Primele două nave de pasageri cu motoare pe gaz LNG, construite acum 9 ani, trec înapoi la combustibil maritim

28 Decembrie 2022, 15:53
Redacţia PiataAuto.md
E un fapt cunoscut că industria transporturilor maritime e una din sursele cele mai mari de poluare, mai ales că mult timp navele operau pe păcură şi tot soiul de alte variaţii de combustibili maritimi, care generau nu doar emisii CO2, ci şi de alte particule poluante. În ultimul deceniu, însă, navele au început a adopta motoare mai moderne, capabile să ruleze şi pe combustibili alternativi, uneori aceleaşi motoare având capacitatea de a rula de 2-3 tipuri de combustibil. Şi dacă tehnologiile mai noi precum amoniacul, hidrogenul sau propulsia electrică pe bază de baterii sunt la început, atunci propulsia pe gază de gaz natural lichefiat LNG are deja aproape un deceniu de când şi-a făcut loc în industrie. Acum, însă, primele două nave de pasageri, care au adoptat-o în 2013 şi 2014, renunţă la ea din cauza preţurilor prea mari la gaz.
E vorba de navele Stavangerfjord şi Bergensfjord, din Norvegia, două feriboturi de lux, tot ele fiind în 2013 şi 2014 primele nave de pasageri ce fuseseră echipate cu motoare capabile să ruleze doar pe gaz natural lichefiat, în tendinţa de a reduce emisiile dăunătoare. Arderea gazului natural în aceste motoare generează emisii CO2, însă nivelul sulfurilor şi altor particule dăunătoare este mult mai mic.
Ambele nave sunt operate de o companie norvegiană, pe nume Fjord Line, şi au 170 metri lungime, având o capacitate de a luat 1.500 pasageri la bord şi 600 de automobile. Acestea asigură conexiunea de feribot pe rutele Bergen - Stavanger - Hirtshals, şi Hirtshals — Langesund, între Norvegia şi Danemarca.
Începând din septembrie, rutele începuseră să fie operate mai rar, pentru a conglomera mai mulţi pasageri, iar acum compania care deţine navele a anunţat că, din cauza preţului prea mare la gazul natural lichefiat, a decis să instaleze noi motoare, care vor putea opera pe MGO (marine gas oil), un combustibil maritim ce conţine la bază şi diesel, şi alţi compuşi aromatici, folosit în industrie de demult, ca o alternativă ceva mai curată faţă de păcura clasică.
În prezent, există multe motoare navale ce pot opera bivalent, atât de MGO, cât şi pe LNG, diferenţa fiind în tipul combustiei, prin aprindere sau prin compresie, însă putând fi folosiţi aceeaşi cilindri, la dimensiunea imensă a motoarelor navale. Motoarele montate pe cele două nave, însă, nu mai pot fi convertite să poată opera şi pe MGO, aşa că vor trebui înlocuite cu totul. Noile motoare vor veni de la compania finlandeză Wartsilla şi vor avea bivalenţă în combustibilul pe care-l pot folosi, astfel încât, dacă preţul gazului va scădea, vor putea reveni la gaz. Deocamdată, însă, compania norvegiană spune că regretă că trebuie să revină la un combustibil mai puţin ecologic, făcând un regres în acest sens, însă în caz contrar ea riscă pur şi simplu falimentul din cauza costurilor prea mari de operare. Mai mult ca atât, în perioada din februarie 2023 până în mai 2023, cât noile motoare vor fi instalate, compania nu va putea deservi rutele de feribot pe care aceste nave operează.
0
1,828
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!