Bugatti EB 110, modelul de dinainte de Veyron, creat în anii 90 cu tehnologie fascinantă şi în zilele noastre, într-un exemplar scos la vânzare

19 Octombrie 2022, 20:47
Ilie Toma
Când vorbim despre Bugatti, mulţi dintre pasionaţii auto au în gând modelele din ultimele două decenii — Veyron şi Chiron, cu toate variaţiile lor. Dar înainte de Veyron a existat un supercar cel puţin la fel de fascinant, cu design şi inginerie la care au contribuit genii ai lumii auto şi cu tehnologie care până şi azi pare fascinantă, mai ales când ne gândim că toate astea erau deja în producţie la începutul anilor 90. Vorbim, fireşte, despre Bugatti EB 110.
Numele de EB 110 vine de la iniţialele fondatorului mărcii, Ettore Bugatti, şi cei 110 ani marcaţi de la naşterea lui, în ziua când acest model a fost lansat, la 14 septembrie 1991. Dezvoltarea lui a început, însă, în 1987, având la bază o echipă de italieni, Tiziano Benedetti, Achille Bevini, şi Oliviero Pedrazzi. Cei trei lucraseră şi la câteva supercar-uri italiene consacrate, inclusiv Lamborghini Miura. După ce aceştia au creat schiţele de bază ale viitorului şasiu, le-au trimis mai multor designeri renumiţi pentru ca aceştia să-şi propună ideile de bază, printre ei numărându-se Giugiaro, Bertone şi Gandini. Anume marele Marcello Gandini a fost într-un final cel desemnat să creeze formele acestui Bugatti EB 110 iar despre Gandini şi creaţiile sale avem pe site o serie mare de articole.
Dar până şi creaţia lui Gandini n-a fost întru totul pe placul preşedintelui Bugatti şi a trebuit modificat pentru mai multă originalitate. Iar între timp, inginerii lucraseră la pregătirea unui motor pe măsură, care trebuia plasat median, ca la un supercar adevărat.
Acest motor a devenit un V12 cu 4 turbine! Deci, Veyron nu a fost primul Bugatti cu 4 turbine. Şi mai impresionant e că motorul V12 de pe EB 110 avea doar 3,5 litri cilindree, deci avea o cilindree mică pentru fiecare cilindru, de doar 290 cm cubi. Totuşi, motorul putea fi turat sus de tot şi scotea 560 CP la 8.800 rpm, cu un cuplu de 611 Nm. Pentru anul 1991, erau cifre de-a dreptul ameţitoare.
Puterea era trimisă tuturor celor 4 roţi, printr-un sistem de tracţiune integrală şi o cutie manuală cu 6 trepte. Suspensia era construită de compania Aerospatiale din Franţa, braţele principale fiind realizate din fibră de carbon, în anul 1991!
Maşina avea uşi foarfecă, iar în zona motorului avea un capac de sticlă, pentru ca propulsorul V12 să se lase admirat din exterior. Iar la posterior deja exista un eleron activ, care se ajusta în funcţie de viteza pe care o dezvolta maşina.
Iar vitezele erau ameţitoare. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h era de 3,5 secunde şi o viteză maximă de 342 km/h! Iar pe lângă asta, în 1992 Bugatti a lansat o versiune şi mai puternică, numită EB 110 Super Sport, care scotea 612 CP.
Maşina a fost o legendă, deci, şi o fascinaţie de performanţă şi inginerie şi atunci şi rămâne a fi şi astăzi. Chiar dacă era venerată de toţi şi a fost cumpărată şi de câteva vedete, precum Michael Schumacher, producţia a fost de fapt foarte limitată în număr total, doar 139 exemplare fiind asamblate, doar 84 dintre ele fiind GT-uri cu performanţă standard, iar restul — Super Sport.
Iar noi vorbim azi despre un exemplar cu performanţă standard de 560 CP, produs în anul 1994 şi scos acum la vânzare în Italia. Maşina are 32.000 km parcurşi, adunaţi de cei 4 colecţionari care au deţinut-o de la achiziţie până azi. Pare puţin pentru orice maşină normală, dar pentru Bugatti, asta înseamnă că proprietarii şi-au permis totuşi să o savureze destul de mult.
Maşina a trecut în vara anului trecut printr-un service şi o verificare completă, certificată, la un service autorizat Bugatti şi şi-a certificat starea impecabilă. Prin urmare, acum îşi aşteaptă momentul vânzării către un nou proprietar. Preţul nu e anunţat, rămânând pentru comunicări discrete şi directe, dar asemenea maşini se vând în prezent cu preţuri cuprinse între 1,5 şi 2,5 milioane de dolari, deci e clar că e vorba de preţuri cu adevărat mari. Şi nici nu putea fi altfel pentru maşina care era cea mai puternică şi mai tehnologizată din lume la momentul lansării sale.
0
2,374
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!