Ingineria curioasă a noii drone supersonice din Turcia, Bayraktar Kizilelma

2 Septembrie 2022, 17:19
Redacţia PiataAuto.md
Compania turcească Baykar, cea care produce dronele Bayraktat TB2, devenite renumite în lumea întreagă în contextul războiului din Ucraina, a prezentat de curând prototipul unui nou model de dronă, numită Bayraktar Kizilelma. Ingineria acesteia ajunge până la performanţe de-a dreptul fascinante, urmând să fie produsă până şi într-o versiune supersonică.
Practic, noua dronă îşi propune să fie apropiată la manevrabilitate şi viteză de un avion cu reacţie supersonic, precum F-35, dar să fie lipsită de pilot şi să poată face uz de tehnologie stealth, pentru a fi invizibilă radarelor.
Dacă Bayraktar TB2 are 6,5 metri lungime şi o anvergură a aripilor de 12 metri, atunci noua Kizilelma are 14,7 metri lungime şi o anvergură de 10 metri. TB2 are o greutate maximă de decolare de 700 kg, dintre care 150 kg revin sarcinii utile, adică muniţiilor. Kizilelma are o masă maxim admisă la decolare de 6.000 kg, dintre care 1.500 kg vor reveni sarcinii utile. Deci, noua dronă poate transporta de zece ori mai multă muniţie.
Şi dacă TB2 e propulsată de un motor pe benzină, de 105 CP, atunci noua dronă e dotată cu un motor cu reacţie, şi nu oricare, ci unul de origine ucraineană! E vorba de motoare de origine Ivchenko, proiectate încă în anii 60 pe teritoriul Ucrainei de azi, în regiunea Zaporojie. E vorba de acelaşi producător care a fabricat motoare pentru avioane Yakovlev, Antonov, Iliushin, Tupolev, şi altele.
Noua dronă Kizilelma va fi disponibilă cu două motorizări, cea incipientă asigurând o viteză subsonică, de 1.100 km/h. Această ipostază incipientă va beneficia de versiunea AI-25TLT a propulsorului, care dezvoltă 16,9 kN de forţă.
Ipostaza supersonică va avea o versiune cu postcombustie a motorului cu reacţie, numită AI-322F, care livrează 24,5 kN în regim fără postcombustie activată şi 44,1 kN cu postcombustie. Viteza exactă pentru versiunea supersonică nu e anunţată, dar cu siguranţă această va depăşi cu o marjă confortabilă viteza sunetului, judecând după forţa propulsorului, raportată la greutatea redusă a dronei.
Greutatea redusă face drona şi foarte eficientă în consum, în lumea motoarelor cu reacţie, or, cu rezervoarele pline şi cu o viteză de croaziere, Kizilelma ar putea zbura până la 5-6 ore. Altitudinea normală de zbor e de 11.000 metri, iar altitudinea maximă e de 14.000 metri.
Drona e complet autonomă în decolări şi aterizări şi nu are nevoie de piste foarte lungi, ei fiindu-i suficiente şi fâşii înguste şi relativ scurte, eventual chiar pe drumuri publice, după modelul pistelor strategice despre care scriam acum câteva zile.
Fireşte, avionul are radare, avansate, camere şi senzori ce-i permis filmarea şi identificare ţintelor, iar lista de arme pe care le poate lua la bord e de-a dreptul uriaşă şi impresionantă. Majoritatea sunt de producţie turcească, dar în listă se includ atât rachete autonome de rază lungă, rachete aer-sol de rază scurtă, rachete anti-radar, anti-nave, ba chiar şi muniţie anti-buncăr. Judecând după succesul şi priceperea cu care creatorul dronelor Bayraktar, Selcuk Bayraktar, fost student MIT, le-a creat anterior, putem prezuma că noua dronă va îngloba toată experienţa uriaşă acumulată până acum şi va fi totodată una din cele mai capabile şi bine echipate drone din lume.
Cei de la Baykar au anunţat că producţia acestor drone va avea loc atât în Turcia, cât şi în Ucraina, la fabrica pe care turcii o construiesc acolo. Producţia de serie va demara în anul 2023.
0
14,093
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!