Ingineria din spatele celui mai complex transport agabaritic din 2022 din Germania

25 Octombrie 2022, 16:21
Redacţia PiataAuto.md
În Germania, asociaţia transporturilor grele organizează anual premierea celei mai complexe operaţiuni de transport, vrând să susţină şi să stimuleze profesionismul excepţional al celor mai buni din domeniu. Acum, în octombrie 2022, a fost anunţată şi care a fost cea mai complexă operaţiune din acest an, iar compania care a executat-o a dezvăluit detaliile din spatele proiectării inginereşti şi logistice a acestui transport.
Compania câştigătoare e Spedition Kubler, una din companiile specializate în transporturi agabaritice mari din Germania. Sarcina pe care o avea îndeplinit venea din necesitatea de a înlocui 4 transformatoare vechi din hidrocentrala Bad Sackingen, din sudul Germania, de la hotar cu Elveţia, cu alte 4 transformatoare noi.
Noile transformatoare au fost fabricate în Dresden, iar deplasarea spre sudul Germaniei a fost concepută pentru a fi făcută cu calea ferată. Cei de la Kubler au trebuit să asigure transportul de la fabrica producătoare spre gara din Dresden şi încărcarea pe platforme feroviare. La destinaţia finală a trenului, mai rămâneau de parcurs ultimii 10 km, cu camionul. Mai mult ca atât, transformatoarele din hidrocentrala Bad Sackingen sunt amplasate în subteran şi asta însemna că transportul agabaritic trebuia transportat şi printr-un tunel de 2 kilometri prin adâncurile hidrocentralei. Tunelul are un unghi accentuat de înclinare şi o înălţime interioară limitată, fapt care impunea limitări adiţionale faţă de modul în care se puteau transporta transformatoarele.
Cerinţa hidrocentralei era ca funcţionarea acesteia să fie întreruptă pentru un timp minim, planificat cu mult timp în avans, pentru a putea echilibra reţeaua şi a menţine nivelul bazinului de acumulare în marje confortabile. Asta a dictat necesitatea ca cele 4 transformatoare să fie livrate întâi la sediul hidrocentralei, şi abia apoi generatoarele vechi să fie deconectate unul câte unul, fiind scoase, iar în locul lor transportate cele noi.
Însă chiar şi planificarea germană a fost dată peste cap de închiderea unui segment de cale ferată, ce trebuia utilizat. Soluţia pentru a evita întârzierea era să se transporte transformatoarele pe un segment al râului Elba, dar nivelul impredictibil al acestuia dădea dificultăţi suplimentare. Transformatoarele erau gata şi trebuiau ridicate, iar nivelul râului fusese suficient în ultimul moment, aşa că s-a decis să se opteze pentru transportarea pe apă într-un mod spontan, până în Manheim. Din Manheim până în sudul ţării, s-a dorit folosirea traseului feroviar iniţial.
Dar o nouă reparaţie spontană pe traseu făcea imposibilă asigurarea întregului lanţ. Soluţia ar fi fost să se transporte mai la vest, în apropiere de Basel, iar apoi pe râu, din nou cu o navă, să se transporte spre est până la hidrocentrală, iar ulterior cu camioanele în interior. Asta a necesitat aplicări pentru noi permisiuni de urgenţă, inclusiv la autorităţile elveţiene. S-a solicitat şi o macara de la căile ferate elveţiene, pentru a încărca generatoarele pe navă.
Iar pe parcurs, a trebuit asigurată traversarea unui pod slab, or fiecare generator cântărea 140 tone. S-a folosit o platformă cu 16 axe, pentru distribuţia greutăţii. La transportul terestru, s-a folosit o configuraţie cu două camioane, unul de tractare în faţă şi altul de dirijare adiţională în spate, şi o platformă imensă pe centru, dar şi această platformă are două mici vehicule de dirijare la ambele extremităţi, operate de doi oameni.
În caverna hidrocentralei, tunelul îngust nu permitea manevre suplimentare, aşa că totul a trebuit calculat minuţios, de la ughiul de înclinare, la spaţiul disponibil şi aderenţă. Iar la final a fost proiectată un suport de ancorare pentru o macara, a încărcat întâi transformatoarele vechi şi a le scoate la suprafaţă, iar apoi a le descărca şi monta pe cele noi. Aceste operaţiuni au fost făcute pe rând, întrucât în interiorul nu exista spaţiu pentru amplasarea temporară nici măcar a unui generator.
A fost, deci, o operaţiune care a durat mai mult de o săptămână în total, şi pentru care s-a planificat fiecare etapă, inclusiv prin desene tehnice şi grafice, şi calcule computerizate, nemaivorbind de sondarea rutei, calcule, autorizaţii solicitate, ajustări de program pentru a opera în timpul traficului minim, ba chiar şi implicarea neaşteptată a celor din Elveţia pentru a salva situaţia. Însă, tocmai o asemenea muncă diferenţiază o echipă de profesionişti desăvârşiţi de orice alt transport mult mai simplu.
0
2,114
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!