Ingineria curioasă a remorcherului Skandi Iceman, construit la Tulcea, în România, şi proiectat pentru condiţii dure de exploatare

26 Decembrie 2022, 17:21
Ilie Toma
Pentru că majoritatea şantierelor navale din România fie au fost privatizare, fie lucrează la turaţii joase, despre navele create de ele se ştie mult prea puţin şi mult prea rar. Totuşi, în ultimii ani, în ultimul deceniu chiar, au fost create mai multe nave cu o anvergură impresionantă, multe din care operează ireproşabil deja de câţiva ani prin oceanele lumii, iar despre ele nici nu se bănuieşte că au fost construite în România. Skandi Iceman e unul din cele mai notorii şi mai puternice remorchere din lume, dar despre el aproape că nu se spune niciodată că a fost construit la şantierul naval de la Tulcea.
Şantierul mai e cunoscut în prezent cu denumirea Vard Tulcea, iar Vard e o companie de origine norvegiană, cu sedii şi şantiere în mai multe ţări ale lumii, inclusiv în România. Remorcherul Skandi Iceman e unul proiectat tot de Vard, proiectul de design având numele de cod AH 12 şi putând fi uşor adaptat în funcţie de forţa necesară de tractare.
Nava construită în România e impresionantă mai ales prin faptul că e proiectată specific pentru a face faţă celor mai dure condiţii de exploatare, de la apele îngheţate prin care poate naviga până la furtuni de grad mai mare cărora le poate face faţă sau forţelor sporite la care poate fi supusă. Structura sa e construită din oţel de mai multe grade de duritate, dar ea prevede o rezistenţă torsională excepţional de mare, această structură fiind un element cheie în construcţia sa faimos de durabilă.
Foto: Nava Skandi Iceman, în etapa construcţiei sale din România

Fiind atât de rezistenţă şi de versatilă, nava Skandi Iceman poate îndeplini rol de remorcher de nave mari, putând remorca inclusiv transportatoare petroliere uriaşe şi grele. Forţa de tractare a navei construite în România e de 319 tone, ceea ce nu înseamnă că poate tracta nave de o asemenea greutate. E vorba de forţa efectiv aplicată de tractare, şi întrucât vorbim de tractarea altui vas pe apă, în diferite greutăţi şi configuraţii 319 tone de forţă pot fi suficiente până şi pentru tractarea lentă a celor mai mari nave, de până la 399 metri lungime. Sigur, întotdeauna marinarii iau în calcul o mulţime de parametri pentru calcularea forţelor exact necesare, dar 319 tone o califică pe Skandi Iceman drept unul din cele mai puternice remorchere din lume.
Pe lângă funcţia de tractare a altor nave, Skandi Iceman poate servi drept utilaj de ancorare la mare adâncime. Acest serviciu e necesar atunci când se fixează platforme petroliere maritime de fundul mării sau unele turbine eoliene.
De asemenea nava construită în România e echipată pentru a servi şi drept navă de intervenţie rapidă în cazul scurgerilor de petrol, dar şi în cazul incendiilor, având echipament de pompieri la bord. Iar capacitatea sa de intervenţie în caz de incendii, atunci când e nevoie de manevrabilitate supremă şi viteză, rezidă din construcţia specifică, despre care vorbeam mai sus.
Însăşi Skandi Iceman are o dimensiune de 93,5 metri lungime şi 24,0 metri lăţime, cu un deplasament de peste 4.230 tone. Nava poate adăposti un echipaj de 45 de persoane la bord.
Pentru a avea o asemenea forţă de tractare, nava e echipată cu două motoare diesel V12 în 4 timpi, bivalente, de origine Rolls-Royce Bergen. Motoarele folosesc în mod primar combustibilul MGO, care e un amestec de diesel, distilate şi gaz, dar pot opera şi pe mixturi de gaz curat, având aprindere şi prin scânteie. Numele de cod al motorului e B32:40V12. Puterea dezvoltată de acest motor e de 500 kW per cilindru, ceea ce înseamnă 6.000 kW pentru cei 12 cilindri, echivalentul a 8.152 CP. Deci, cu două motoare, nava construită în România dispune de 16.304 CP pentru propulsia principală.
Foto: Unul din cele două motoare de propulsie principală a navei construite în România

Nava mai are încă 3 generatoare diesel la bord, a câte 288 kW fiecare, la care se mai adaugă şi un al 4-lea generator de rezervă. Construcţia navei în România a fost finalizată în 2013, după care ea a fost echipată cu utilaje la şantierul Vard din Sovik, Novergia. Skandi Iceman operează din 2013 şi până în prezent sub steag norvegian, fiind una din navele principale din flota actuală de remorchere ale Norvegiei.
Designul acesteia şi calitatea construcţiei s-au dovedit a fi excepţional de reuşite în timp, nava indicând o manevrabilitate superioară şi o stabilitate de curs fascinantă, datorită formei carenei sale, iar calitatea construcţiei din România a determinat o lipsă de orice probleme de fiabilitate pe parcursul exploatării. Într-atât de reuşită e considerată nava şi indicii săi de fiabilitate în exploatare, încât în domeniul maritim Skandi Iceman e indicat adeseori drept un remorcher etalon, iar Norvegia o califică drept una din navele sale principale de intervenţie în situaţii excepţionale. Iar asta confirmă încă o dată nivelul la care se lucra şi se mai lucrează în şantierele navale din România!
Vezi mai jos şi un video cu remorcherul construit în România, filmat în apele Norvegiei.
0
8,763
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!