Aceasta e o navă construită de Kawasaki, propulsată de un motor în doi timpi, cu gaz GPL

7 Noiembrie 2022, 14:50
Redacţia PiataAuto.md
Puţini ştiu, dar numele Kawasaki nu înseamnă doar renumitele motociclete japoneze, ci şi nave, construite de decenii încoace cu emblema Kawasaki pe ele. Aşa cum se întâmplă de multe ori în Japonia, există conglomerate industriale cu multe ramificări în diverse domenii, dar toate păstrează acelaşi nume, cum e şi în cazul Mitsubishi, Honda sau Yamaha. Nava despre care vorbim azi e interesantă şi prin sistemul său de propulsie, folosind primul motor de asemenea gen din lume, dezvăluit abia câţiva ani în urmă şi instalat abia pe câteva nave de acest gen în întreaga lume. E vorba de un motor în doi timpi, prevăzut să consume în primul rând gaz petrolier lichefiat, exact acelaşi gaz GPL răspândit şi printre automobile.
Noua navă japoneză, construită de Kawasaki, poartă numele de Lupinus Planet şi a fost construită pentru japonezii de la Nippon Yusen Kabushiki Kaisha. Rolul ei e de transportator de gaz GPL în cisterne uriaşe pe care le are la bord, prin urmare va transporta exact acelaşi tip de combustibil pe care-l poate folosi şi pentru propriul motor. Nava are 229,9 metri lungime, 37,20 metri lăţime şi poate transporta 49.943 tone de sarcină utilă la bord. Rezervoarele cargo de GPL transportat au un volum total de 84.172 metri cubi.
Ei bine, cel mai curios element al său e sistemul de propulsie, după cum spuneam. Nava japoneză e echipată cu un motor de origine MAN B&W, în doi timpi, care e prevăzut să poată opera atât du diesel marin distilat, cât şi cu păcură şi mai ales cu gaz petrolier lichefiat. Deci, e un motor evoluat pe baza propulsoarelor diesel navale în doi timpi, fiindu-i adăugat un sistem de injecţie a gazului GPL şi tratare a evacuării. Şi e curios că la baza acestei evoluţii spre folosirea gazului GPL nu a fost luat un motor naval în 4 timpi, ci unul în doi timpi!
Foto: Motorul MAN B&W, care poate funcţiona şi pe bază de gaz GPL

Motorul navei poate dezvolta o putere continuă de 12.400 kW, ceea ce echivalează cu 16.848 CP. Şi nava japoneză foloseşte un singur asemenea motor pentru propulsia sa principală, care e suficient pentru a-i imprima o viteză de 17 noduri, echivalentă cu 31,5 km/h. Deci, nu e o navă foarte rapidă aparent, însă asemenea viteze de transport sunt oarecum fireşti în această clasă de nave, iar la un asemenea regim de operare pe bază de gaz GPL, nava are cu 85% puţine emisii de sulfuri şi 15% mai puţine emisii de CO2, decât dacă ar fi utilizat combustibil maritim obişnuit. Iar pe lângă asta, costul de operare rămâne a fi unul acceptabil, zic cei de la Kawasaki, fiind şi mai ieftin deja în comparaţie cu navele propulsate cu gaz natural lichefiat.
Foto: Construcţia injectorului de gaz GPL, adăugat în motor

Capacitatea motorului de a rula în continuare pe diesel şi păcură rămâne drept o asigurare a bivalenţei sale, dar operatorul japonez care a preluat-o declară că gazul GPL va fi combustibilul de bază, pe care va opera noua navă.
0
10,525
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!