Maşina franceză care a cucerit cândva lumea şi putea înainta oriunde, un Renault 4 în stare autentică, scos la vânzare în Franţa

5 Octombrie 2022, 20:58
Ilie Toma
Azi, unele SUV-uri ne cer să nu pretindem capacităţi de offroad prea avansate de la ele. Cândva, demult, însă, o maşinuţă familistă, cu tracţiune faţă, precum Renault 4 putea înainta aproape oriunde, de la deşerturi la munţi sau păduri. Renault 4 a fost genial de simplu în esenţă şi genial de universal, tocmai de asta a reuşit să cucerească lumea la vremea sa, fiind adorat peste tot în jurul lumii.
Maşina asta a fost lansată în 1961 şi a stat în producţie mai bine de 30 de ani. Într-atât de bună a fost! Şi ea apăruse ca o replică pentru Citroen 2CV, o altă maşină franceză care putea trece câmpurile arabile de la un capăt la celălalt, fără a pretinde că e un offroader specializat.
Proiectarea lui Renault 4 a început în 1956 şi, ca şi modelul Citroen, a vrut să fie capabil să înainteze în confort pe drumuri denivelate. Tocmai de asta, garda la sol a maşinii e mare, iar cursele suspensiei sunt foarte lungi. Poziţionarea roţilor aproape de extremităţi şi ampatamentul scurt al maşinii au asigurat geometria ideală pentru ca această maşină să poată înainta oriunde, fără a se afunda prea mult în nisip sau noroi.
Maşina oferea spaţiu decent şi pentru pasagerii spate, iar portbagajul era mare în volum. Tracţiunea era pe puntea faţă şi, pentru că cei de la Renault îşi doreau şi performanţe mai moderne faţă de modelul Citroen, au pus motoare ceva mai puternice, de 4 cilindri. Acestea nu erau, însă, foarte mari în cilindree, având 600 şi, respectiv, 700 cm cubi. Fără turbine, bineînţeles. Ulterior au apărut motoare de până la 1,1 litri. Dar toate motoarele erau răcite cu apă, ceea ce era promovat ca fiind superior faţă de motoarele răcite cu aer de pe Citroen 2CV.
Cutia de viteze, însă, era una cu doar 3 trepte, dintre care doar două erau sincronizate. Asta însemna că atunci când cuplat treapta 1 trebuia să opreşti pe loc. Şi se întâmpla des să nu poţi urca un deal cu treapta 2, fiind necesară treapta 1, iar atunci trebuia să opreşti. Abia în 1968 maşina a primit o cutie cu 4 trepte.
Maşina a fost fabricată şi în Franţa, dar şi pe toate continentele locuite ale lumii, cu excepţia Asiei. În Africa s-a asamblat în Algeria şi Maroc. În America de Nord — în Mexic. În America de Sud — în Argentina, Chile, Uruguay, Columbia. Până şi în Australia o asambla. Iar în Europa, pe lângă Franţa, Renault 4 era produs în Irlanda, Spania, Belgia, Portugalia, Iugoslavia de cândva şi apoi în Slovenia. Deci, Renault 4 a cucerit la propriu toată lumea, fiind produs în peste 8 milioane de exemplare în cariera sa. Producţia a încetat în 1992, doar în Slovenia ea a durat până în 1994.
Iar maşina era adorată pentru simplitatea şi anduranţa sa. În ea puteau încăpea 4-5 oameni şi se putea înainte de drumuri de orice calitate. Iar aventurierii îndrăzneau să o ia şi pe adevărate căi de offroad, chiar dacă maşina nu avea tracţiune 4x4. Se descurca până şi aşa, iar unde era dificil, cei 4 oameni de la bord o puteau împinge uşor, întrucât cântărea 600-750 kg la gol!
Maşina despre care vorbim azi e produsă în anul 1988 şi are motorul de 956 cm cubi. Acest motor dezvolta 34 CP. A fost livrată în Franţa şi acolo şi-a petrecut toată istoria sa, documentată şi certificată odată cu reîmprospătarea modelului.
Acest Renault 4 a trecut deci, printr-o împrospătare, care l-a făcut să aibă un şarm aparte, păstrându-i totodată autenticitatea. A păstrat chiar şi numerele de înmatriculare cu fundal negru, pe care le avea Franţa cândva. Am putea spune că e un Renault 4 excelent păstrat, dar care lasă micile detalii pentru perfecţionare celui care-l va cumpăra.
Iar asemenea maşini nu se cumpără pentru raritate, ci pentru gloria pe care au avut-o la timpul lor. Renault 4 n-a fost o maşină rară nicidecum, însă a fost o maşină care a făcut istorie. Prin urmare, îl poate cumpăra cineva care apreciază această istorie şi caută un exemplar pe care să-l adore cu tot sufletul.
Şi aşa cum Renault 4 n-a fost o maşină scumpă nici când era vândută în showroom-uri, nici acest exemplar de colecţie nu e scump. Costă sub 9.600 euro în Franţa. Însă vine cu o istorie de nepreţuit.
0
2,964
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!