Parcările de camioane electrice în anul 2035 vor avea nevoie de electricitate comparabilă cu cea a unui orăşel mic

17 Noiembrie 2022, 15:33
Redacţia PiataAuto.md
Camioanele electrice sunt tot mai multe la număr de modele lansate, iar mai mulţi producători trec deja de la producţia de serie mică şi limitată, cu modificări manuale, la cea complet de serie, pe o linie continuă de asamblare, fapt care va spori numărul lor şi mai mult. În SUA, de exemplu, Tesla promite să facă primele livrări de serie la 1 decembrie 2002, şi deja în anul 2024 estimează că va vinde 50.000 de camioanele electrice pe an. În contextul acestor perspective, operatorul naţional de reţele electrice din SUA, National Grid, a publicat un raport, unde indică despre pregătirile necesare la nivel de ţară, pentru a face faţă acestor evoluţii.
Un capitol al raportului se referă la camioanele electrice, ele urmând a avea baterii simţitor mai mari decât ale maşinilor electrice. Spre exemplu, Tesla va avea o capacitate de până la 1 MWh, ce ar urma să fie stocată în baterii, iar alţi producători au deja cifre cuprinse între 450-700 kWh. Problema e că, pentru ca mobilitatea electrică să fie fezabilă pentru aceste camioane electrice cu baterii, încărcarea trebuie să aibă loc repede, în maxim 1-2 ore. Şi deoarece camioanele sunt vehicule mari, ele se vor conglomera în parcările deja existente, specializate, unde pot manevra şi parca în siguranţă.
Iar în SUA există parcări uriaşe de camioane, unde se pot aduna sute de camioane simultan, cum ar fi una despre care scriam acum câteva luni. Nu toate sunt la fel de mari, dar până şi cele un pic mai moderate în dimensiuni vor însemna multe zeci de camioane care vor vrea să se adune în acelaşi loc, o mare parte dintre care vor vrea să-şi încarce bateriile. Şi pe măsură ce camioanele electrice cu baterii ar deveni tot mai populare, va creşte şi puterea necesară pentru a alimenta acele parcări mari de camioane, cu staţii de încărcare a bateriilor.
Astfel, calculele celor de la National Grid pentru SUA arată că deja în 2030, parcările de camioane vor avea nevoie de conexiuni de 5-7 MW putere. Asta e deja comparabil cu puterea necesară unui stadion sportiv mare, cu iluminare completă. În anul 2035, necesitatea de putere a unei parcări mari va fi de circa 19-20 MW, iar această putere este în prezent oferită orăşelelor mici din SUA. Deci, deja în 2035 parcările de camioane vor avea nevoie conexiuni electrice de o putere comparabilă cu cea a unui oraş mic, iar aici intervin şi atenţionările lansate de National Grid, care menţionează că trebuie urgentată proiectarea şi birocraţia pentru asemenea conexiune, or, în prezent proiectarea, autorizarea şi trasarea a asemenea conexiuni durează până la 8 ani.
Şi, în fine, estimările şi calculele celor de la National Grid din SUA arată că în 2045 parcările mari de camioane, unde deja majoritatea vehiculelor ar fi electrice, vor avea nevoie de conexiuni de circa 33-35 MW. Pentru comparaţie, fabricile mari din SUA primesc, de obicei, conexiuni de 40 MW.
Cei de la National Grid nu trasează neapărat semne de îngrijorare sau pesimism, ci mai degrabă atenţionează despre aceste capacităţi necesare şi îndeamnă la simplificări birocratice şi pregătire din timp a reţelelor electrice pentru acest salt major de capacitate, care ar trebui făcut pentru momentul când maşinile şi camioanele vor fi preponderent electrice. Şi s-ar putea ca şi în materie de electricitate să facem un salt similar vitezelor de internet de cândva, când calculam la început totul în 56 kbps, apoi 256 kbps, apoi 1 Mbps suna ca o viteză uriaşă, iar azi vorbim de sute de Mbps viteză, iar uneori şi de 1 Gbps şi mai mult. Se prea poate că peste 20 de ani vom privi ca o normalitate puteri ale conexiunilor electrice exprimate nu în câţiva kW, ci în sute de MW şi mai mult.
0
1,249
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!