Istoria neştiută a expediţiei de acum 88 de ani, în care patru exemplare Skoda au traversat Europa şi Asia, din Cehoslovacia până în India

24 August 2022, 17:44
Ilie Toma
Acum 88 de ani, în anul 1934, puţini erau cei care îndrăzneau să se gândească la o maşină ca la un vehicul care ar putea fi potrivit unor călătorii intercontinentale, transformate în adevărate expediţii exploratoare. Dar progresul ingineresc din anii 20 şi 30 făcuse maşinile mult mai fiabile, iar primii producători începuseră să iniţieze aceste provocări uriaşe, despre care ar fi scris toate ziarele vremii şi care ar fi demonstrat publicului cât de durabile sunt maşinile lor. Iar unul din producătorii curajoşi din acea perioadă a fost chiar marca Skoda din Cehoslovacia de atunci! E o istorie a unui curaj excepţional şi a unei ambiţii din vremurile de aur a ingineriei cehoslovace.
Era ziua de 12 mai 1934, când în Praga se aliniaseră patru automobile Skoda, pentru a porni într-o aventură nemaivăzută, până în India, traversând-o de la vest la est, cu destinaţia Calcutta, pe malul Oceanului Indian. Asta însemna o traversare completă a Europei din Praga spre Balcani şi Istanbul, după care traversarea Asiei, prin condiţii cu totul spartane. Echipajul era format din 7 oameni, distribuiţi în cele 4 maşini şi era condus de un avocat, tot el şi hocheist Zbislav Peters. Zbislav era înrudit cu şeful Skoda de atunci, Karel Loevenstein, aşa că succesul expediţiei era şi o misiune personală pentru el.
Cele 4 maşini alese au fost de model Skoda Popular, un model semi-convertible pe care Skoda îl vindea şi în India. Nu era nicidecum un model de lux, pentru că în acea perioadă acest tip de caroserie era considerat utilizabil şi pentru maşinile mai accesibile. Iar Skoda Popular era, de fapt, cel mai ieftin model al mărcii cehoslovace din acea perioadă. Şi era atât de practic gândită, încât maşina cântărea doar 700 kg, dar putea transporta o sarcină totală de 800 kg, deci mai mult decât greutatea proprie. Pentru comparaţie, în zilele noastre maşinile au de obicei o sarcină utilă de 450-550 kg. Acel model Skoda, însă, avea caroseria şi suspensia ranforsate, astfel încât ea să poate servi în toate scopurile proprietarului său, prezumându-se că va fi singura maşină din familie.
Acele maşini din expediţie erau echipate cu câte un motor de 1,0 litri, cu 4 cilindri, care dezvolta 20 CP. Motorul era poziţionat în faţă, pentru că Skoda încă nu ajunsese la epoca motoarelor poziţionate în spate, tracţiunea însă era pe puntea posterioară. Motorul era răcit cu lichid, însă era încă din seria celor cu valve montate pe partea laterală. Modelul putea atinge o viteză maximă de 90 km/h şi indica un consum de doar 7,5 litri/100 km! Acum 88 de ani, o maşină care putea transporta mai mult decât greutatea sa!
Din echipajul expediţional făcea parte şi pilotul Zdenek Pohl, care participase ulterior la raliuri din partea producătorului ceh, un doctor, trei studenţi şi un comunicator. Aceştia au pornit la drum într-o lume în care până şi harta arăta diferit faţă de cea pe care o ştim azi.
Din Cehoslovacia au intrat în Ungaria, apoi în Iugoslavia, traversând-o aproape de hotarul cu România. Au intrat apoi în Bulgaria şi Turcia, unde şi-au făcut intrarea în Asia, pe la Istanbul. După ce au traversat şi toată partea asiatică a Turciei au intrat în Arabia, o zonă marcată ca o ţară de cehoslovaci, pentru că ea era atunci într-o perioadă de formări a noilor state de acolo cu rescrieri de hotare, încă nerecunoscute internaţional. Dacă vorbim de traseu prin ţările pe care le ştim azi, expediţia Skoda a trecut prin Beirut, Siria şi Irak.
Apoi, cele 4 maşini au intrat în Persia, adică Iranul de azi. L-au trecut pe o traiectorie mai bizară, la 90 de grade, pentru a ocoli Afganistanul, însă una din echipe a decis să-l traverseze totuşi, pentru a se reîntâlni mai departe în India. Pe traseu ar fi urmat Pakistanul de azi, dar nici el nu exista pe atunci. Au traversat o bună parte a Indiei, până spre Lahore, Delhi şi au ajuns într-un final la Calcutta, după peste 11 mii kilometri parcurşi, prin condiţii de drumuri adeseori abia pavate sau deloc. Suspensiile ranforsate ale acelor maşini le-au făcut să reziste dârz, într-atât de bine, încât echipa expediţională a raportat că nu au avut niciun defect mecanic al maşinilor, cu excepţia unei roate dinţate adiţionate, instalate la una din maşini, care a fost înlocuită ulterior cu una standard. Au trebuit doar să rezolve pene ale anvelopelor, să toarne apă în radiatoare, ulei în motoare şi cutii de viteze şi să toarne benzină. Şi atât!
Aceştia au înfruntat treceri montane pustii, unde s-au pomenit la miez de noapte şi aveau frică de a nu jefuiţi sau linşaţi. Au întâmpinat şi treceri de râuri imposibile, rugând localnicii să le treacă maşinile cu bărcile, improvizând un soi de feribot. Erau timpul când maşinile abia începeau a explora lumea cu adevărat, iar Skoda a fost parte din aceste prime capitole de istorie.
Trei maşini au ajuns la Calcutta, totuşi. Cea de-a 4-a întârzia şi a fost sfătuită să meargă direct în Mumbay, de unde maşinile trebuiau să urce pe un vapor şi să fie trimise în Trieste, Italia. Cele 4 maşini s-au reîntâlnit acolo, aşa că partea oficială din Calcutta a fost realizată cu numai 3 maşini, care au mai trebuit astfel să parcurgă aproape 2.000 km prin India, spre Mumbay. Iar acolo, în Mumbai, au putut să se alinieze toate 4 în fotografii solemne.
E interesant că din Trieste spre Praga maşinile au fost din nou conduse pe propriile roţi, ajungând înapoi la Praga, după aproape 15 mii km parcurşi în total. Era 10 septembrie 1934 când toate 4 Skoda au revenit înapoi la Praga. În urma acelei expediţii, Skoda a devenit şi mai respectată în patria sa, dar a cucerit desăvârşit şi piaţa Indiei, care a devenit rapid cea mai importantă piaţă a sa de export. Iar imaginea formată atunci se perpetuează şi azi în India, unde marca încă are o prezenţă bună, deşi istoria iniţială a acestei expediţii e deja tot mai uitată şi neştiută. Însă cu această expediţie, inginerii cehoslovaci din acele timpuri au demonstrat nu doar că pot crea maşini ambiţioase şi aerodinamice, ci mai ales extraordinar de durabile, în cele mai diverse condiţii ale planetei.
0
1,501
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!