Porsche a construit o fabrică de producţie a combustibilului sintetic în Chile, pentru a salva motoarele cu ardere internă
23 Decembrie 2022, 13:52 Ilie Toma
Motoarele cu ardere internă emit CO2, e un rezultat fizic inevitabil al procesului de combustie şi tocmai emisiile de CO2 sunt cele mai ţintite în efortul de reducere a efectului de seră. Dar Porsche a început a investi de ceva timp în tehnologia de producţie a combustibililor sintetici, impactul net al cărora ar putea fi aproape de zero emisii CO2, iar acum cei de la Porsche au inaugurat în Chile şi o fabrică de producţie a acestor combustibil sintetici.
Ce sunt combustibilii sintetici şi de ce Porsche spune că ar putea salva motoarele cu ardere internă, cel puţin în nişe precum sporturile cu motor, dacă tot maşinile civile vor deveni toate electrice? În esenţă, combustibilii sintetici pot fi benzina, metanolul sau alţi carburanţi obişnuiţi, folosiţi de motoarele cu ardere internă. Cam toţi combustibilii fosili actuali sunt formaţi în cea mai mare parte din atomi de carbon şi hidrogen, în diverse legături chimice. Iar asta înseamnă că, dacă poţi extrage atomii de hidrogen şi carbon din altă parte decât din petrolul de sub pământ, poţi produce benzină, diesel sau metanol sintetic, printr-un proces industrial.
Formula structurată a metanolului
Care ar fi beneficiul? Emisiile nete de CO2 egale cu zero. Or, atunci când scoatem petrolul din pământ, eliberăm carbonul stocat acolo de milioane de ani în atmosferă, prin urmare rezultatul e un plus de carbon în componenţa atmosferei, iar prin procesul de combustie cu oxigen, acel carbon formează legături şi devine CO2. În cazul producţiei sintetice a combustibilului, procesul de ardere va emite în mod similar carbon sub formă de CO2, doar că, pentru a fabrica acei combustibil sintetici, întâi trebuie să luăm acei atomi de carbon de undeva, preferabil tot din atmosferă. Respectiv, obţinem un ciclu complet aproape nul, în care întâi captăm carbonul din atmosferă, după care îl eliberăm, fără a scoate alte zăcăminte noi din pământ.
Fireşte, nu e totul chiar atât de simplu, că altfel am avea un perpetuum mobile în acţiune. Ideea e că producţia de combustibil sintetici necesită energie. Există mai multe metode de a produce aceşti combustibil, dar de obicei esenţa e că se produce întâi hidrogenul curat, care necesită energie, iar în paralel se captează şi carbonul din atmosferă, o reacţie care necesită de asemenea energie pentru modificări de temperatură, compesoare, etc. Şi, fireşte, ulterior are loc amestecul celor două componente, de proporţia şi felul în care ele se amestecă depinzând produsul final obţinut. În cazul noii fabrici Porsche, e vorba de metanol, care are formula de CH3OH. E un combustibil pe care Porsche îl va folosi la maşinile sale de cursă în competiţiile de motorsport.
Ei bine, dacă am spus că acest proces industrial are nevoie de energie, asta înseamnă că devine crucial de unde iei acea energie, ca să poţi spune că ai impact net zero de emisii la sfârşit. Prin urmare, ai nevoie de energie produsă cu zero emisii CO2 — eoliană, solară sau nucleară. Porsche va folosi energie eoliană în Chile, datorită unei turbine masive, instalată la noua sa fabrică. Şi datorită acelei turbine şi energiei electrice produse de ea, Porsche estimează că va putea produce 130.000 litri de metanol anual. Asta înseamnă, de fapt, 130 tone, deci câte o cisternă de combustibil cam o dată la 3 luni, efectiv.
Foto: Oficialii Porsche alimntează un Porsche 911 cu metanol produs în Chile
Foarte puţin, dar e un proiect pilot, de testare a cifrelor şi capacităţilor în viaţă reală. Şi dacă estimările iniţiale se vor dovedi corecte, Porsche spune că va investi deja către anul 2025 într-o fabrică mult mai mare, tot în Chile, care va produce 55 de milioane de litri anual, iar ulterior, peste încă 2 ani, capacităţile Porsche de producţie în Chile vor fi de zece ori mai mari, până la 550 milioane de litri anual. Aşa că planurile sunt mari, iar ceea ce vedem acum e un prim pas de demonstraţie pe viu a acestei tehnologii.
Iar aici, constatăm, practic, că acea benzină sau metanol sintetic, produsă astfel, devine efectiv o baterie în formă lichidă, care stochează energia electrică obţinută eolian sau solar şi o eliberează ulterior prin energie cinetică într-o maşină. E cu siguranţă un domeniu interesant, care ar merita explorat mai mult, ia cei de la Porsche, iată, sunt printre primii care o fac.