Aceasta e noua MSC World Europa, cea mai mare navă de croazieră, care înaintează pe gaz, dar îşi produce electricitatea pe hidrogen

25 Octombrie 2022, 13:38
Redacţia PiataAuto.md
Sistemele alternative de propulsie iar o amploare tot mai mare în domeniul naval, iar noua navă de croazieră de care vorbim azi are un concept ingineresc foarte curios în propulsia sa şi asigurarea cu electricitate şi căldură la bord. Vorbim de nava MSC World Europa, care tocmai a fost livrată companiei elveţiene care a comandat-o şi, întrucât e o navă uriaşă de 20 de etaje, cu o capacitate de 6.762 de pasageri la bord, consumul de electricitate şi căldură e unul şi mai important decât asigurarea energiei pentru propulsie.
Nava are 330 metri lungime şi 47 metri lăţime şi dispune de 2.636 de cabine pentru pasageri. Nava prevede şi prezenţa a 2.138 oameni în rol de echipaj, în toate funcţiile de pe navă. Forma navei a fost proiectată pentru o rezistenţă hidrodinamică mai mică şi pentru producerea unui nivel mai mic de zgomot subacvatic.
Ei bine, le lângă aceste cifre, e mult mai curioasă ingineria acestei navei. Astfel, propulsia propriu-zisă a navei e asigurată de 5 motoare Wartsilla în 4 timpi, a câte 14 cilindri fiecare. Un asemenea motor produce 16.030 kW, ceea ce echivalează cu 21.780 CP. Cinci motoare cumulate asigură o putere de 108.900 CP!
Aceste motoare pot opera atât pe bază de diesel naval cu concentraţie scăzută de sulfuri, cât şi cu gaz natural lichefiat, numit LNG, şi sistemul lor de eşapament are şi instalaţii de filtrare şi curăţare a oxizilor de azot.
Pe lângă asta, electricitatea şi energia de bord poate fi asigurată de o instalaţie de pile de combustibil, care funcţionează pe baza reacţiei chimice a hidrogenului. Deci, e vorba de un principiu similar de funcţiona cu cel de pe Toyota Mirai, de exemplu, aici instalaţia fiind mult mai puternică, dar totodată întreaga navă foloseşte doar lumini LED, pentru a diminua consumul de electricitate la maxim.
O deosebire majoră, însă, este sursa hidrogenului. Nava nu va stoca hidrogen în rezervoare, sub presiune, ca şi maşinile, ci îşi va produce în timp real propriul hidrogen folosind... gaz natural lichefiat, adică acelaşi LNG cu care sunt alimentate şi motoare diesel.
MSC World Europa e prima navă construită cu un sistem de pile de combustibil ce folosesc gaz, iar întregul lant de reacţii mai are pur şi simplu o etapă primară nouă, când gazul metan, cu formula CH4, trece prin separarea atomilor de hidrogen de cei de carbon într-un transformator cu aburi de metan, în rezultat rămânând valori minime de carbon drept reziduu al reacţiei. Apa rezultată la final după intrarea în reacţie a hidrogenului e întoarsă în sistem la transformatorul cu aburi, fiind folosită din nou la separarea metanului. Iar inginerii spun că o asemenea metodă de generare a electricităţii ar fi mai eficientă şi mai ecologică decât arderea directă a gazului natural comprimat, mai ales că în urma reacţiei din pilele de combustibil se generează şi căldură, care e folosită direct în sistemul de încălzire şi ventilare al navei.
Cert e că toate aceste sisteme cooptate în premieră pe o navă de croazieră, ar trebui să o facă mult mai eficientă şi ecologică în emisiile finale, în raport cu navele care operau până acum doar cu motoare diesel imense, în doi timpi, care consumau diesel cu un grad înalt de sulfuri.
Noua navă MSC World Europa, odată livrată celor de la MSC Cruises, va trece printr-o inaugurare oficială în Qatar, la 13 noiembrie, unde a fost contractată să servească drept hotel în timpul Cupei Mondiale la Fotbal. Abia la 20 decembrie va începe să navigheze spre câteva destinaţii din Orientul Mijlociu, iar în 2023 va porni şi în adevăratele croaziere de lungă distanţă.
1
12,252
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!