Prima navă transportatoare de hidrogen comprimat a obţinut aprobările inginereşti şi poate intra în producţie

13 Decembrie 2022, 12:03
Redacţia PiataAuto.md
Adeseori vorbim despre maşini sau camioane propulsate pe bază de hidrogen, în principal cu sisteme de propulsie care folosesc hidrogenul drept sursă de energie, pe care o transformă în electricitate pe baza reacţiei chimice din pilele de combustibil, un proces care e eficient şi care dă emisii doar sub formă de vapori de apă şi zero CO2. Hidrogenul în stare pură nu se regăseşte în natură, însă, aşa că producţia lui e un proces industrial care necesită energie, preferabil regenerabilă, iar ulterior acest hidrogen trebuie transportat, iar transportul la distanţe lungi nu era foarte raţional până acum, nici în costuri, nici în emisiile generate la transportare. Acum, o companie australiană pe nume Provaris Energy, a obţinut aprobarea proiectului său ingineresc pentru prima navă transportatoare de hidrogen comprimat.
Da, există nave transportatoare de gaz natural lichefiat, dar nu şi de hidrogen comprimat. Gazul e mai uşor de transformat în formă lichefiată, doar că şi menţinerea sa în stare lichidă, la temperaturi joase, e energofagă. Transportarea hidrogenul dă un randament mai mare dacă se face în formă comprimată, în rezervoare care rezistă presiunii. Şi anume asta au conceput australienii — o navă cu două rezervoare imense, secţionate, care pot adăposti 26.000 m3 de hidrogen. Hidrogenul ca fi stocat în interiorul la temperatura mediului ambiant, dar la o presiune de 250 bari.
Pentru că rezervoarele au ocupat aproape întregul volum din carena navei, lăsând loc doar pentru motoare şi un rezervor mai mic de combustibil pentru navă, nava va putea naviga doar la distanţe de până la 2.000 mile nautice, adică 3.700 km.

Cei de la Provaris vor folosi aceeaşi construcţie şi la o scară mai mare, ulterior, de 120.000 metri cubi capacitate de stocare, nava mai mare urmând să aibă o autonomie de 3.000 mile nautice, adică 5.556 km.
Australienii spun că acum, odată ce au primit aprobările necesare ABS (Biroul American Naval), sunt în căutarea şantierului naval care va pune în producţie navele după specificaţiile lor, iar delegarea şantierului ales şi startul producţiei ar urma să aibă loc în 2023. Totuşi, ideea de a transporta la distanţe lungi hidrogenul, cu o navă, producţia şi funcţionarea căreia emite CO2, ar putea fi discutabilă din punct de vedere a eficienţei globale a acestui proces.
0
7,304
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!