Primele două feriboturi electrice navigate autonom din Norvegia au fost lansate în operare

22 Septembrie 2022, 15:01
Redacţia PiataAuto.md
Feriboturile sunt, de obicei, ambarcaţiunile care desfăşoară cele mai simple rute maritime, conectând două maluri pe trasee importante, în linie relativ dreaptă, asigurând astfel conexiunea a două puncte terestre. Este un domeniu de aplicare atractiv, deci, pentru navele conduse autonom, iar în Norvegia tocmai au fost lansate primele două feriboturi electrice identice, autonome, care vor opera în viaţa reală.
Norvegia mai are deja experienţa unor nave propulsate electric şi conduse autonom, acum câteva luni fiind lansată în operare şi nava transportatoare de containere Yara Birkeland, construită în România şi echipată cu tehnologie în Norvegia. Noile feriboturi sunt construite în India şi sunt identice între ele, urmând să opereze în fiordurile din apropiere de Oslo.
Feriboturile electrice autonome sunt deţinute de compania norvegiană Asko şi au fost botezate Marit şi Therese. Măsoară ambele câte aproape 67 metri lungime, cântărind 60 de tone. Ele sunt propulsate de motoare electrice alimentate de la un set de baterii de 1.846 kWh. Reîncărcarea bateriilor va avea loc în regim automat, cât timp feribotul va staţiona în port. Pentru asta, inginerii au conceput un mecanism automat de cuplare şi pornire a încărcării.
Foto: Cele două feriboturi, situate alături

Reglementările maritime norvegiene presupun că toate navele autonome trebuie să treacă iniţial printr-un program de testare supravegheată de 2 ani, înainte de a fi lăsate să opereze fără echipaje. Astfel, şi noile feriboturi vor avea iniţial câte un echipaj de 4 persoane, iar ulterior planul e ca acestea să opereze fără echipaj. În perioada de testare, feriboturile vor transporta doar remorci de camioane, care vor fi plasate pe feribot de camioane electrice, ce circulă între două puncte majore de distribuţie.
Astfel, la unul din maluri camioanele aduc remorcile şi le plasează pe feribot, iar pe celălalt mal alte camioane preiau remorca şi o transportă mai departe. Acelaşi lucru se întâmplă şi în direcţie inversă, iar camioanele electrice care nu urcă pe feribot sporesc astfel eficienţa de transportare a feribotului, acesta putând transporta câte 16 remorci simultan, fiecare cu o greutate de 29 de tone. Operatorul feriboturilor estimează că fiecare dintre ele va reuşi să transporte circa 150 de remorci pe zi, excluzând emisii de 5.000 de tone de CO2 anual.
Foto: Unul din camioanele electrice din dotarea Asko, care vor lăsa remorca pe feriboturile autonome
0
1,194
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!