Un legendar Fiat Campagnola, rătăcit în logistica actuală de transporturi globale, a fost salvat de un român din SUA pentru a ajunge la un italian din New York

22 August 2022, 17:29
Redacţia PiataAuto.md
În mod normal, dacă întrebai acum 2-3 ani pe cine cât ar costa transportarea unei maşini peste ocean, ai fi primit un preţ de circa 2.000 dolari, iar uneori chiar şi mai puţin. Dacă transportai spre SUA, s-ar fi putut să coste un pic mai mult, dar oricum, preţurile erau previzibile, iar termenii de livrare oscilau în variaţii foarte mici. Acum, însă, cu toată logistica actuală dificilă, acest Fiat despre care vorbim azi se rătăcise în birocraţie şi costuri uriaşe şi risca să nu mai ajungă la cel care-l voia să-l cumpere, un italian din New York. Românul stabilit în SUA, care şi-a importat prima Dacia 1300 peste ocean, iar după asta şi multe alte maşini româneşti, a fost cel care a salvat situaţia pentru italianul din New York. Să le luăm pe rând, însă.
Fiat a avut cândva un model foarte îndrăgit de italienii care-şi mai amintesc de el şi de ţările din jur, dar aproape necunoscut de cei din alte ţări, unde acesta nu se prea vindea. E vorba de Fiat Campagnola, un offroader compact, dar foarte capabil, inspirat de Jeep Willys, care a fost produs atât pentru scopuri civile, cât şi militare.
Proiectarea lui a început în anul 1950, când Ministerul Apărării in Italia lansase un tender pentru cumpărarea de offroader-e mici şi capabile, care să înlocuiască Jeep-urile rămase din timpul cel de-al doilea război mondial. Era şi o necesitate logistică a armatei, dar era mult mai mult o formă de a-i susţine pe producătorii auto din Italia, care încă mai aveau nevoie de sprijin pentru a-şi reveni după război.
De acest tender s-au folosit atât Fiat, cât şi Alfa Romeo, care a prezentat modelul 1900M. Pentru achiziţiile principale a câştigat Fiat cu acest model, dar şi modelul celor de la Alfa Romeo s-a dovedit util şi a fost produs în număr mai mic.
Fiat Campagnola a avut câteva variaţii de denumiri mai ales în ipostazele sale militare şi a fost produs vreme de 37 de ani, până în 1987! A avut şi motoare pe benzină, şi diesel, toate cu 4 cilindri şi nu foarte puternice, fiind actualizate de mai multe ori pe parcursul carierei, dar statutul de legendă i s-a câştigat în timp datorită simplităţii şi capacităţilor extraordinare de trecere, devenind un model nepretenţios, adorat de italieni. Era o maşină durabilă, capabilă datorită sistemului de tracţiune integrală, iar graţie construcţiei simple, o putea repara oricine cu pricepere un pic mai avansată.
Apropo, în 1974 modelul a fost actualizat consistent, fiind numit noul Campagnola, iar unii fani consideră cele două ipostaze drept două generaţii separate. De asemenea, Campagnola a fost construit şi-n Iugoslavia de cândva, la Zastava, în baza unei licenţe.
Chiar dacă a fost construit pe o durată atât de mare, în prima ipostază s-au produs puţin peste patruzeci de mii de exemplare, iar numărul total se cifrează la sub 100 mii de exemplare. Deci, pentru o durată atât de mare de timp, modelul rămâne a fi relativ rar, mai ales dacă vorbim de exemplare bine conservate.
Maşina despre care vorbim azi, pe care o găsise şi o cumpărase din Europa italianul din New York, e un Campagnola din cele noi, produse după 1974. Mai exact e fabricată în ultimul an de producţie, 1987, iar asta o face şi mai valoroasă. E un exemplar găsit tot în Italia, încă cu plăcuţe negre clasice, care are doar 59.000 km la bord. Pentru italianul din New York, entuziasmul a fost la fel de mare cum ar fi pentru un român stabilit în străinătate găsirea unui Aro 244 în stare impecabilă, de exemplu, cu 59 mii km autentici la bord.
Cumpărătorul italian din New York şi vânzătorul din Italia au bătut repede palma, încă la finele anului 2021, însă marea problemă au fost transporturile şi coşmarul logistic. Iniţial, preţurile erau mult prea mari, ilogic de mari chiar, iar cei doi conveniseră să aştepte. Apoi a început războiul din Ucraina, care a dat peste cap şi mai mult preţurile la transporturile maritime globale, iar toată treaba a ajuns la un impas în care li se propusese transportarea maşinii pentru 12.000 euro, cu termeni de livrare neclari. După ce părea că italianul din New York nu-şi va mai vedea Fiat-ul clasic acasă, acesta a atras atenţia la povestea lui Eduard Palaghiţă, românul din Braşov mutat peste ocean, care şi-a importat câteva Dacia şi un Aro 244 din România spre SUA.
Foto: Românul Eduard Palaghiţă, alături de Dacia şi Aro-ul său, în SUA

I-a cerut ajutorul acestuia, pentru că românul reuşise să realizeze importuri şi recent, deci cu siguranţă erau şi alte soluţii logistice. Şi au fost. Datorită lui Eduard, Fiat-ul a fost transportat în SUA cu doar 3.500 dolari, iar de curând maşina a ajuns deja în mâinile italianului care o tot aşteaptă din 2021 încoace. Partea frumoasă aici e că totul a pornit de la o Dacia 1300, pe care Eduard şi-a importat-o în SUA, apoi a vrut şi alte maşini, apoi a devenit un guru experienţă pentru o mulţime de alţi români care şi-au dorit să-şi importe în SUA maşini clasice din România.
Foto: Fiat Campagnola, ajuns în port

Iar acum, pentru prima dată Eduard a putut să-l ajute şi pe un italian să-şi aducă o bijuterie dragă sufletului, din Italia unde s-a născut, în New York-ul unde trăieşte. Pasiunea pentru maşini de suflet e molipsitoare, iar oamenii care nutresc această pasiune dezvoltă inevitabil şi dorinţa de a se ajuta reciproc.
0
2,930
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!