Ingineria curioasă a camionului militar Oshkosh HEMTT, produs de 40 de ani încoace, cu motor diesel în doi timpi la început

5 Octombrie 2022, 17:52
Redacţia PiataAuto.md
De multe ori, când intrăm în profunzimea camioanelor create pentru scopuri speciale, mai ales cele militare, ajungem să constatăm că ingineria, în majoritatea cazurilor, are câte 40 de ani şi mai mult. Iar asta e absolut normal, pentru că în aceste domenii de aplicare contează mult mai mult anduranţa şi durabilitatea verificată în timp. Iar cele mai reuşite modele de camioane au nevoie de obicei doar de actualizări tehnice, la nivel de motoare, cutii sau dotări, esenţa lor rămânând actuală mult timp. Este şi cazul unuia din cele mai răspândite şi totodată mai puţin ştiute camioane militare din SUA, numit HEMTT şi produs de compania Oshkosh.
Zicem puţin ştiut pentru că aceste camioane n-au fost vândute niciodată publicului, ci doar armatei, şi chiar când acestea ajungeau deja uzate, de obicei erau trimise la casat şi aproape niciodată nu erau scoase la licitaţii publice. Prin urmare, le cunosc doar militarii şi cei pasionaţi de tehnica militară. Iar azi vrem să pătrundem în curiozităţile inginereşti ale acestui camion militar creat pentru a fi indestructibil.
Camionul a fost proiectat la cererea armatei SUA, care folosea în anii 70 un camion numit M520 Goer, dar care nu putea transporta decât 5 tone şi nu avea capacităţi de trecere excepţionale. Noul camion trebuia să poată transporta 10 tone, să aibă tracţiune 8x8 şi capacităţi de înaintare extraordinare. Cabina blindată trebuia să asigure protecţia echipajului, iar camionul trebuia să fie capabil să ajungă pe câmpul de luptă pentru a aproviziona detaşamentele dislocate acolo.
În anul 1981 din proiectele depuse, a fost ales conceptul celor de la Oshkosh, care a derivat în camionul despre care vorbim azi. În decembrie 1981 au fost produse primele exemplare de test, iar în 1982 au avut loc primele livrări ale camioanelor produse în serie. Primul contract garanta achiziţia a 5.351 camioane, cu posibilitatea creşterii numărului până la 7.490 camioane, iar această creştere opţională a fost aproape în totalitate folosită. Au urmat noi şi noi contracte, inclusiv pentru export, iar numărul total de HEMTT-uri produse în cei 40 de ani de carieră e estimat la 35.800 exemplare, fără a lua în calcul reconstrucţia şi reutilarea camioanelor vechi. Deci, un număr imens pentru un camion militar, iar asta se datorează rezistenţei.
În primul rând, camionul e gândit pentru a rezista forţelor uriaşe şi a nu rugini în timp. Oţelul folosit la producţia acestui camion conţine un aliaj de mangan, tratat termic, care-l face mult mai rigid. Acest aliaj e folosit atât la cadrul camionului, cât şi la toate componentele de suspensie. Toate buloanele folosite la camion sunt de grad 8, ceea ce înseamnă un aliaj menit să le sporească rezistenţa până la forţe de 130.000 psi, sau aproape 90.000 Nm pe centimetru pătrat.
La nivel motorizare şi transmisie s-a luat în calcul disponibilitatea mai largă a motoarelor şi cutiilor, aşa că s-a optat întotdeauna pentru motoare care mai erau folosite şi la alte vehicule militare, asta simplificând mentenanţa şi depozitarea pieselor. De fapt, şi punţile au fost replicate ulterior la alte vehicule, astfel încât logistica întreţinerii acestor camioane să fie mai uşoară şi mai simplă. La început, motorul cu care a fost dotat HEMTT era un diesel V8 în doi timpi, de 12,1 litri, motorul fiind produs de Detroit Diesel. Motorul livra pe atunci 435 CP şi 1.684 Nm cuplu.
Foto: Motorul diesel în 2 timpi, folosit la început pe HEMTT

Camionul a fost actualizat de circa 5 ori în decursul istoriei , dar primele trei generaţii au rămas cu acelaşi motor în doi timpi. În prezent, însă, camionul e dotat cu un propulsor diesel în 4 timpi, de origine Caterpillar. E vorba de propulsorul C15, destul de răspândit, care are 15,2 litri cilindree şi 6 cilindri în linie şi dezvoltă 515 CP. E interesant că din 1982 încoace acest camion militar a avut doar cutii automate, toate de origine Allison, schimbându-se doar modelul în timp.
Foto: Motorul Caterpillar, folosit în prezent

Toate patru punţi sunt motrice şi toate au diferenţiale blocabile. Camionul e prevăzut să înainteze prin ape de până la 120 cm. Partea curioasă e că poate transporta doar 10 tone, pentru că însăşi camionul cântăreşte foarte mult, din cauza blindajului şi a oţelului rezistent din care e construit. Asta-l face deosebit de rezistent în timp, dar şi consumul e unul pe măsură, însă oarecum normal pentru un asemenea camion militar mare. Cu un rezervor de 587 litri de diesel, autonomia declarată cu motorul modernizat e de 483 km, deci rezultă un consum de 120 litri/100 km. Surprinzător, dar motorul anterior cu diesel în doi timpi consuma un pic mai puţin, oferind o autonomie mai mare. Noul motor, însă, e mai puternic şi are o plajă mai largă de turaţii.
Există o mulţime de ipostaze a felului în care poate fi configurată zona de încărcare, existând minim 8 versiuni de bază, derivate în alte subversiuni.
Foto: Un HEMTT configurat cu cisternă de transportare a combustibilului

Camionul operează şi azi în armatele mai multor ţări ale lumii, iar armata SUA continuă să comande noi exemplare. Există deja planuri pentru camioane noi şi reformatări ale categoriilor, dar până atunci, despre acest Oshkosh HEMTT 8x8 putem spune şi-a demonstrat utilitatea cu prisosinţă în cei 40 de ani de când e produs.
0
23,257
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!