Producătorul BYD din China a lansat o nouă platformă de autobuz electric, care va elimina necesitatea montării bateriilor în acoperiş

29 Septembrie 2022, 11:11
Ilie Toma
Modelele de autobuze electrice sunt tot mai multe în lume, în prezent ele existând în gama tuturor marilor producători deja, cel puţin pentru rute urbane. Dar toate aceste autobuze, mai ales urbane, au o mare problemă inginerească: dacă la maşinile electrice producătorii se străduie să integreze bateriile în podea, pentru a asigura centru de greutate coborât, atunci la autobuze urbane există cerinţa unei podele coborâte, ca pasagerii să nu urce scări în autobuz, ceea ce face practic imposibilă montarea bateriilor în podea. Producătorul BYD din China anunţă că are o soluţie pentru această problemă.
Foto: Autobuz electric Mercedes e-Citaro, sunt vizibile bateriile montate pe acoperiş

În prezent, din cauza acestui specific, autobuzele electrice îşi au bateriile montate fie în partea spate, consumând spaţiu, fie pe acoperiş, fie în ambele locuri simultan. Mercedes e-Citaro, de exemplu, are asemenea baterii montate în acoperiş, iar problema vine de la greutatea de circa 3 tone a acestor baterii, circa 2 tone din care sunt poziţionate pe acoperiş. Asta înseamnă că autobuzul are nevoie de structură mai rigidă pentru a susţine acele 2 tone pe acoperiş, iar centrul de greutate are de suferit mult din cauza punctului în care sunt situate bateriile, iar problema e similară şi la alte modele, variind doar mărimea şi greutatea bateriilor. Unele modele de autobuze au suspensii pneumatice complexe, care compensează forţele în viraje, pe fiecare roată în parte, astfel încât ruliul autobuzului să fie contracarat.
Foto: Aşa arată bateriile de pe acoperişul lui e-Citaro, în proces de asamblare la uzină

Cei de la BYD, însă, anunţă că au creat o platformă de autobuz în care au integrat bateriile în podeaua plată şi coborâtă. Noua platformă de autobuz e numită eBus Blade Platform şi face uz de noile baterii Blade ale BYD. Bateria are şiruri de celule individuale, aranjate matricial în interiorul pachetului mare, astfel reuşind să utilizeze spaţiul cu până la 50% mai eficient şi putând adopta o înălţime mult mai mică a întregii structuri. Datorită celulelor individuale din interior, bateria e considerată şi mult mai singură în situaţii extreme.
Foto: Bateriile Blade ale celor de la BYD

Astfel, această înălţime redusă a permis celor de la BYD să integreze bateria în însăşi podeaua de câţiva centimetri grosime a autobuzului, printre elementele de structură a cadrului. Înălţimea bateriei va fi practic egală cu înălţimea acelor elemente de structură şi va putea forma o podea plată coborâtă, iar însăşi structura bateriei va servi drept element adiţional de asigurare a rigidităţii structurale a autobuzului electric.
Foto: Aşa arată noua platformă de autobuz electric BYD eBus Blade

Marele beneficiu e că noua platformă poate varia la orice lungime dorită şi poate integra o suprafaţă variabilă de baterii Blade în podeaua sa, iar întrucât acestea folosesc atât de eficient spaţiu şi au o densitate energetică mare, autobuzul rezultat poate oferi o autonomie mai mare.
Şi, pe lângă asta, autobuzele care vor fi construite de chinezi pe noua platformă nu vor mai avea problema centrului de greutate ridicat, pentru că nu vor avea baterii în acoperiş. Dimpotrivă, acestea vor deveni mai manevrabile în mod natural, ca rezultat al efectului fizic al centrului de greutate mai coborât, datorită acelor baterii integrate în podea. E curios că BYD a prezentat noua platformă de autobuz în Europa, la o expoziţie din Germania de importanţă continentală, prin urmare e clar că BYD intenţionează să vândă viitoarele autobuze şi pe continentul european.
0
1,523
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!