Un Peugeot 205 Turbo 16 legendar, cu motor amplasat median, creat pentru a concura cu Renault R5 Turbo, scos la vânzare în Italia

29 August 2022, 20:27
Ilie Toma
Mulţi pasionaţi de maşini franceze sau de istoria motorsportului ştiu că Renault a avut un model fabulos, numit R5 Turbo, creat pentru omologarea de raliu. Acel R5 Turbo, care putea fi vândut publicului larg, avea motor amplasat median şi tracţiune spate, un habitaclu complet modificat şi era pur şi simplu un hatchback cu performanţe incredibile, la inginerie căruia Renault n-a economisit nimic. Astăzi asemenea Renault R5 Turbo, în special de primă generaţie, costă cât un Lamborghini, pentru că sunt rare şi sunt legendare. Dar mult mai puţini dintre noi ştiu că şi Peugeot a creat un model menit să concureze cu acel Renault R5 Turbo.
Îi spunea Peugeot 205 Turbo 16 şi, la fel cum Renault se baza pe R5-ul obişnuit, şi Peugeot se baza pe 205-ul normal. Maşina a fost pregătită definitivată către anul 1984 şi nu se sfia să aplice o reţetă similară celor de la Renault, dar cu un ingredient important în plus.
Foto: Construcţia lui Renault R5 Turbo

Astfel, Peugeot 205 Turbo 16 făcuse acelaşi lucru cu motorul, mutându-l de sub capotă în spatele scaunelor din faţă, în poziţie mediană. Propulsorul a primit o nouă chiulasă cu 16 valve, de unde şi indicele 16 din denumire, având 1.775 cm cubi cilindree. Acesta beneficia de injecţie electronică Bosch K-Jetronic şi primise şi o turbină, datorită cărora dezvolta 200 CP şi 255 Nm. Versiunea de motorsport a aceluiaşi motor, apropo, dezvolta peste 400 CP.
Foto: Construcţia lui Peugeot 205 Turbo 16

Pe dinafară maşina era mult mai apropiată de un 205 GTi de serie şi nu ieşea la fel de mult în evidenţă ca un Renault R5 Turbo. Avea şi Peugeot arcuri mai late şi dacă ştiai unde să priveşti, observai diferenţa, dar totuşi erau mai mari şansele ca maşina să fie luată drept un hatchback obişnuit şi să surprindă abia când îşi dezlănţuia puterea.
Iar acel ingredient important în plus, de care vorbeam mai sus, e tracţiunea integrală. Dacă Renault R5 începuse a fi proiectat la sfârşitul anilor 70, între timp apăruse Audi în raliuri, cu tracţiunea quattro, şi nu avea nici un rost să proiectezi o maşină nouă pentru raliuri fără a pune tracţiune integrală pe ea. Aşa că Peugeot 205 Turbo 16 a primit un sistem 4x4, care era cuplat cu o cutie de viteze preluată de pe Citroen SM.
Maşina a fost fabricată în doar 200 de exemplare civile, plus circa 20 de competiţie. E interesant că fabricarea lor a avut loc la fabrica Talbot, care aparţinea grupului Peugeot în acea perioadă. Fireşte, producţia era una în mare parte manuală, cu tăieri de caroserie, suduri şi înlocuiri de suspensii şi piese modificate.
Deşi a fost un model creat cu privirea spre Renault R5 Turbo, Peugeot 205 Turbo 16 a reuşit să obţină rezultate mai bune în cursele de motorsport, luând chiar şi marele titlu la constructori în 1985 şi 1986. Deci, acel ingredient sub forma tracţiunii integrale a făcut o mare diferenţă.
Foto: Peugeot 205 Turbo 16 în competiţii de raliu în anii 1985-1986

Ei bine, şi cu toată consistenţa asta fabuloasă din istoria modelului, un exemplar de Peugeot 205 Turbo 16 a fost scos la vânzare acum în Italia, într-o stare absolut autentică şi impecabil păstrată.
Maşina are doar 18.000 km adunaţi la bord, ceea ce e mai firesc pentru asemenea maşină de raliu. Prin urmare, e o bijuterie absolută, foarte probabil una din cele mai bine păstrate până azi din cele 200 de exemplare fabricate.
Preţul nu e comunicat decât în discuţii avansate private, dar cu siguranţă e unul pe măsura gloriei pe care a înscris-o acest model în istorie.
0
1,499
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!