Ingineria renăscută a motorului V12 de Tatra, răcit cu aer, care se va regăsi pe camioanele militare cehe

15 August 2022, 17:11
Redacţia PiataAuto.md
Lucruri interesante se întâmplă la producătorul ceh de camioane Tatra şi compania deţinută de aceeaşi proprietari, dar specializată în producţia de armament, Excalibur. Acum câteva luni, la o expoziţie specializată de armament, cehii au prezentat o gamă mai mare de produse noi, inclusiv un obuzier pe nume Morana, dar şi alte produse, declarând că urmează noi elaborări în domeniul militar şi tot atunci anunţând deschis să invazia Rusiei din Ucraina şi contextul regional de securitate e cel care a accelerat aceste elaborări. Acum, se pare şi motorul legendar V12 al Tatra renaşte într-o nouă ipostază, care se va regăsi pe camioanele militare cehe şi, eventual, slovace.
Foto Obuzierul autopropulsat Morana

În gama sa de camioane civile, dar şi cele militare anunţate drept Tatra, producătorul ceh nu mai are decât un motor V8 răcit cu aer. Există alte motoare răcite cu lichid, preluate de la furnizori, dar Tatra păstrează şi motorul său clasic, simplu şi durabil, răcit cu aer. În cea mai desăvârşită ipostază, acel motor se conformează normelor Euro 5 şi livrează 442 CP şi 2.100 Nm.
Foto: Motorul curent V8 diesel răcit cu aer al Tatra

Motorul continuă tradiţia motoarelor în formă de V de la Tatra, iar dacă ne referim la camioane, Tatra a avut şi motoare V8, şi V10 şi V12. Totuşi, motoarele V10 şi V12 plecaseră cumva în necunoscut şi despre ele nu se mai vorbea.
Însă motorul Tatra V12 a continuat a mai fi produs exclusiv pentru a fi livrat producătorilor de armament din Cehia şi Slovacia. El era, în esenţă, acelaşi motor V12 diesel, cu blocurile la 90 de grade, de 19,0 litri de pe Tatra 815, produs încă din anii 80 şi perfecţionat în timp. Pe asemenea vehicule militare mai puţin ştiute, în ipostazele sale mai răspândite din ultimele decenii, el avea o putere de 345 CP. Deci, între timp, motorul V8 l-a depăşit pe cel V12. Şi acel motor V12 nu poate fi găsit în vreun catalog Tatra, ci pe tot soiul de vehicule militare semnate de compania cehă Excalibur, care aparţine aceloraşi oameni de afaceri cehi şi care foloseşte în mare parte şasiuri produse de Tatra pentru acele vehicule. Anume acea companie, la datele tehnice ale produselor lor, afişează cu mândrie că şasiurile vin de la Tatra şi menţionează cu aceeaşi mândrie despre motoarele excepţionale Tatra V12, lipsite în totalitate de electronică şi semiconductoare, or, în condiţii militare, asta poate fi un avantaj enorm de imunitate a acestor camioane la factori externi.
Foto: Unul din vehiculele militare Excalibur Army care mai e echipat cu motor V12 Tatra

Ei bine, aceeaşi companie cehă Excalibur Army a publicat de curând o versiune nouă a catalogului să de produse şi motoare, în care s-a strecurat şi ceea ce e o versiune nouă a motorului V12 diesel de Tatra. Fără a anunţa în mod separat vreo lansare pompoasă pentru acest motor, cei de la Excalibur au dezvăluit date din ingineria lui, care arată diferit de tot ce se produce în prezent, şi tot ei confirmă că motorul vine de la Tatra şi rămâne a fi răcit cu aer.
Foto: Singura imagine cu noua ipostază a motorului V12 Tatra

Doar că blocurile cilindrice ale acestui motor nou sunt poziţionate deja la 60 de grade, nu la 90, ca şi cel produs în ultimii 40 de ani. Motorul păstrează ventilatorul mare central şi pare să aibă două turbosuflante, dar şi intercooler-e. Excalibur nu anunţă cilindreea exactă a motorului însă e anunţată puterea şi cuplul maxim, iar acestea sunt simţitor mai mari decât motorul V12 produs până acum sau motorul V8 modernizat între timp. Aşadar, motorul V12 răcit cu aer cu inginerie renăscută Tatra va dezvolta 584 CP şi un cuplu uriaş de 2.800 Nm!
Noul motor e prezentat în catalog alături de un obuzier Dana M2, construit pe şasiu Tatra 8x8, deci putem intui că acesta va ajunge pe acest model şi pe paralela sa la standard NATO, Dita. Partea admirabilă e că inginerii cehi au creat această nouă ipostază, neanunţată încă în mod dedicat, a acestui motor V12 şi au păstrat reţeta clasică a motoarelor Tatra. Şi, judecând după vehiculările de informaţii despre care menţionam anterior că inginerii cehi lucrează la un viitor camion succesor pentru Tatra 815, pe care ar trebui să-l lanseze în 2023-2024, e cât se poate de posibil ca acest nou propulsor V12 să se regăsească şi pe acel viitor camion civil.
0
4,571
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!