Istoria uitată a motocicletei româneşti Mobra 50, simbolul libertăţii pentru tinerii din anii 70 şi 80

22 Octombrie 2022, 17:24
Redacţia PiataAuto.md
Despre maşinile şi camioanele devenite clasice azi şi produse cândva în România vorbim mult mai des. Însă motociclete sunt mult mai eclipsate, deşi au existat modele care au avut un succes răsunător la vremea lor. Unul din modele care a schimbat viaţa tinerilor din România a fost Mobra 50 şi anume despre el şi istoria lui uitată vrem să vorbim azi.
În anii 60 şi tinerii din România erau cuprinşi de tendinţa de a gusta mai mult din libertatea vârstei, tendinţă mult mai predominantă în vest şi foarte atent curată în blocul estic, prin mici dozaje de libertinism social. Dar, dacă Cehoslovacia avea Jawa asociată cu această libertate, iar din Germania de Est — Simpson — iar aceste modele păreau în tot soiul de materiale de presă şi filme, tinerii din România încă nu prea puteau spera la motocicletele mai scumpe ale cehoslovacilor şi est-germanilor. Motocicleta românească ce şi-a câştigat acest simbol a apărut în 1971 şi anume despre ea vorbim, azi. E vorba de Mobra 50.
Motocicleta a fost creată şi fabricată la uzina din Zărneşti, numită 6 martie Zărneşti pe atunci, însă fondată încă în 1938 de către inginerul Malaxa, ca parte a grupului Malaxa. Era, de fapt, o uzină cu specializare militară şi rămâne a fi până în prezent, dar, aşa cum adeseori se obişnuia la aceste fabrici cu profil militar, lor li se atribuiau şi produse civile, de dragul diversificării. Fabrica, situată în judeţul Braşov, a început a fabrica biciclete în 1954, iar în 1959 a pus în producţie şi motoreta Carpaţi, dar despre ea vom vorbi în alt articol separat. Mobra 50 a fost primul model de motocicletă în toată legea, mai mare, cu numele Mobra.
Mobra 50 avea un design atletic şi relativ simplu, dar memorabil. De fapt, unele voci spuneau că designul e inspirat de la modelele Honda, care dominau pe atunci la nivel global în segmentul de 50 cm cubi la practicism şi reputaţie.
Mobra 50 a fost echipată cu un motor de 50 cm cubi, după cum îi sugerează şi numele, care era produs la Metrom Braşov. Motorul era unul cu un singur cilindru, în doi timpi, răcit cu aer, şi dezvolta 4 CP.
Fireşte, faptul că motorul opera în 2 timpi însemna că era alimentat cu un amestec de benzină cu ulei. De obicei, motoarele motocicletă în 2 timpi foloseau un raport de 50:1 în proporţia de benzină şi ulei. Motocicletele Mobra 50 veneau cu o recomandare ca în perioada de rodaj să se toarne între 0,480 şi 0,500 litri de ulei la 12 litri de benzină, cât avea rezervorul, ceea ce înseamnă un raport de 23-24 la 1. După rodaj, era recomandat ca într-un rezervor de 12 litri să se toarne 0,360 litri de ulei, ceea ce corespunde cu un raport de 1 la 33.
Foto: Construcţia motorului şi cutiei de viteze Mobra

Motorul era cuplat la o cutie de viteze de 4 trepte, iar motocicleta indica un consum de doar 2,5 litri/100 km în fişa tehnică. Apropo, despre propulsorul de pe Mobra se spunea de asemenea că a fost profund inspirat de pe un model nemţesc de Zundapp.
Motocicleta era una uşoară, cântărind doar circa 80 kg, dar putea transporta 2 persoane. Viteza maximă declarată era de 70 km/h.
Foto: O Mobra 50 din 1971, fotografiată în zilele noastre

Suspensia lui Mobra 50 era una relativ minimalistă în construcţie, dar avea amortizoare hidraulice, care, împreună cu balonajul anvelopelor, absorbeau destul de bine denivelările drumului. De fapt, Mobra românească a pus un mare accent pe durabilitate şi rezistenţă, dar şi capacitatea de a înainta aproape pe orice carosabil. Putea înainta până şi pe drumuri neasfaltate de munte, fără a avea pretenţia de a se identifica drept un model specializat de offroad. Iar tinerii de atunci începuseră a urca cu Mobra pe Transfăgărăşan, după deschiderea acestuia, în 1974, ca un test suprem de rezistenţă. Şi zvonul că Mobra rezistă să urce întreg Transfăgărăşanul fără ca motorul să se supraîncălzească devenise deja unul foarte răspândit.
Şi tocmai tinerii din România, cei care erau tineri în ani 70 şi 80, au şi fost cei care au adoptat Mobra 50 cu braţele deschise, ea devenind un simbol al libertăţii juvenile. Până şi adolescenţi care încă nu o putea conduce, visau la ea. O Mobra 50 costa 6.325 lei, dar se introdusese şi posibilitatea plăţii în rate, cu un avans de 950 lei şi restul sumei distribuită la 24 de luni, o soluţie pe care o aplicase şi Vespa în Italia cândva şi impulsionase puternic vânzările. În România, fabrica din Zărneşti aplicase aceeaşi formă de plată şi la motoreta Carpaţi. Iar toate astea au dus la o popularitate admirabilă a motocicletei Mobra 50, cadenţa producţiei ajungând până la 3.000 exemplare pe lună. Şi a existat şi o versiune Mobra 50 Super, cu design modificat şi simplificat, dar cu substrat tehnic identic.
Şi, apropo, deja prin 1973 Mobra 50 fusese adoptată rapid în competiţiile sportive. Ani la rând Mobra 50 a fost prezentă în competiţii, ba chiar a luat şi mai multe titluri de campioană!
Foto: Motociclete Mobra într-o competiţie sportivă

Şi e curios că versiunile pregătite pentru motorsport puteau atinge până la 115 km/h!
Prin urmare, Mobra 50 a fost un succes comercial în vânzări şi unul la fel de rezonant pe circuitele sportive. Dincolo de toate, a fost şi o motocicletă durabilă, nepretenţioasă, exploatarea căreia a susţinut acel val de admiraţie, de care se bucura. Şi atunci când o motocicletă devine aproape simbol al felului în care visa să se simtă o întreagă generaţie, probabil reuşeşte cea mai frumoasă realizare!
3
31,733
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!