O motocicletă clasică Pannonia, produsă cândva în Ungaria, pe cale de a fi restaurată de un pasionat din Moldova

12 Septembrie 2022, 20:54
Ilie Toma
Printre motocicletele surprinse ieri la evenimentul 100 de Ataşe, am observat şi un exemplar mult mai rar, care avea prezentă pe el amprenta timpului într-un mod mult mai vizibil, iar pe odometru se vedeau 72 mii km parcurşi. Emblema de pe rezervor spunea că e o Pannonia, iar pentru majoritatea pasionaţilor acest nume nu va spune nimic. E o motocicletă produsă cândva în Ungaria, iar în scurt timp a venit şi Dan, proprietarul motocicletei, pentru a ne spune mai multe despre exemplarul său.
Foto: Motocicletă Pannonia, surprinsă în Chişinău

E o motocicletă Pannonia, fabricată din 1968. Marca Pannonia era produsă de fabrica Csepel, fabrică ce a produs în diverse perioade şi componente de automobile, ba chiar şi camioane RABA, dar şi componente pentru Ikarus. În 1954, a fost dat startul producţie de motociclete Pannonia, care au fost produse vreme de 21 de ani, până în 1975. După înăbuşirea revoluţiei din Ungaria de către URSS, motocicletele Pannonia au început a fi exportate către URSS şi alte ţări din blocul estic.
Aşadar, Dan ne spune că motocicleta sa e fabricată în 1968, fiind una din cele importate în URSS. Nu erau foarte populare prin părţile noastre pe atunci, concurând cu modelele Jawa din aceeaşi perioadă, iar Jawa avea o reputaţie mai bună. Pannonia era considerată mai stricăcioasă, deşi adevărata problemă era în indisponibilitatea de piese de schimb.
Motocicleta merge fără acumulator, având un generator de scântei pentru bujii ce funcţionează pe bază magnetică, iar pornirea motocicletei are loc mecanic. Dan nu cunoaşte parcursul exact, însă odometrul indică peste 72 mii km, prin urmare e cert că parcursul e mare.
Motorul e unul de 250 cm cubi, cu un singur cilindru, în doi timpi. Iar cutia cu 4 trepte, apropo, are un indicator extern al treptei în care e cuplată.
Designul e unul tipic perioadei când avea loc goana după cucerirea cosmosului şi vitezelor mari în aviaţie. Pentru că toate modelele Pannonia semănau niţel între ele, am încerca să aflăm ce model exact, e motocicleta din faţa noastră. După design şi micile detalii, pare a fi o Pannonia 250 TLF Deluxe, cu ataş numit Duna, cu aripă mai rectangulară. Includem şi nişte imagini cu o asemenea motocicletă, restaurată frumos, care a fost vândută acum doi ani cu 8.000 dolari la o licitaţie din SUA.
Şi Dan spune că intenţionează s-o restaureze până în cel mai mic detaliu, or, are deja o colecţie de 6 motociclete, câteva dintre care le-a restaurat cu propriile mâini, până la fiecare bulon. A găsit motocicleta pe un site de anunţuri, a fost intrigat de ea şi a cumpărat-o, reuşind doar să o pregătească estetic la un nivel minim de decenţă pentru a veni cu ea la eveniment. De aici încolo, însă, urmează restaurarea profundă. Dan mai are şi o Jawa la fel de profund restaurată, dar şi trei maşini — un Moskvich 401, un 408 şi un ZAZ-965.
De unde vine pasiunea pentru motociclete cu ataş? Din copilărie, ca şi pentru mulţi dintre noi. A copilărit văzându-şi tatăl şi bunicul entuziasmaţi de asemenea motociclete şi maşini, şi, inevitabil, s-a inspirat de la ei de această pasiune, iar acum de multe ore după serviciu merge şi munceşte cu propriile mâini la aceste bijuterii. Dan ne arată unghiile negre de ulei, de la munca recentă la Pannonia. Dar oare nu tocmai asta e cea mai frumoasă parte a acestei pasiuni pentru bijuterii clasice? Iar motociclete ungureşti Pannonia în Moldova au rămas probabil doar unităţi numărate!
0
2,743
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!