Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Ingineria curioasă a obuzierului francez Caesar, construit pe baza camioanelor Unimog, Renault şi Tatra

4 Noiembrie 2022 - 22:13
Redacţia PiataAuto.md
Francezii dispun de un obuzier autopropulsat extraordinar de precis, capabil şi durabil, pe nume Caesar, care, deşi există de ani buni în producţie, a devenit cunoscut pe larg abia în războiul actual din Ucraina. Forţele armate ucrainene spune de fiecare dată că Caesar, alături de Zuzana, e printre cele mai bune şi ireproşabil obuziere pe care au avut ocazia să le folosească, iar noi ne-am propus să află azi de unde vine această excelenţă inginerească şi ce camioane stau la baza acestui obuzier.
Numele Caesar e o abreviere de la CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie, iar ideea dezvoltării lui a apărut la începutul anilor 1990. Compania care se numea atunci GIAT Industries, iar astăzi Nexter, a vrut să convingă armata franceză că un obuzier autopropulsat pe baza unui camion e mult mai ieftin în producţie şi operare decât un obuzier cu şenile. Pe lângă asta obuzierul cu roţi poate fi mai rapid şi mai agil dacă toate roţile sunt motrice. În 1994 a fost dezvăluit public prototipul lui Caesar, iar abia în 1998 un exemplar a fost transmis armatei franceze pentru teste.
Abia în 2004 armata franceză le-a garantat celor de la GIAT un contract major pentru producţia în decursul următorilor ani a 72 de obuziere autopropulsate. Abia în 2008 a fost livrat primul exemplar de serie, iar armata a rămas încântată să descopere că, în comparaţie cu obuzierele cu şenile, costul total de achiziţie şi mentenanţă a unui Caesar era de 4 ori mai mic, la o precizie mult mai mare de operare asigurată la o distanţă de 42 km cu muniţie de bază şi de 55 km cu folosire de rachete cu ghidaj inteligent.
Sistemul de tragere a fost conceput să poată fi activat rapid după oprirea camionului şi dezactivat imediat după tragere, pentru a schimba poziţia. Un Caesar poartă 18 rachete la bord şi trage câte 6 per minut, iar la necesitate, durata de timp necesară pentru oprirea camionului, activarea sistemului, tragere a 6 rachete, dezactivare şi plecare este de 2 minute, ceea ce înseamnă că 1 minut e consumat de tragerea celor 6 rachete şi doar 1 minut pentru activare şi dezactivare, aici incluzându-se şi poziţionarea mecanismului de tragere şi activarea comenzilor electronice, or, Caesar are întreg sistemul de tragere complet electronic. Şi acesta poate folosi practic toate tipurile de muniţie NATO de 155 mm. O parte din muniţii sunt produse de cehii de la Excalibur.
Ei bine, sistemul de tragere e unul comun, dar şasiurile pe care poate fi construit sunt câteva posibile. Ba chiar există şasiuri 6x6 şi 8x8. Iniţial, Caesar a fost lansat în formulă 6x6 şi, pentru că era nevoie de un şasiu robust, care să convingă armata franceză, s-a apelat la camionul Unimog U2450L. Fireşte, toate 3 punţi erau blocabile, care capacitatea de înaintare a convins militarii repede. Pe lângă asta, camioanele Unimog sunt renumite şi pentru durabilitatea în timp, aşa că primele versiuni au fost construite pe baza acestui camion Unimog.
Foto: Caesar 6x6 pe bază de Unimog

Însă când vine vorba de armament strategic, e întotdeauna nevoie de mai multă producţie autohtonă, aşa că armata franceză i-a sugerat producătorului să caute şi o alternativă de camion francez, pentru a avea siguranţa în toate scenariile posibile. În scurt timp, Caesar 6x6 a apărut şi într-o versiune bazată pe un camion al Renault Trucks Defense, numit Sherpa 6x6. Astăzi denumirea camionului nu mai e Renault, ci Arquus, dar e vorba de acelaşi camion, în esenţă. În prezent, majoritatea exemplarelor Caesar comandate de armata franceză sunt bazate pe camioane franceze, în timp ce cele de export se bazează pe camioane Unimog. Mai există şi varianta cu folosirea unui camion francez Soframe, dar şasiul acelui camion vine tot de la Unimog. Motorul folosit pe aceste Caesar 6x6 e unul diesel de 215 CP, tot de origine franceză. Iar în 2022 Caesar 6x6 a fost actualizat cu un nou şasiu francez şi un motor diesel mai puternic, de 460 CP.
Foto: Caesar construit pe baza camioanului Renault Sherpa 6x6

După toate aceste ipostaze de Caesar 6x6, francezii au primit solicitări şi de şasiuri 8x8. În 2013 producătorul ceh Tatra revenise deja în proprietate cehă, şi pornise pe o linie a renaşterii producţiei sale, aşa că cehii şi francezii s-au gândit că o colaborare între ei ar putea fi soluţia. În 2015, producătorul Caesar, numit deja Nexter, a şi prezentat versiunea 8x8 a lui Caesar, construit pe baza camionului militar Tatra T-815 8x8.
Foto: Caesar 8x8, construit pe bază de camion Tatra 8x8

Mai mult ca atât, Caesar 8x8 e propulsat de motorul clasic Tatra V8 turbodiesel, răcit cu aer! Acesta dezvoltă 410 CP şi-şi transmite forţa tuturor celor 4 punţi articulate.
Şi, apropo, versiunea Cesar 8x8 poate transporta şi mai multă muniţie, până la 30 de obuze în loc de 18, iar capacităţile sale de trecere sunt şi mai avansate graţie şasiului Tatra utilizat. Şi asemenea versiuni au fost livrate în Ucraina în ultimele luni, iar performanţa, precizia lor de tragere, şi mobilitatea excepţională s-au dovedit a fi atât de bune, încât acum compania Nexter nu reuşeşte să facă faţă comenzilor, pentru că după ce Caesar a fost văzut în acţiune în Ucraina, şi mai multe armate ale lumii s-au înghesuit să comande şi ele asemenea obuziere. Primele ţări care comandaseră şi folosesc la ziua de azi obuzierele Caesar sunt Franţa, Arabia Saudită, Danemarca, Indonezia, Thailanda şi Ucraina. În 2022 au mai fost plasate comenzi din partea Belgiei, Franţei, Lituaniei, Marocului, Cehiei şi până şi SUA le-a solicitat celor de la Nexter să participe la un tender pentru comenzi în viitorul apropiat, nemaivorbind de faptul că şi Ucraina a comandat separat asemenea obuziere, pe lângă cele care le-a primit drept ajutor militar din partea Franţei. Rândul pentru comenzile primite, care abia trebuie produse, depăşeşte 200 de asemenea obuziere, fapt care i-a impus pe cei de la Nexter să-şi mărească capacităţile de producţie, or, anterior, aceştia estimau că vor produce şi vinde doar 12 obuziere anual.
Aşadar, deşi nu e tocmai un obuzier abia lansat, având mai mult ani de pe piaţă, lumea i-a descoperit calităţile abia acum, iar acum acest obuzier francez, construit pe baza camioanelor Unimog, Renault sau Tatra, e unul din cele mai dorite din lume.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter