Renault Vel Satis, maşina franceză supremă de cândva, dotată cu un superb motor V6, într-un exemplar scos la vânzare în Germania

15 Noiembrie 2022, 22:34
Ilie Toma
Puţini îşi mai amintesc în zilele noastre despre Renault Vel Satis, dar la timpul său, a fost înglobarea a ceea ce ştiau francezii să facă cel mai bine în segmentul mare — maşini bizare în forme, dar foarte confortabile şi cu o inginerie care depăşea de multe ori aşteptările. Azi vorbim despre unul din puţinele Vel Satis, care mai apar în prezent expuse la vânzare într-o ipostază demnă de a fi colecţionată.
Renault Vel Satis a fost o maşină cu o formă prea vizionară la timpul său, intuind ofilirea morală a sedanurilor când acestea încă erau considerate obligatorii pentru segmentul maşinilor mari. Renault a vrut să aibă o abordare neconvenţională, şi a venit cu o maşină care era şi limuzină, şi liftback, iar la cât e înaltă era, aproape că am putea-o numi şi SUV. Abia astăzi maşinile electrice care vor să fie inovatoare şi să cuprindă mai multe segmente abordează asemenea siluete. Însă Vel Satis făcea asta cum 21 de ani, în 2001!
Maşina avea 4,86 metri lungime, deci era undeva între E-Class-ul de atunci şi S-Class-ul în ampatament normal. Maşina venea să succeadă modelul Safrane, dar designerii anunţau că ţintesc spre oamenii care nu mai gândesc în tipare vechi, tradiţionaliste, ci vor ceva avangardist, modern şi vizionar. Pe atunci, maşina a părut o ciudăţenie pentru foarte mulţi. Azi, însă, acea viziune pare într-atât de genială, încât aproape că regretăm cu toţii că omenirea n-a înţeles-o la momentul potrivit.
Nici măcar criticii timpului n-au fost prea blânzi cu ea. Ținuta de drum era calificată drept prea puţin confortabilă şi prea puţin precisă în viraje, pentru o maşină luxoasă. Iar cutia automată de pe motorizările mai populare era criticată pentru smuciturile în schimbarea treptelor. Totuşi, inginerii de la Renault au pus pe această maşină toate tehnologiile mai multe la care au avut acces, printre ele şi primul cruise control adaptiv, cu radar, de pe un Renault, dezvoltat de Bosch.
Cei care s-au lăsat fermecaţi de ea şi au condus-o mai mult îi apreciau izolarea fonică excepţională şi vizibilitatea. Maşina avea geamuri duble, cu izolare acustică suplimentară, inclusiv parbrizul construit astfel. Nu exista o cheie fizică de pornire a motorului, ci un card, cu ajutorul căreia maşina-şi recunoştea proprietarul.
Şoferul şi pasagerul aveau centuri de siguranţă ce ieşeau din însăşi structura scaunelor. Frâna de mână fusese retrasă în concepţia obişnuită, a unei manivele, fiind declarată învechită moral. În locul ei, maşina o activa electronic când maşina era oprită şi o dezactiva când era pornită. Nu lipseau senzorii de parcare, sistemul de navigaţie, un sistem audio de top, funcţii de telefonie şi un CD-changer.
Maşina a avut o gamă mare de motoare, cele mai populare fiind dieselurile de 2,2 litri şi 2,0 litri, dar şi un benzinar turbo de 2,0 litri. Comoara ascunsă a acestui model, însă, era un motor V6 de 3,5 litri, aspirat natural, care scotea 245 CP la 6.000 rpm şi 330 Nm la 3.600 rpm. Secretul acestui motor e în originea lui japoneză.
Motorul avea numele de cod VQ35DE şi venea de la Nissan, într-o perioadă în care colaborarea dintre componentele alianţei Renault Nissan luaseră avânt. Fanii Nissan ştiu, poate, că acest motor a existat în mai multe variaţii de cilindree şi putere, atât aspirat natural, cât şi turboaspirat, pe o mulţime de modele. În versiunea de 3,0 litri, de exemplu, a existat pe Skyline GT-R în versiuni de curse, iar motorul de pe Nissan GT-R de azi, cu indicele VR, este de fapt o evoluţie a aceluiaşi motor VQ, aflat pe atunci sub capota acestui model Renault! Şi, atât în ipostază VQ, cât şi VR, aceste motoare V6 Nissan au fost ani la rând, ba chiar mai mult de un deceniul la rând, desemnate drept cele mai bune motoare V6 din lume!
Iar noi vorbim azi tocmai despre un asemenea Renault Vel Satis, dotat cu un asemenea motor V6 de 3,5 litri! Maşina, scoasă la vânzare în Germania, e fabricată în 2005 şi are parcurşi doar 45.600 km în istoria sa! Iar această maşină, neobservabilă la prima vedere, şi o comoară la o vedere mai atentă, costă 15.000 euro în Germania.
E greu de spus dacă e un preţ mare sau mic, dar cel mai probabil nu e exagerat, în raport cu acea inginerie escepţională pe care o ascunde acest Renault Vel Satis. Şi apoi, din 2001 până în 2009, au fost produse doar circa 63.500 exemplare în total, iar din ele foarte puţine cu motor 3,5 V6. Deci, exemplarul se califică în mod sigur ca o maşină de colecţie foarte extravagantă, pentru cei ce nu vor alegeri evidente, ci mai degrabă foarte excentrice!
0
11,454
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
TESTE DRIVE DE CARE AŢI PUTEA FI INTERESAT
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!