Istoria fascinantă a două Fiat Campagnola care au traversat Africa în timp record acum 70 ani, record care n-a fost doborât până în prezent

30 August 2022, 18:21
Ilie Toma
Nu întotdeauna realizările obţinute de maşinile din trecut sunt mai uşor de egalat sau depăşit de maşinile mai noi. Iar recordul stabilit acum 70 de ani de către Fiat Campagnola în traversarea Africii de la sud la nord a rămas nedoborât până în zilele noastre, deşi au mai fost multe traversări între timp! Este, deci, o istorie formidabilă, a unor lucruri măreţe reuşite cu o maşină extrem de simplă în esenţă.
Fiat Campagnola a fost creat cu simplitatea în minte încă de la început. O comisie militară guvernamentală îşi dorea un înlocuitor pentru Jeep Willys, rămas din timpul celui de-al doilea război mondial, aşa că anunţase un concurs pentru producătorii italieni în crearea unui offroader compact, simplu în construcţie, cu mentenanţă uşoară în condiţii de câmp şi cu capacităţi de înaintare excepţional de bune. Totodată, maşina trebuia să dispună şi de ipostaze civile, întrucât după război Italia evita să pună accent foarte mare pe dotările armatei.
Două modele fuseseră pretendenţii principali la câştigarea concursului — Fiat AR51, viitorul Campagnola şi Alfa Romeo 1900 M. Modelul celor de la Alfa Romeo era poate chiar mai desăvârşit în capacităţi şi inginerie, însă Fiatul a fost ales datorită simplităţii, or, aşa cum spuneam, acest vehicul trebuia să înlocuiască Willys, un model despre care se spunea că un grup de soldaţi îl pot asambla într-o oră din piese din cutie.
Foto: Construcţia lui Fiat Campagnola

După ce fusese acceptat şi se purcese la dezvoltarea pentru producţie, se discuta numele de Alpina, însă acesta era şi numele unei divizii de munte din armata italiană şi aceştia au insistat la redenumire, pentru a nu asocia modelul doar cu armata. Aşa s-a ajuns la numele Campagnola. Producţia modelului a demarat în 1951, iar accentul a fost pus din start şi pe versiunile civile, care trebuiau să fie atractive mai ales pentru cei ce locuiau în zonele rurale din Italia.
Maşina avea un motor de 1.901 cm cubi, pe benzină, cu 4 cilindri în linie, care dezvolta 52 CP. Campagnola era o maşină pe cadru dur, cu sistem 4x4, şi putea atinge 100 km/h, inclusiv pe teren denivelat. Tocmai din aceste capacităţi a venit şi ideea de a le pune la treabă direct, în viaţa reală, în condiţii nemaivăzute, traversând Africa în viteză.
În toamna anului 1951, şefii de la Fiat veniseră cu ideea de a traversa Africa de la sud la nord, de la Cape Town până în Alger, şi de a o face într-un timp minim posibil, galopând prin condiţiile legendar de neiertătoare ale Africii. S-a decis că în această expediţie vor fi antrenate două exemplare Fiat Campagnola, iar în rol de şoferi au fost aleşi Paolo Butti, pilot de motorsport care concurase în raliuri prin relieful Africii şi Domenico Racca, pilot de teste la Fiat, care participase şi la dezvoltarea lui Campagnola şi-i ştia construcţia pe dinafară.
Maşinile, alese cu ampatament mai lung, au fost preparate cu câteva dotări speciale, ce includeau un acoperiş, două faruri auxiliare, paturi de dormit, termometre suplimentare pentru uleiul din motor şi lichidul de răcire, canistre de combustibil, hârleţe, şi depozitarea de piese de schimb. Fireşte, maşinile au beneficiat şi de inscripţiile expediţiei pe uşile laterale.
Iniţial, echipa a călătorit doar cu unul din cele două Campagnola de la nord la sud, doar pentru a ajunge la punctul de start din Cape Town şi a investiga totodată drumurile şi relieful. A fost însoţită şi de creatorul de film Aldo Pennelli, iar al patrulea membru al expediţiei a fost soţia lui Butti.
Acest exemplar de Fiat Campagnola avea şi o remorcă în care transporta bagajele şi echipamentul de filmare. Chiar dacă această primă parte nu-şi propusese să fie maxim de rapidă, ea reuşise deja să doboare şi recordul de cea mai rapidă traversare a Saharei, de 3.800 km de deşert în mai puţin de 7 zile.
Foto: Traversarea Saharei cu primul exempalr Campagnola

Odată ajunsă în Cape Town, expedia urma să schimbe exemplarul cu care tocmai călătoriseră pe celălalt, care-i aştepta acolo. Aşadar o maşină traversase de la nord la sud, iar cea de-a doua urma să galopeze la timp record de la sud la nord.
La 21 ianuarie 1952, cel de-a doilea Fiat Campagnola pornea din Cape Town în etapa esenţială a expediţiei lor. Problemele au fost cu duiumul pe parcurs — ploile au creat adevărate râuri imposibil de traversat, iar în munţii Atlas au întâmpinat şi zăpadă. Iar lângă toate astea se adăuga relieful neiertător al Africii, într-o perioadă în care asfaltul era o raritate absolută şi maxim la ce puteai spera erau drumuri acoperite cu o urmă de prundiş, iar adeseori erau lipsite de orice acoperire. În multe ţări condusul pe timp de noapte era interzis, fapt care le zădărnicea efortul de a atinge recordul dorit.
Dar până şi cu toate aceste provocări, Fiat Campagnola au ajuns în Alger, peste doar 11 zile 4 ore, 54 minute şi 45 secunde! Măsurările pe harta fizică indicau o distanţă de 14.193 km parcurşi, însă odometrul lui Campagnola arăta 15.256 km parcurşi în traversarea Africii.
Iar asta înseamnă o medie de circa 1.370 km parcurşi pe zi, în condiţiile Africii din anul 1952! Nu e de mirare, deci, că acest record rămâne nedoborât şi azi!
Exemplarul de Fiat Campagnola, care a realizat traversarea de la sud la nord a supravieţuit până în zilele noastre şi se află într-un muzeu din Torino, Italia.
0
2,363
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!