Mercedes anunţă că a testat autonomia unui nou eSprinter electric în viaţa reală, dar a transportat doar 40 kg

30 Noiembrie 2022, 18:34
Ilie Toma
Mercedes are în gama sa actuală o dubiţă electrică, numită eSprinter, dar autonomia acelui model e de 168 km în condiţii ideale, cu limitare a vitezei maxime. Acum, însă, Mercedes pregăteşte un nou eSprinter, mult mai avansat tehnologic, căruia anunţă că i-a testat autonomia în viaţa reală pe traseul Stuttgart-Munchen, iar dubiţa a putut parcurge 475 km cu energia din baterii. Însă, ca de obicei, au rămas detalii nespuse, pe care le-am solicitat punctual germanilor, şi am aflat lucruri interesante direct de la şeful de comunicări de tehnologie al Mercedes Vans, Benjamin Oberkersch, într-un răspuns pe care acesta l-a oferit redacţiei noastre.
Ca să înţelegem un pic mai bine contextul, actualul Mercedes eSprinter poate avea o baterie de 35 kWh net sau de 47 kWh net. Întrucât Sprinterul normal, cu motor cu ardere internă, poate avea atât tracţiune faţă, cât şi spate, pentru eSprinter actual s-a optat pentru tracţiune faţă, acolo existând un motor de 70 kW, adică 95 CP, şi 203 Nm. Sprinterul electric e cel din clasa de imediat sub 3,5 tone, aşa că dubiţa cântăreşte 2.499 kg, iar sarcina utilă e de 1.000 kg. Problema e că acel Sprinter actual consumă destul de mult, indicând o medie de 37,5 kWh/100 km. Asta înseamnă că versiunea cu baterie mai mică poate atinge maxim 100 km autonomie în condiţii ideale, iar cea de 47 kWh — 125 km în ciclu mixt WLTP, iar în oraş, cu viteze mai mici şi calculat după directive europene mai permisive, se poate obţine, teoretic, 161 km.
Pe acest fundal, e clar că era nevoie de un nou Sprinter electric, or, aceşti parametri nu pot fi cu siguranţă fezabili pentru munca adevărată, în viaţa reală, cel puţin în 99% din cazuri. Aşa că acum germanii au anunţat că noul lor eSprinter, care va arăta la fel, dar va avea un substrat tehnic nou dedesubt, a reuşit să parcurgă 475 km cu o singură baterie, mergând de la muzeul Mercedes din Stuttgart până la aeroportul Munchen şi înapoi. Aeroportul a fost ales, probabil, pentru că a permis evitarea intrării în oraş, dar traseul a cuprins drumuri extraurbane şi autostrăzi, inclusiv o zonă de creştere de altitudine, numită Swabian Jura.
Foto: Noul Mercedes eSprinter, pe autostradă, în apropiere de aeroportul Munchen

În maşină a fost şoferul, însoţit de un reprezentat al TUV Sud, care a urmărit testarea şi a certificat consumul final, care a fost de 21,9 kWh/100 km, deci o creştere substanţială de eficienţă faţă de cele 37,5 kWh/100 km a eSprinter-ului actual. La revenire, după cei 475 km parcurşi, maşina mai arăta o autonomie rămasă de 20 km. Mercedes ne mai spune că acest nou eSprinter va debuta în februarie 2023 şi atât. Noi i-am luat la întrebări adiţionale, însă.
Ne-a interesant ce capacitate totală are bateria şi câte procente mai avea ea la revenire, după 475 km. Ni s-a spus că parametrii de capacitate vor fi comunicaţi în decembrie, dar la revenire din test, noul eSprinter mai avea 3% de baterie rămasă. Astfel, putem face un mic calcul şi estima că 21,9 kWh/100 km x 475 km ar însemna 104,02 kWh de energie consumată, ceea ce ştim că înseamnă 97% din capacitatea netă a bateriei, deci avem circa 107,25 kWh capacitate baterie totală, cam cât au şi modelele mai noi EQ din gama Mercedes. Respectiv, putem deduce şi o autonomie totală în acelaşi ritm de circa 490 km, iar cu ajustări mai drastice ar însemna vreo 400-450 km.
Ne-a interesat dacă noul eSprinter are tracţiune pe puntea faţă sau spate şi ni s-a comunicat că e vorba de tracţiune pe spate! Deci, o schimbare majoră de motor şi localizare a lui!
Am observat din imagini că eSprinter de test era tot unul cu 3,5 tone masă totală şi am întrebat despre greutatea bateriei şi a maşinii, dar şi dacă vor exista versiuni din clasa de peste 3,5 tone. Ambele întrebări n-au putut fi răspunse acum, comunicarea urmând să aibă loc în februarie 2023.
Şi, în fine, la fel ca şi în cazul testului cu camionul electric Mercedes în munţii Alpi, ne-a interesat dacă testul de viaţă reală a lui eSprinter s-a făcut cu dubiţa goală sau încărcată, şi dacă e fost încărcată — câte sute de kilograme de mărfuri erau la bord. Iar răspunsul celor de la Mercedes a fost unul surpriză — la bord s-au aflat doar cei doi oameni, şoferul şi reprezentantul TUV, iar în compartimentul de încărcare a fost pus doar utilaj de o greutate de 40 kg. Şi atât. Deci, rezultatele acestui test de viaţă reală sunt valabile pentru cei ce merg cu un Sprinter transportând 40 kg de marfă în dubiţa lor. Aşadar, putem aştepta ca-n viaţa reală, cu vreo 800 kg în spate, autonomia să fie departe de ceea ce spun acum germani că au reuşit să obţină.
0
3,410
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!