S-a întors roata: DAF va livra sute de camioane militare, construite pe şasiurile Tatra, armatei din Belgia

23 Septembrie 2022, 17:37
Redacţia PiataAuto.md
Acum aproape două decenii, fabrica Tatra trecuse printr-o experienţă nefastă, cu privatizări tenebre, care au slăbit-o şi au dus-o la insolvenţă. Acţionarii se schimbau des prin anii 2006-2007, aveau loc procese obscure cu schimbări de acţionariat şi deciziile luate de aceştia, iar unul din acţionari era compania olandeză DAF. Către anul 2011, DAF deţinea 11% din Tatra, iar de aici încolo începuse un soi de colaborare care trebuia să însemne ca Tatra să producă tot mai puţine componente proprii şi să utilizeze componente de DAF. Aşa a apărut şi cabina de origine DAF pe modelul Tatra Phoenix, încă produs şi în prezent şi aşa au apărut şi motoarele Paccar ca opţiune pe modelele Tatra, Paccar fiind o companie din grupul DAF.
Foto: Camion Tatra Phoenix 10x10 actual, cu cabină de origine DAF

Aceste decizii au fost catastrofale pentru Tatra în acea perioadă, în doar 2 ani ea fiind adusă la o situaţie în care era plină de datorii, cu o producţie de doar câteva sute de camioane pe an, pentru o bună parte din care nu mai producea motoare sau cabine, pentru că le primea de la DAF. Aşa a ajuns în 2013 fabrica să falimenteze şi să fie scoasă la vânzare cu doar 7 milioane de euro. Atunci a venit momentul când doi oameni de afaceri cehi, unul din ei foarte tânăr la acea vreme, pe nume Michal Strnad, au salvat fabrica, achiziţionând-o şi investind în ea. Tatra a revenit atunci 100% în proprietate cehă, cu doi oameni care nu s-au ascuns după entităţi obscure şi şi-au asumat rolul de a o renaşte, punându-şi propria reputaţie la bătaie.
Au urmat inclusiv şi procese de judecată cu DAF în primii ani, întrucât Tatra fusese impusă să folosească cabine DAF pentru o perioadă lungă. Noii proprietari Tatra şi-au dorit condiţii mai bune pentru fabrica lor, şi au obţinut renunţarea la o parte din obligaţii injuste, iar ceea ce era convenabil pentru Tatra, a fost păstrat, astfel încât relaţiile dintre DAF şi Tatra au evoluat de la percepţia publică precum că DAF voia să folosească Tatra şi să o falimenteze efectiv, până la un parteneriat în condiţii de respect reciproc. Şi Tatra a continuat să-şi onoreze obligaţiunile, folosind cabina de DAF pentru Tatra Phoenix, dar şi motoarele Paccar acolo unde acestea erau necesare. În paralel, însă, fabrica şi-a repornit furnalele metalurgice pe care le avea şi a continuat să producă propriile cabine pentru celelalte trei modele din gama sa. A repornit producţia motoarelor răcite cu aer şi le-a modernizat, a repornit producţia propriei cutii de viteze, chiar dacă mai foloseşte şi o cutie automată Allison.
Şi pentru că aceiaşi oameni de afaceri care deţin Tatra, deţin şi compania de vehicule militare şi armament Excalibur Army şi Tatra Defense, fabrica cehă a excelat din nou şi în producţia de camioane militare. Au început a fi produse camioane furnizate de Excalibur sau Tatra Defense, au continuat a fi livrate şasiuri sau camioane cu şasiu gol şi slovacilor pentru obuzierele proprii, au fost încheiate acorduri până şi cu francezii pentru obuzierele Caesar. În acest an, pe fundalul războiului din Ucraina, Tatra a anunţat deja comenzi record şi din partea armatei cehe pentru camioanele sale. Iar acum, până şi DAF a recurs la tehnologia Tatra pentru camioanele sale militare, pe care le va livra armatei din Olanda! S-a întors roata, deci!
Foto: Obuzier Zuzana 2, produs în Slovacia, pe baza şasiului Tatra 8x8

Armata belgiană şi-a manifestat intenţia încă în 2021 de a cumpăra un număr mare de camioane militare în formulă 4x4 şi 8x8. Şi, ca orice ţară care se respectă şi are producători locali sau în ţările vecine, au fost solicitaţi să participe la concurs şi cei de la DAF cu divizia lor CF Military. Iar aceştia s-au gândit că cea mai bună opţiune de a produce camioane conform necesităţilor armatei olandeze ar fi să le construiască pe baza şasiurilor Tatra.
Acum, în 2022, două contracte imense sunt deja confirmate pentru DAF şi, implicit pentru Tatra. Conform acestor contracte, din 2022 până în 2024, DAF va livra 632 de camioane 4x4 şi 243 de camioane 8x8, toate 879 fiind construite pe baza şasiurilor Tatra. Astfel, fabrica cehă va produce şasiurile, tuburile de tracţiune, punţile, şi le va echipa cu motoare Paccar, de origine DAF, cum face şi pe unele din camionele sale. Mai mult ca atât, 352 dintre camioane vor fi blindate, iar cabinele acestora vor fi construite de divizia Tatra Defense.
Iar ulterior, comanda a fost completată cu încă 9 camioane mari grele, cu remorci, care vor fi construite practic integral la Tatra, având doar emblemă DAF pe ele şi o parte din tehnologie de la interior. E vorba de camioane cu cabine blindate Tatra, cu tracţiune 8x8 şi roţi imense, pe şasiu Tatra, propuslia cărora va fi asigurată de motoare Paccar de 12,9 litri, de 460 CP.
Foto: Aşa va arăta camionul DAF din partida celor 9 exemplare confirmate ultimele, construit pe şasiu Tatra, cu cabină blindată Tatra

Astfel, numărul total de camioane militare DAF cu substrat tehnic Tatra, pe care vor fi livrate către armata din Belgia în baza acestor contracte, ajunge la 888 camioane! E un număr imens, pe care şi l-ar dori orice fabrică de camioane, de oriunde în lume. Şi cel mai admirabil în toată istoria e această întoarce a roţii, prin renaşterea Tatra, dintr-un producător dus în faliment şi impus să folosească componentele altora la un producător care livrează el deja substratul tehnic producătorilor consacraţi. Iar cei de la DAF vorbesc acum despre acest substrat tehnic Tatra ca despre unul „recunoscut mondial pentru capacităţi şi calitate”.
0
25,861
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!