Volvo a dezvăluit noul EX90, SUV-ul electric care se prezintă ca un computer cu roţi şi un templu al siguranţei

9 Noiembrie 2022, 18:01
Ilie Toma
Volvo a făcut azi un pas major pentru viitorul său de mai departe, dezvăluit noul EX90, model care e şi un succesor moral al lui XC90, dar care e totodată şi primul SUV construit pe o platformă electrică absolut nouă, concepută din start pentru maşinile electrice, care se prezintă ca un computer cu roţi, o baterie mobilă pentru casa ta şi totodată un templu al siguranţei. Şi pentru că e atât de tehnologizat şi pregătit pentru a fi în permanenţă actualizat şi modernizat chiar şi după ce e cumpărat, Volvo spune că au apus vremurile în care maşina de devaloriza imediat după ce ai ieşit cu ea din showroom.
La nivel de design şi siluetă, noul EX90 deschide un nou capitol al formelor Volvo, întrucât capitolul precedent a fost deschis în 2013 tot de Volvo XC90 şi acum era nevoie de trecerea la o nouă etapă. Deşi EX90 rămâne a fi un SUV, înălţimea sa e mai mică, din considerente aerodinamice, iar semnăturile vizuale ale blocurilor optice sunt altele, dar forma aripilor spate asigură o conexiune vizuală cu XC90, pentru a înţelege că avem de-a face cu un succesor.
La interior s-a trecut de asemenea la un nou capitol, ecranul vertical anterior devenind mai mare şi ieşind într-un strat superior. Cadranele de bord nu mai sunt integrate în locurile obişnuite, fiind afişate de un display, ci există un display panoramic, dreptunghiular, cu corp propriu, care asigură acest rol, după stilul lui Ford Mustang Mach-E.
În rest totul e într-atât de laconic, încât nu mai există niciun buton fizic. Au rămas doar manivelele de lângă volan şi o rotulă pe consola centrală. Nici măcar butonul de avarie nu pare să fie prezent pe planşa de bord, el părând a fi integrat acum pe display-ul mare central, în colţul drept de jos. Cel mai probabil, trebuie să existe un buton fizic dublat undeva, şi eventual ascuns de ochi, întrucât prezenţa unui asemenea buton e stipulată de normele legale în unele ţări.
La nivel de sistem de propulsie electrică şi baterie, lucrurile sunt şi ele cât se poate de interesante. Volvo foloseşte termenul de baterie de voltaj înalt, fără a specifica exact, dar se pare că avem de-a face cu o baterie de 800V, de tipul celor folosite în prezent de cei mai inovativi producători din industrie. Ceea ce anunţă Volvo este că ea va putea fi încărcată la o putere de până la 250 kW, ceea ce confirmă supoziţia noastră despre 800V.
Bateria are o capacitate de 111 kWh, cel puţin pe versiunea lansată iniţial. Ea va asigura energia pentru două electromotoare, poziţionate pe cele două punţi, care vor livra împreună 517 CP şi 910 Nm într-o versiune de performanţă sporită şi 408 CP într-o versiune incipientă. Ambele versiuni, însă, vor avea aceeaşi baterie, iar cea de 408 CP va asigura o autonomie de până la 600 km în ciclu WLTP cu cei 111 kWh, ceea ce sugerează un consum de circa 18,5 kWh/100 km, decent pentru un SUV electric atât de mare.
Bateria maşinii va putea fi folosită şi ca un powerbank imens atât pentru a cupla la ea alte aparate electrocasnice sau device-uri, cât şi pentru a asigura energiei direct întregii case. Toate exemplarele Volvo EX90 vor avea posibilitatea de încărcare bidirecţională, ceea ce înseamnă că maşina e pregătită să livreze energia pe care o are în baterie fie către o altă maşină, către device-uri sau către o întreagă casă. Pentru a putea asigura energia în casă, însă, e nevoie de o priză bidirecţională, care să poată asigura această funcţie, instalată acasă.
Volvo spune că s-a gândit la actuala criză energetică atunci când a conceput aceste funcţii, astfel încât maşina ar putea asigura energia unei întregi case fie în orele de seară, când consumul în reţea e maxim, urmând a se încărca înapoi noapte, în orele e consum minim, fie pur şi simplu pentru a asigura energie în cazul deconectărilor. Iar peste 100 kWh de energie, raportaţi la consumul unei case, poate însemna şi o săptămână de consum. Chiar şi la casele care folosesc sisteme de încălzire pe bază de electricitate, cum ar fi pompele de căldură, 100 kWh tot ar fi suficienţi pentru 2-3 zile şi mai mult. Deci, maşina asta poate fi o investiţie mai bună în siguranţa energetică decât achiziţia de generatoare, sau baterii casnice, precum Tesla Powerwall.
Iar pe lângă toate, EX90 e burduşită cu senzori şi sisteme de siguranţă, care privesc atât în afară, cât şi în interior. Senzorii din afară sunt şi de ultasunet, şi LiDAR, şi pot vedea nu doar traficul din jur, ci până şi mărimea şi forma gropilor, pregătind maşina pentru toate situaţiile de trafic. Iar în interior, maşina va vedea şi starea şoferului, înţelegând dacă acesta e obosit, distras sau chiar şi sub influenţa alcoolului, caz în care, cel mai probabil, îi va interzice s-o conducă. Volvo nu spune prea multe deocamdată despre această funcţie, dar se pare că nu e vorba de etilotest, ci de analiza pupilelor celui de la volan, şi a altor parametri vitali, pe care-i va înţelege prin camere şi senzori. Apropo, maşina oferă 7 locuri la bord.
Pe lângă asta, în lista elementelor de siguranţă e prezent şi acel sistem care previne uitarea copiilor în maşină sau a animalelor de companie, cu includerea automatizată a climatizării şi notificarea şoferului, dar şi toate sistemele clasice de siguranţă, duse până la un nivel în care nimeni n-ar trebui să decedeze vreodată în vreun accident rutier, reducându-se până la un minim absolut până şi şansa rănirilor.
E o maşină foarte diferită, deci, cu toate aceste funcţii hi-tech. Dar e o maşină care reprezintă epoca în care trăim şi urmează să trăim în viitor. Şi Volvo pare să fi fost foarte inspirat în ceea ce a conturat el pentru această epocă.
0
3,381
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!