În 2022, în Moldova s-au reparat capital 300 km de drumuri şi s-au construit 43 km de drumuri noi, iar planurile pentru 2023 se anunţă şi mai mari

27 Decembrie 2022, 10:20
Redacţia PiataAuto.md
Ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale din Moldova, Andrei Spînu, a publicat aseară raportul activităţii ministerului pe care-l conduce în domeniul infrastructurii rutiere. Din acesta aflăm că pe parcursul anului 2022 în Moldova s-au reabilitate peste 300 km de drumuri, inclusiv 43,1 km de drumuri nou construite. În cifra menţionată nu se includ reparaţii curente şi plombări de drumuri, ci doar drumuri reparate capital sau construite de la zero.
Astfel, din contul finanţărilor externe, în 2022 au fost reabilitaţi sau construiţi de la zero 248 km de drum în ţară. Aici se includ porţiunile noi Porumbrei-Cimişlia, de 19 km, dar şi centura Comratului, de 18,2 km sau drumul de ocolire a satului Bahmut, cu o lungime de 5,9 km, de pe noul traseul Ungheni-Chişinău. Aceste 3 segmente de drum însumează cei 43,1 km nou construiţi.
În lista drumurilor reabilitate se mai includ trasee precum Comrat-Ciumai (54,4 km), Costeşti-Țipala între drumurile G105 R3 şi G106 (34,5 km), L390 Pârliţa-Nisporeni (10,9 km), traseul naţional R16 Bălţi-Făleşti-Sculeni pe segmentul Făleşti-Sculeni (29,2 km), o porţiune de 29,7 km şi un pod pe traseul R6 Chişinău-Orhei-Bălţi, o porţiune de 39,6 km de pe traseul Chişinău-Ungheni şi alte câteva porţiuni.
Din Fondul Rutier s-au reabilitat 58,6 km de drumuri şi 4 poduri, printre ele fiind traseul Tudora-Palanca până la frontiera cu Ucraina (11,9 km), traseul G122 de la M3 şi Sagaidacul Nou la Satul Nou şi Mihailovca până la traseul R26 (12,9 km), traseul G125 de la Cimişlia spre Iargara şi Sărata Nouă (16,8 km), traseul R21 Orhei-Bravicea, pe sectorul Vatici-Morozeni (5 km), traseul G135 dintre Ceadîr-Lunga spre Congaz şi Dimitrovca până la G131 (8,0 km), precum şi alte segmente mai scurte.
Foto: Traseul R21 Orhei-Bravicea

Planurile pentru anul 2023 sunt şi mai mari, inclusiv datorită faptului că s-a agreat investiţia de 600 milioane de euro pentru reabilitarea drumurilor naţionale prin intermediul Proiectului de susţinere a Programului în sectorul drumurilor (Proiectul „Moldova drumuri III” şi „Moldova drumuri IV”), finanţat de Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, şi Programul de Îmbunătăţire a Drumurilor Locale, finanţat de Banca Mondială. O parte din acorduri de finanţare din acest pachet au fost semnate, altele urmează a fi semnate la începutul anului 2023, iar banii vor fi investiţi în reabilitarea şi construirea unui număr mare de trasee importante, unele din ele pe distanţe de peste 100 km.
Astfel, vorbim de reabilitarea traseului M5 pe sectorul Criva-Bălţi (133 km), reabilitarea traseului R34 Hânceşti-Leova-Cahul-Giugiuleşti pe sectorul III, între Cantemir şi Cahul (43 km), dar şi reabilitarea traseului cu faima de a fi cel mai deteriorat din Moldova, între Codrul-Nou, Sooca, Unguri şi Soroca-Arioneşti, dar şi articulaţia acestuia pe sectorul Arioneşti-Otaci.
Un alt traseu care aşteaptă de mult timp finalizarea şi care urmează a fi reabilitat în 2023 e Hânceşti-Lăpuşna-M1, în special distanţa între Lăpuşna şi intersecţia cu traseul M1 Chişinău-Leuşeni. Anume aici vor fi reabilitate 37,2 km de traseu.
Şi mai măreţe par planurile de construcţie a unor drumuri noi, aici fiind incluse în special porţiuni de drumuri de centură. Astfel, în acest plan pentru 2022 e inclusă construcţia a 2 porţiuni de centură a Chişinăului de la traseul M2, cu o lungime totală de 17,35 km. Construcţia prevede extinderea la 4 benzi a drumului actual de 2 benzi şi edificare unor joncţiuni pentru intersectarea denivelată a drumurilor. De asemenea, în planul pentru 2022 mai e inclusă şi construcţia centurii oraşului Cimişlia (7,2 km), dar şi construcţia centurii oraşului Vulcăneşti, parte a noului traseu M3 (8,5 km).
Tot în 2023, în parteneriat cu România, urmează a fi construit podul nou peste Prut la Ungheni. De asemenea, se negociază şi reconstrucţia podului peste Prut de la vama Albiţa-Leuşeni, pentru extinderea lui la 4 benzi.
De asemenea, primăriile vor putea construi şi repara mai multe drumuri locale, întrucât din 2023 întreaga valoare a taxei de drum plătite de vehiculele deţinute de populaţia din acea regiune va fi redistribuită autorităţilor locale. Astfel, la nivel de ţară, primăriile vor primi 868 milioane de lei pentru reparaţia drumurilor locale în 2023, în loc de 395 milioane, cât au primit în 2022. Deci, pe lângă proiectele majore naţionale, ar trebui să vedem o îmbunătăţire considerabilă a calităţii drumurilor în interiorul localităţilor din Moldova.
0
2,269
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!