Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Norvegia introduce taxa per kilogram pentru maşinile electrice din 2023 şi nu le mai scuteşte de TVA pe cele scumpe

31 Decembrie 2022 - 13:49
Ilie Toma
Norvegia are o istorie lungă de a fi ţara care a stimulat cel mai mult maşinile electrice prin tot soiul de beneficii, atât la taxare în achiziţie şi plăţi anuale cât şi la parcări sau acces pe benzi dedicate. Între timp, însă, maşinile electrice au ajuns să domine vânzările în Norvegia, constituind 81,6% din vânzările total în noiembrie 2022, de exemplu, iar aici nu se includ modele plug-in hibride, ci doar cele pur electrice. Cu o asemenea dominaţie covârşitoare, au rămas prea puţine maşini care să mai poată fi taxate, astfel că statul norvegian a tot continuat să reducă din beneficiile oferite maşinilor electrice, iar din 2023 va aplica o taxă pe kilogram a acestora şi nu le mai scuteşte de TVA pe cele scumpe.
Stimularea maşinilor electrice în Norvegia are o istorie curioasă în spate şi se datorează practic, unui singur om, Frederic Hauge, care mersese în Elveţia în anul 1989 şi văzuse o maşină convertită într-una cu propulsie electrică, numită Larel Wil 202. Maşina avea autonomie de 45 km pe atunci, iar Hauge şi-a cumpărat una şi a importat-o în Norvegia, visând să convingă autorităţile să faciliteze viitorul maşinilor electrice. Acesta militase pentru exceptarea taxelor de import şi pentru cele de autostrăzi, iar pentru a convinge autorităţile, conducea pe autostrăzi fără a plăti taxa, până când penalităţile erau atât de mari, încât autorităţile în confiscau maşina, după care tot el o cumpăra la licitaţie că preţ infim, iar istoria se tot repeta, după cum am relatat-o acum aproape un an într-un articol detaliat.
Frederic Hauge şi maşina sa electrică, prima din Norvegia, care a tot fost confiscată de autorităţi în repetate rânduri, iar Frederic o tot cumpăra înapoi cu preţ infim la licitaţie

Abia în anul 1996 au fost introduse primele beneficii pentru maşinile electrice în Norvegia, ele fiind tot mai mari şi mai consistente ulterior. Din 1996 maşinile electrice nu plăteau taxa anuală de drum, iar din 1997 nu plăteau nici taxa de autostrăzi. Din 1999 acestea primiseră dreptul de a parca gratuit în spaţiile municipale, iar din 2001 maşinile electrice au fost exceptate de la plata TVA-ului de 25%, aplicat în mod normal maşinilor. Beneficiile au continuat cu dreptul de a merge pe benzile de autobuz din 2005, iar din 2009 cu dreptul de a folosi gratuit feriboturile.
Toate astea au dus la o creştere rapidă a numărului de maşini electrice, mai ales că în lume începuseră să apară şi modele mai interesante ca design şi parametri tehnici. În 2015 în Norvegia existau 50.000 maşini electrice, în 2016, către finalul anului, ele numărau deja 100.000. Numărul fiind atât de mare, în 2017 s-a retras dreptul de parcări gratuite şi circulaţie pe benzile autobuzelor, iar pe autostrăzi a fost introdusă o taxă cu reducere.
Norvegienii, însă, au prins gustul de maşini electrice, pentru că oricum principalele beneficii de taxare rămăseseră. Nu se plătea TVA şi nu se plătea nici taxa per kilogram, pe care o plătesc maşinile normale la achiziţie şi care poate fi destul de mare în unele cazuri, ducând deseori la situaţii în care taxele totale pentru o maşină convenţională ajung aproape de valoarea netă a acesteia. Chiar dacă din 2021 a fost reintrodusă taxa anuală cu reducere pentru maşinile electrice, numărul lor a continuat să crească, iar acum, la final de an 2022, în Norvegia, o ţară cu 5,3 milioane de locuitori, există deja 500.000 de maşini electrice înmatriculate active! Şi dacă anul trecut cota maşinilor pur electrice atinsese 75% din vânzările maşinilor noi, în acest an ea a depăşit 80%! Aşa că, inevitabil, beneficiile oferite maşinilor electrice se vor subţia, iar cel mai mare salt în acest sens urmează să intre în vigoare din ianuarie 2023.
Astfel, maşinile electrice nu vor mai fi scutite de TVA şi vor plăti aceeaşi cotă de 25% a TVA, ca şi maşinile obişnuite, însă e important să spunem că TVA-ul se va aplica doar maşinilor electrice la preţ de peste 500.000 coroane, echivalentul a circa 47.500 euro. Tot ce se livrează în 2022, încă, e la cota 0, tot ce va fi livrat din 2023 şi va costa mai mult de 500.000 coroane valoare netă, va avea aplicat 25% TVA în plus, fapt care va determina inevitabil creşterea preţului final pentru cumpărători.
Pe lângă asta, s-a introdus taxa per kilogram pentru maşinile electrice. Această taxă exista anterior pentru maşinile convenţionale, dar, odată cu decizia de a o aplica pentru maşinile electrice, s-a decis aplicarea unei taxe noi de greutate identice atât pentru maşinile electrice, cât şi cele cu motoare cu ardere internă sau plug-in hibrid. Astfel, primii 500 kg de greutate nu vor fi taxaţi, însă fiecare kilogram ulterior va fi taxat cu 12,5 coroane norvegiene, 1 coroană norvegiană fiind echivalentă cu 0,095 euro la cursul de azi. Astfel, o maşină de 1.700 kg, spre exemplu, nu va achita taxa pentru 500 kg, însă 1.200 kg vor fi taxaţi cu 12,5 coroane fiecare, rezultând într-o taxă totală de 15.000 coroane, sau circa 1.430 euro. Şi taxa va fi aceeaşi şi pentru maşinile electrice, şi pentru cele cu benzină.
Problema pe care o vor avea maşinile electrice în faţa acestei taxe e că, de obicei, ele sunt mai grele. Astfel, nu e o raritate ca o maşină electrică să cântărească 2,1 tone, de exemplu, sau chiar 2,7 tone în cazul modelelor mai mari, fără a menţiona aici modele americane electrice, precum Rivian R1S de 3,1 tone sau Hummer EV, de 4,5 tone la gol. Astfel, o maşină electrică de 2,1 tone va avea de plătit o taxă de greutate de circa 1.900 euro, una de 2,7 tone — o taxă de circa 2.620 euro, iar dacă ar fi să-şi importe cineva un Rivian, taxa la 3,1 tone ar fi de circa 3.100 euro, iar pentru un Hummer EV de 4,5 tone, taxa ar fi de aproximativ 4.750 euro. În toate cazurile taxa per greutate e plătită doar o dată, la prima vânzare, însă se aplică tuturor, indiferent de categoria de preţ.
Astfel, prin aplicarea de TVA maşinilor scumpe, statul norvegian încetează să le mai susţină pe cele cumpărate, de obicei, de cetăţeni mai avuţi, însă continuă să le susţină pe cele relativ accesibile. Prin aplicarea taxei de kilogram, maşinile electrice vor fi aparent dezavantajate pentru că sunt mai grele, însă asta va stimula totodată producătorii să creeze maşini electrice mai eficiente şi mai uşoare, cum e în cazul lui Huyndai Ioniq 6, spre exemplu. Totodată, pentru a nu face maşinile cu motoare cu ardere internă prea atractive în contextul creşterii de taxe pentru electrice, Norvegia a mărit taxele asociate emisiilor CO2 şi a redus din beneficiile de care se mai bucurau maşinile hibride şi plug-in hibride, astfel încât cele electrice să rămână oricum mai atractive.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter