Istoria uitată a lui Ruf BTR, prima maşină de serie care a atins 300 km/h, mai înainte decât orice Porsche sau Ferrari

7 Septembrie 2022, 18:15
Redacţia PiataAuto.md
Numele Ruf e cunoscut în zilele noastre printre pasionaţii de Porsche, sau pur şi simplu pasionaţii auto, dar rămâne în continuare un producător de nişă, cu un număr relativ mic de maşini produse. Oficial, Ruf se califică drept un producător auto, la fel ca Alpina, de exemplu, iar maşinile, chiar dacă sunt dezvoltate pe baza modelelor Porsche, sunt considerate vehicule de serie şi au emblemă Ruf pe ele. Ei bine, acum aproape 40 de ani o creaţie a celor de la Ruf a fost prima care a atins 300 km/h!
În 1963, mecanicul pe nume Alois Ruf conducea un autobuz modificat, pe care-l construise cu propriile mâini, când fusese depăşit de un Porsche 356, care-şi pierduse ulterior controlul şi ajunsese în canalul de pe acostament. Alois a coborât şi a ajutat şoferul din Porsche să ajungă la spital, iar ulterior a cumpărat acel Porsche avariat, pe care l-a reparat în câteva zile, îmbunătăţindu-l după priceperea sa. După un an în care a savurat maşina, el şi fiul său se aflau în Munchen cu ea, când un străin a venit lângă ei şi le-a spus că adoră maşina lor şi le-a propus să o cumpere pe loc. Cei doi au acceptat, iar peste câteva minute stăteau cu valiza şi buzunarele pline de bani, dar fără maşină. Din acel moment, cei doi au înţeles că pot crea lucrurile frumoase din Porsche-uri, care ar avea cerere. Aşa a luat naştere Ruf, compania gestionată iniţial de tatăl inginer, apoi preluată în 1974 de fiu, Alois Jr.
Foto: Porsche-ul avariat, de la care a pornit istoria Ruf

Compania a început rapid a dezvolta perfecţionări şi versiuni ale modelelor Porsche şi şi-a câştigat o reputaţie în a fi capabilă de a perfecţiona toate componentele inginereşti ale modelelor mărcii din Stuttgart. Suspensie, motor, caroserie — dacă îţi doreai modificări consistente şi pricepute, fără exhibiţionism, Ruf era numele la care să apelezi.
Adevărata relevaţie inginerească, însă, a fost Ruf BTR, modelul despre care vorbim azi şi care a fost lansat în 1983. Era şi primul model Ruf cu un cod VIN propriu, după ce compania fusese recunoscută oficial drept producător în Germania. Ruf BTR se baza pe Porsche 930, nume folosit în acea perioadă pentru versiunea turbo a lui 911.
Motorul boxer original de 3,3 litri, cu 6 cilindri, a fost modificat, primind un intercooler Ruf, un nou sistem de eşapament, pistoane modificate şi noi arbori cu came. Cilindreea a crescut uşor, la 3,4 litri, dar puterea crescuse datorită turaţiilor mai mari, a intecooler-ului şi a reajustării turboaspirării. În rezultat, motorul a devenit capabil să livreze 374 CP şi 480 Nm! Pentru o maşină de 1.200-1.300 kg, era o putere fenomenală!
În 1984, publicaţia americană Road and Track a efectuat un mare test cu modele puternice, iar Ruf BTR a fost marea surpriză! Într-un test în care erau prezente modele precum Lamborghini Countach, BMW M635CSi, Aston Martin Vantage, Ferrari BB512, Jaguar XJ-S HE şi chiar Porsche-ul 930 de fabrică, Ruf BTR le-a spulberat pe toate, atingând 306,4 km/h, cu circa 30 km/h mai mult decât orice alt model din listă!
În acea zi din 1984, Ruf BTR a devenit prima maşină ce era calificată drept de serie, ce depăşise 300 km/h, fapt pentru care jurnaliştii de la Road and Track i-au oferit titlul de cea mai rapidă maşină din lume. Rezultatul şi titlul au fost rapid disputate, întrucât, deşi jurnaliştii aveau experienţa măsurărilor exacte şi făcuseră totul în condiţii controlate, la faţa locului nu fusese prezent vreun arbitru oficial sau vreun reprezentat al cărţii recordurilor pentru a omologa totul. Iar pe lângă asta, mulţi considerau, în special cei de la Ferrari, că un Ruf BTR nu se poate califica drept un vehicul de serie, atât timp cât, de facto, era un atelier de tuning. Asta i-a motivat pe cei de la Ferrari să-l facă pe 288 GTO capabil de a atinge 300 km/h, însă în 1984 288 GTO a atins „doar” 304 km/h. Cu omologările de rigoare, însă, aşa că recordul pretindea a fi cel adevărat şi recunoscut.
Cei de la Ruf nu s-au lăsat aşteptaţi în replică şi au creat mai târziu o altă creaţie legendară, dar despre ea — într-un alt articol. Cert e că acest record, deşi oarecum neoficial pentru unii, a rămas în inimile pasionaţilor ca adevărata primă maşină ce a trecut de 300 km/h. Au fost produse mai puţin de 30 de exemplare RUF BTR de la zero, plus un număr mai mare care au fost reconfigurate pe baza Porsche-urilor clienţilor.
Foto: Acesta e exemplarul de Ruf BTR care a participat la renumitul test şi a atins peste 300 km/h în 1984.
2
7,327
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!