Încă un offroader nepretenţios cu siluetă clasică se lansează în lume, doar că e unul electric şi vine cu o inginerie curioasă

7 Decembrie 2022, 11:22
Ilie Toma
Ineos Grenadier, offroader-ul francez cu siluetă clasică şi creat să îndure provocările lumii reale, pare să fi amintit tuturor că lumea mai are nevoie de maşini pregătite să muncească şi să înainteze fără fiţe, acolo unde e nevoie mai ales de durabilitate şi anduranţă. Iar odată cu lansarea lui până şi Land Rover cu actualul Defender priveşte nostalgic, din afara terenului. Acum în lume apare un nou offroader nepretenţios, cu siluetă clasică, ce tinde să fie la fel de capabil şi rezistent în offroad precum un Ineos Grenarier sau un Land Rover Defender clasic. Dar există un detaliu diferit — noul model, pe nume Munro Mk1, e unul 100% electric.
Noul model a fost creat în Scoţia, iar silueta sa e atât de rectangulară şi cu atât de multe nituri şi buloane la vedere încât ajungi să te întrebi dacă e vorba de un design intenţionat, sau pur şi simplu cei care l-au creat sunt mai limitaţi de instrumentele industriale pe care le au la îndemână şi implicit în metodele de fabricare. Nouă aceste elemente ne-au amintit de acel prim şi unic offroader produs în Moldova, Hi-Duk, despre care scriam acum doi ani. Dar acolo era un prototip, construit în condiţiile unor utilaje universitare, şi era de înţeles. Munro Mk1, însă, are pretenţiile unui viitor model de serie, produs în număr mare.
Mai mult ca atât, maşina se prezintă din start drept „cel mai capabil offroader 4x4 electric din lume”, deci sunt declaraţii foarte curajoase. Dar hai să vedem care e ingineria ce vine să susţină aceste declaraţii.

În primul rând vorbim de un offroader construit pe cadru dur adevărat, iar asta e prima recomandare esenţială pentru un offroader cu adevărat capabil să îndure condiţii grele de pe mapamond. Garda la sol e şi ea uriaşă — de 480 mm! Unghiul de atac e de 84 de grade, iar cel de degajare e de 51 grade, deci maşina poate urca pe pereţi aproape verticali, trecând peste ei dacă aceştia au până la vreo 40-45 cm! Şi mai poate trece şi prin ape de 80 cm!
În al doilea rând, creatorii lui Munro Mk1 spun că n-au vrut să meargă pe calea pe care merg în prezent SUV-urile electrice, debutând pe o platformă plată ca o tablă de snowboarding, unde bateria e în mijloc, iar cele două punţi n-au nicio legătură între ele, fiind propulsate de două electromotoare ce funcţionează independent, fiind dirijate doar de computere. Oricât de bune ar fi computerele — zic creatorii de Munro — ele nu se vor putea asigura niciodată că ambele punţi se vor învârti cu viteză egală continuă, cum se întâmplă cu un sistem mecanic de tracţiune integrală, cu diferenţiale blocabile. Aşa că Munro a primit punţi rigide clasice, cu diferenţiale blocabile mecanic, iar aceste punţi primesc cuplu de la un diferenţial central şi o cutie de transfer cu două trepte, cu raport normal şi cu demultiplicator. Iar electromotorul acestui offroader e montat pe centru, lângă cutia de transfer, trimiţându-şi forţa direct acesteia, iar de la ea spre ambele punţi!
E o configuraţie diferită şi îndrăzneaţă, dar ea a mai fost utilizată chiar şi de către cei care doreau să convertească offroader-e clasice la propulsie electrică, fiind şi oarecum cea mai intuitivă variantă, ce-ţi permite să păstrezi punţile originale şi sistemul 4x4 clasic. În cazul lui Munro, şi motorul electric e diferit faţă de cel folosit pe maşinile electrice de volum, fiind ales unul cu flux axial în locul unuia cu flux radial. Construcţia unui motor cu flux axial e mai scumpă şi implică mai multă muncă manuală, dar permite acestuia să fie mai uşor şi să aibă turaţii mai mici. Astfel, motorul lui Munro cântăreşte doar 40 kg şi operează între 5.000 şi 8.000 rpm, faţă de vreo 15.000, la cât ajung cele radiale. Puterea acestui motor e de 280 kW, adică 380 CP, dar există şi o versiune de 220 kW, sau 299 CP. Versiunea mai puternică accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,9 secunde! Apropo, maşina poate încărca o sarcină utilă de 1.000 kg la bord!
Offroader-ul are şi două opţiuni pentru bateria cu care poate fi echipat — una de 61 kWh sau alta de 82 kWh. Varianta de 82 kWh îi asigură o autonomie de 190 mile, adică vreo 305 km, sau vreo 16 ore de condus lent în regim de offroad, unde maşina consumă puţin, datorită vitezei mici de înaintare. Bateria e garantată pentru 8 ani sau 160.000 km, dar e curios că ea e compusă din 35 de module individuale, puse fiecare într-un soi de cutie de aluminiu, iar ulterior, dacă vreuna din ele are vreo probleme, se poate schimba orice modul individual, fără nevoia de a schimba toată bateria!
Noul offroader electric e creat în mare parte după ideile şi conceptul fondatorilor săi, pe nume Peterson şi Anderson, iar aceştia spun că maşina lor are o abordare agricolă, în esenţă, Peterson fiind un agricultor şi fermier de profesie, care şi-a crescut afacerile în agricultură. Acesta ţine să menţioneze din start, însă, că lumea n-ar trebui să perceapă origine şi abordarea agricolă a maşinii ca pe ceva ruşinos, pentru că-n agricultură sunt implementate adeseori cele mai avansate tehnologii, iar maşinăriile de acolo sunt proiectate să muncească nepretenţios, dârz, în orice condiţii ar impune mama natură. Aşa că asta urmează să facă şi Munro Mk1, oriunde va ajunge pe mapamond, să-şi îndeplinească misiunile, nepretenţios şi dârz, orice condiţii ar întâlni în cale.
0
4,369
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!