Încărcarea maşinilor electrice a devenit şi mai scumpă în Moldova, după o nouă majorare de preţuri

8 Noiembrie 2022, 09:49
Redacţia PiataAuto.md
Săptămâna trecută, ANRE a aprobat o nouă majorare de preţ la electricitate, în contextul crizei energetice în care se află Republica Moldova şi nevoii de a importa electricitate de pe piaţa UE, în special din România. În scurt timp, a urmat şi o majorare a preţului la prizele publice de încărcare a maşinilor electrice din Moldova, costurile de încărcare şi rulare a unei maşini electrice fiind acum simţitoare chiar şi pentru cei ce contau pe economie datorită propulsiei electrice.
Astfel, dacă în luna august, preţul pentru consumatorii casnici din centrul şi sudul ţării era de 2,64 lei/kWh, o primă majorare operată toamna a ridicat preţul la 3,15 lei/kWh, iar majorarea de săptămâna trecută a împins preţul până la 4,77 lei/kWh pentru centrul şi sudul ţării şi 4,81 lei/kWh pentru cei din nordul ţării. Luând la bază un consum mediu de 14 kWh/100 km pentru maşinile electrice compacte şi 22 kWh pentru cele mai mari şi mai performante, raportat la preţul de 4,77 lei/kWh, un proprietar de maşină electrice ce şi-ar încărca maşina doar acasă va avea acum costuri de 66,78 lei/100 km pentru o maşină compactă şi 104,94 lei/100 km pentru o maşină electrică mai mare. Aceste costuri sunt cele mai mici posibile şi sunt valabile doar în cazul încărcării mai lente la costurile energiei pentru consumatorii casnici. La prizele publice mai puternice şi mai rapide, preţurile sunt mult mai mari. Iar pentru cei ce vor să deducă acesta calcule în euro, un 1 euro echivalent cu 19,30 lei moldoveneşti.
Cea mai mare reţea de prize publice pentru încărcarea maşinilor electrice din Moldova anunţă o nouă majorare semnificativă a preţului de încărcare la staţiile sale. Astfel, la prizele mai lente Type 2 AC preţul unui kWh a crescut de la valori ce oscilau între 6,00 lei şi 6,50 lei până un preţ de 8,64 lei/kWh, indiferent dacă priza e de 22 kW putere sau de 43 kW. Deci, calculând pentru cele două cazuri de maşini electrice menţionate mai sus, cu consum de 14,0 kWh/100 km şi 22,0 kWh/100 km, asta ar însemna costuri de 120,96 lei/100 km şi 190,08 lei/100 km.
Preţul la prizele fast charge s-a majorat şi mai mult. Ultima scumpire de preţ din octombrie a mărit preţul de la 6,90 lei/kWh la 8,04 lei/kWh. Acum preţul s-a majorat până la 10,68 lei/kWh, indiferent dacă prizele sunt de 50, 80 sau 150 kW putere. La un asemenea preţ de încărcare, plinul unei baterii de 40 kWh va costa 427 lei, iar al unei baterii mari în care se alimentează 75 kWh, de exemplu, va costa 800 lei. Preţul per kilometru, pe baza aceloraşi două exemple de maşini electrice de mai sus, în cazul alimentării la prize fast charge, a ajuns la 149,52 lei/100 km pentru maşina compactă şi 234,96 lei/100 km pentru o maşină electrică mai mare, adică 12,17 euro/100 km. Pentru comparaţie, dacă aceeaşi maşină mai mare ar consuma 10.0 litri de diesel la 100 km în mediu, costurile ar fi de 277,0 lei/100 km.
Deci, încărcarea la prize fast charge a ajuns să genereze costuri apropiate de cele cu motoarele cu ardere internă. Mai rămân, însă, posibilităţi de a economisi încărcând acasă sau la prize mai slabe, dar aici, desigur, merită luat în calcul şi timpul de aşteptare.
1
2,451
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!