Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Ingineria curioasă a uriaşului camion cu macara Liebherr LTM 11200-9.1, care poate ridica până la 1200 tone

12 Decembrie 2022 - 15:31
Redacţia PiataAuto.md
Scara tot mai mare a construcţiilor a determinat necesitatea de macarale mai mari şi mai mari. Dar, dacă edificiile mari folosesc de multă vreme macarale fixe, în cea mai mare parte, care sunt montate pe şantier pe durată lungă, există adeseori necesităţi de a efectua lucrări scurte în timp, dar foarte mari în amplitudinea lor. Iar atunci macaralele mobile, montate pe şasiuri de camioane, devin indispensabile. Una din cele mai mari asemenea macarale mobile, pe şasiu de camion, e Liebherr LTM 11200-9.1 şi are o inginerie de-a dreptul curioasă. Şi e la fel de curios că unul din domeniile în care asemenea macarale sunt cele mai întrebuinţate în zilele noastre e cel al instalării turbinelor eoliene.
Macaraua mobilă despre care vorbim azi are un braţ cu o lungime de până la 100 metri, având capacitatea de a ridica până la 1.200 tone! Totuşi, la un asemenea braţ de lung şi o asemenea greutate, există inevitabil limitări asupra unghiului în care poţi efectua ridicările. Spre exemplu, greutatea maximă de 1.200 tone, poate fi atinsă pe o rază de 2,50 metri, iar pentru asta se foloseşte şi 202 tone de balast. La înălţimi mai mici şi greutăţi mai mici, fireşte, braţul se poate întinde în siguranţă şi mai departe, iar macaraua vine cu o întreagă carte de raze, îndrumări şi calcule pentru mecanicul care o manevrează.
O macara atât de uriaşă trebuia să fie montată pe un şasiu pe măsură, iar cei de la Liebherr au creat un şasiu imense de camion, cu 9 axe, care susţine această greutate în timp ce macaraua se deplasează pe drumurile publice, pentru că ea e admisă şi pe drumuri publice. Prezenţa unui număr atât de mare de axe face ca greutatea pe fiecare ax să fie în limitele admise, iar astfel camionul cu imensa macara rabată poate circula pe drumuri.
Dar camionul cu macara va fi oricum considerat transport agabaritic în multe regiuni ale lumii, pentru că măsoară 28,2 metri lungime, inclusiv partea frontală a macaralei, care iese în faţa cabinei. De asemenea, în mod normal camionul cu macara nu se încadrează nici în înălţimea de 4,0 metri, având 4,42 metri în faţă. Însă braţul poate fi demontat şi transportat separat, iar fără el camionul are exact 4,0 metri înălţime.
Şi anume într-o asemenea formulă de transportare separată a braţului, pe un alt camion, se recomandă deplasarea acestei macarale imense. Deplasarea în formă unitară e folosită de obicei doar la distanţe mici, la lucrări foarte apropiate una de cealaltă. Apropo, doar braţul demontabil al macaralei cântăreşte 23,7 tone, în timp ce camionul fără acest braţ cântăreşte 108 tone.
Şasiul camionului, apropo, nu vine de la vreun model mai renumit, de la vreun producător de camioane civile, pentru că niciunul n-ar fi rezistat, aşa că Liebherr a proiectat independent şasiul. Camionul cu macara e atât de mare, încă are nevoie de două motoare — unul pentru punerea în mişcare a camionului şi altul pentru acţionarea macaralei propriu-zise. Motorul care pune în mişcare întregul camion e un diesel cu 8 cilindri, de 686 CP, cu un cuplu maxim de 3.068 Nm.
Acesta e cuplat la o cutie automată de origine ZF, cu 12 trepte pentru deplasarea înainte şi 2 pentru marşarier. Forţa motorului e transmisă către punţile numărul 1, 2, 4 şi 5, deci patru punţi din 9 sunt motrice. Axele 2 şi 4 au blocaje de diferenţiale longitudinale, iar 4 şi 5 — blocaje transversale. Şi toate punţile sunt viratoare, cu suspensie hidropneumatică şi autonivelare.
Motorul care pune macaraua în mişcare e unul diesel de 6 cilindri, cu 408 CP putere şi 1.987 Nm cuplu. Acest motor pune în mişcare toate sistemele hidraulice ale macaralei. Ambele motoare sunt de origine Liebherr şi fiecare din ele are câte un rezervor separat, de 600 litri şi, respectiv, 300 litri.
Aşa cum spuneam, camionul cu macara e folosit şi la unele lucrări de construcţie, dar în ultimul timp mai ales la montări de turbine eoliene. În cazul lui Liebherr LTM 11200-9.1 acesta e mult mai independent decât alte macarale de înălţime comparabile, autopropulsându-se până la destinaţie şi necesitând puţin timp pentru pregătirea de operare la locul de destinaţie. Lansat în operare în 2013, o bună perioadă de timp, acest model a fost macaraua mobilă cu cel mai mare turn şi totodată capabilă să ridice cea mai mare greutate, dar în ultimii doi ani în China au apărut macarale care au fie turn un pic mai înalt, fie capacitate de ridicare mai mare, însă construcţia lor e un pic diferită şi are nevoie de asistenţă mai mare la transportare. Totuşi, întrucât şi turbinele eoliene devin mai mari în diametru, iar concurenţa din China e întotdeauna aproape, ne putem aştepta că şi cei de la Liebherr au putea concepe o viitoare versiune şi mai mare a acestui mastodont. Însă la numărul de lucrări la care a reuşit să fie implicat şi la reputaţia sa impecabilă de a-şi duce misiunile la sfârşit, acest Liebherr LTM 11200-9.1 rămâne deocamdată etalonul absolut în lumea macaralelor mobile uriaşe!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter