Istoria neştiută a motocicletelor Cossack, vândute în Australia şi Marea Britanie, care erau reinterpretări ale unor modele estice

3 August 2022, 17:22
Redacţia PiataAuto.md
Despre marca Cossack au auzit foarte puţini până şi-n rândurile pasionaţilor de motociclete cu două roţi sau cu ataş. Şi totuşi, mai ales cei din Europa de Est vor recunoaşte foarte repede forme familiare ale unor motociclete pe care le ştiam cu alt nume prin această parte a lumii. Şi asta pentru că istoria Cossack a fost una scurtă şi bizară, dar foarte interesantă.
La începutul anilor 70, sovieticii îşi doriseră să exporte motocicletele lor pe mai multe pieţe noi, capitaliste, ale lumii. Dar, dacă exportul în ţări prietene era uşor, în cele capitaliste era nevoie adeseori de fondarea unor companii cu structuri complicate, care să fi importat motocicletele din ţările estice. Şi apoi, era şi problema lipsei totale de cunoaştere a unor motociclete răsăritene pe pieţe noi, iar să o iei de la zero cu atâtea mărci ar fi însemnat prea mult efort şi bani. Aşa că sovieticii au fondat întâi o companie de comerţ în SUA, pe nume Satra, iar acea companie a fondat companii-fiică în Marea Britanie şi Australia. Structura de import era asigurată, deci, trebuia asigurată şi percepţia de către public a acestor motociclete.
S-a decis că va fi mult mai simplă încorporarea mai multor mărci de motociclete sub o singură marcă. Această marcă a devenit Cossack, lansată în 1973. Primul model autorizat pentru a se transforma în Cossack a fost motocicleta construită la fabrica din Kiev, Ucraina de azi, Dnepr 650.
La scurt timp au urmat şi adaptări pe baza modelelor Ural, produs la Irbit, primul dintre ele fiind Ural M63, urmat mai târziu de Ural M66. De obicei modelele păstrau numele, iar în loc de marcă era menţionată Cossack.
A urmat şi încorporarea unor modele bazate pe Minsk 125 şi Voshod 175, dar şi pe baza motocicletelor Ij, în special Jupiter 350 şi Planeta 350 La un moment dat, pentru a fi percepuţi drept o marcă unitară din tot blocul estic, nu doar din URSS, cei de la Cossack au început a promova şi un model bazat pe Jawa din Cehoslovacia, dar până la urmă cehoslovacii n-au vrut să dea curs acestei iniţiative şi au continuat să-şi vândă motocicletele cu marca proprie.
Foto: O motocicletă Cossack cu motor de 175 cm cubi, păstrată până în prezent

Lansarea acestor motociclete în Marea Britanie şi Australia s-a făcut cu campanii publicitare în stilul acelor vremuri, cu agenţii locale contractate să facă totul pentru a cuceri cumpărătorii de motociclete.
S-a încercat apelarea la ce dornici de formele clasice, mai ales în Marea Britania. În Australia, însă, s-a pus accent pe durabilitatea motocicletelor, or, pentru Australia rezistenţa vehiculelor era întotdeauna importantă.
Pe lângă asta, australienii erau cuceriţi şi cu preţuri de damping, o motocicletă Cossack costând aproape jumătate din preţul uneia „normale”, de talie şi parametri comparabili. Mai mult ca atât, în Australia mai multe din modele puneau accent pe faptul că vin din Rusia, folosind expresia utilizată anterior şi în denumirea filmului din 1963 cu James Bond, ilustrată în imaginea de mai jos.
Însă, spre deosebire de film, care a prins bine la Australieni, mesajul motocicletelor Cossack n-a avut o rezonanţă la fel de mare. Iar curioşii iniţiali s-au dezamăgit în scurt timp mai ales din cauza frânelor slabe ale motocicletelor şi a fiabilităţii. Frânele funcţionau mai lent, iar în condiţii de trafic civilizat, asta necesita adaptare şi dădea nesiguranţă pentru mulţi.
Iar în exploatare reală motocicletele aveau permanent mici defecţiuni, cu care oamenii din URSS se deprinseseră şi ştiau cum să le înlăture, însă britanicii şi australienii s-au simţit minţiţi de promisiunea de durabilitate. Motocicletele îndurau bine relieful dur, dar dacă nu pricepeai în micile reglaje mecanice, ba la carburatoare, ba la pompă, ba la bujii, ba la fire electrice, te puteai pomeni imobilizat de probleme simple, dar sâcâitoare. Aşa că deja în 1977 motocicletele Cossack au devenit istorie. O perioadă de 2 ani, până în 1977, s-a mai încercat vânzarea cu marca originală, dar fără succes.
0
4,250
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!