ies dimineaţa din casă luând o cască cu ei. Însă, cei de la Bolt ne-au informat că trotinetele lor au fost deja actualizate ca soft şi au viteza limitată la 30 km/h în oraş, iar în zonele de parcuri şi alte zone calificate drept aglomerate — până la 15-20 km/h. Efectiv, trotineta identifică poziţia GPS în continuu şi, în funcţie de locaţia sa, limitează electronic viteza cu care admite conducătorului să circule. Tot ei ne-au spus că există concurenţi care nu fac acelaşi lucru, admiţând viteze mai mari şi chiar lăudându-se cu asta, fără a ţine cont de siguranţă. Şi tot ei ne-au promis deschiderea de a ne explica în viitorul apropiat în detaliu cum funcţionează limitările lor, dar le-am spus că vrem să discutăm cu inginerii de soft, tehnicieni, cei care nemijlocit setează algoritmii pentru aceste limitări.
Foto: Imagine de pe pagina de Facebook Bolt în Moldova

Comentariul celor de la Bolt, în materie de limitare automatizată, pare o soluţie foarte bună, într-adevăr, iar aici ar putea comenta cei dintre noi care folosesc trotinete Bolt frecvent — cât de rapid merg acestea, cât de mult este limitată viteza în zonele de parcuri, etc. Experienţa pe viu ar fi foarte valoroasă.
Am solicitat şi un comentariu de la poliţie despre această prevedere în paralel, or, legea ar presupune că o trotinetă cu 49 km/h şi un conducător fără cască ar fi legală. Însă cei de la INSP ne-au informat că, totuşi, în urma discuţiilor s-a convenit ca în proiectul de lege să fie inclusă prevederea de recomandare doar pentru biciclişti. Deci, doar bicicliştii ar putea circula fără cască până la 50 km/h şi obligatoriu cu cască după 50 km/h. Cât priveşte conducătorii de trotinete, poliţia ne-a spus că în proiectul de lege va fi inclusă prevederea ca toţi conducătorii de trotinete să fie obligaţi să poarte cască de protecţie, indiferent de puterea motorului electric şi indiferent de limita de viteză stabilită pe un anumit tronson de drum. Efectiv, dacă această iniţiativă legislativă a poliţiei devine lege, atunci cei care folosesc periodic servicii de sharing de trotinete vor trebui să ia o cască de protecţie cu ei, dimineaţa, sau trotinetele electrice for trebui să fie oferite împreună cu o cască, ceea ce va îngreuna cu siguranţă procesul. Apropo, am consultat experienţa Bolt la nivel UE, pe site-ul bolt.eu, iar casca de protecţie e menţionată drept una din condiţiile obligatorii pe care utilizatorul trebuie s-o accepte ca să folosească trotineta electrică.
Foto: Imagine promoţională de pe site-ul bolt.eu

Subiectul merită discutat cu siguranţă şi, spre deosebire de consultările poliţiei, unde au participat relativ puţini oameni ca număr, vrem să te invităm să-ţi spui părerea în comentarii, atât din experienţa de şofer, cât şi din cea de eventual utilizator de trotinete electrice. Care din aceste prevederi ţi se pare bună, care e improprie, care necesită a fi îmbunătăţită şi ce ai adăuga tu, poate? Până la urmă, având atât de multe trotinete pe drumuri deja, suntem nevoiţi să gândim la acest aspect ca la un fenomen, şi să gândim prin prisma siguranţei tuturor celor implicaţi, păstrând totodată drumurile accesibile pentru toţi.
0
2,873
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!