Un fascinant camion românesc, DAC 665T 6x6, scos la vânzare cu doar 250 km adunaţi în 40 de ani

1 Decembrie 2022, 21:58
Ilie Toma
Istoria camioanelor româneşti cuprinde multe modele cu adevărat bune, atât civile, cât şi militare, dar camioanele DAC cu tracţiune 6x6 şi 8x8 au fost printre cele mai desăvârşite din punct de vedere ingineresc, iar despre istoria lor publicam acum câteva luni un articol dedicat. De curând, însă, am aflat că în România e scos la vânzare un camion DAC 665T, cu tracţiune 6x6, într-o stare fascinantă. Aşa că l-am contactat direct pe Vlad Zarnescu, proprietarul acestui camion românesc, şi i-am aflat istoria, dar şi mai multe detalii despre superbul său exemplar DAC.
Aşadar, e vorba de DAC 665T, ceea ce înseamnă în nomenclatura modelelor DAC de atunci un model cu tracţiune 6x6 (primele două cifre din denumire) şi 5 tone sarcină utilă (cifra 5 din denumire). Acest camion, despre care vorbim azi şi care se află acum în zona Sinaia, e fabricat în 1982, pentru Armata Română.
Motorul, cu care e echipat, e unul RABA, de 10.344 cm cubi cilindree şi 6 cilindri în linie. Propulsor diesel e, la rândul său, unul derivat dintr-o licenţă MAN, iar modelul original avea numele de mod D1256. E răcit cu lichid şi ingineria sa presupunea o pompă de injecţie Bosch. Apropo, acelaşi motor se instala şi pe autobuzele Ikarus 250, produse în Ungaria.
Acest exemplar de DAC a fost livrat într-o unitate militară, iar Vlad l-a cumpărat astă-primăvară de la cineva care-l cumpărase la o licitaţie a armatei. Camionul s-a vândut scump şi la licitaţie, întrucât are doar 250 km autentici pe bord, el având iniţial rol de vehicul de paradă şi expoziţii, iar ulterior stând nemişcat ani la rând. Era clar că avea să fie nevoie şi de lucrări de reanimare, dar starea impecabilă era pe faţă, iar potenţialul de vehicul istoric i-a şi dictat preţul mare.
Vlad l-a cumpărat, deci, în starea în care acesta fusese transportat din depozitul armatei la cel care licitase pentru el. Starea era una fascinant de bună, aşa că a decis să reanimeze camionul păstrându-i autenticitatea neatinsă, lucrându-se doar cu pieţe originale, la specificaţiile tehnice iniţiale.
La motor s-au făcut schimbări de garnituri, s-au curăţat profund injectoarele, a fost curăţată şi pompa de injecţie la un mecanic specializat la Sinaia. Întrucât camionul a stat ani la rând nemişcat, pompa avea depuneri mari, care au trebuit curăţate temeinic. A fost schimbată şi pompa de apă, s-a schimbat şi vasul de expansiune pentru sistemul de răcire.
Apoi s-au schimbat toate conductele, cablurile, curelele, într-un cuvânt tot ce e de cauciuc şi e supus uzurii în timp chiar şi atunci când stă nemişcat. Pe partea electrică lucrările s-au făcut de un electrician care a lucrat în armată cu asemenea camioane militare. S-a făcut ulterior şi o gresare generală a camionului.
Camionul avea pierderi de aer în sistemul său pneumatic, încât nici frânele nu se deblocau pentru a înainta. S-au schimbat conducte şi componente şi s-a etanşat din nou sistemul. S-au curăţat şi etrierele de frână, şi totul a reînceput a funcţiona la parametri de uzină. Acum e operabil până şi sistemul de umflare a roţilor, cu acţionare din cabină.
S-a curăţat tot şasiul şi s-a făcut tratament cu o substanţă care polimerizează rugina, ne spune Vlad, aplicându-se 3 straturi, pentru protecţia îndelungată a camionului. Pe şasiu s-au pus materiale de antifonare, la fel ca şi în interiorul cabinei. Iar la final camionul a fost revopsit cu o culoare uşor texturată, cu o nuanţă practic identică celei originale.
Toate aceste lucrări au durat cam jumătate de an, iar la final acest DAC 665T a putut străluci din nou. Fireşte, s-au făcut revizii complete şi schimbări de lubrifianţi la motor, cutie şi punţi, iar punţile sunt de inginerie românească, apropo.
Aşadar, acest DAC 665T 6x6 a fost iniţial unul din vehiculele cu un parcurs neverosimil de mic, dar anii de stat nemişcat i-au păstrat o parte din inginerie, în timp alta oricum a rămas cu amprenta timpului. După aceste lucrări, însă, acum condiţia mecanică şi estetică a acestui camion românesc corespunde întru totul cifrei de doar 250 km, adunată pe bord timp de 40 de ani de istorie!
Ah, da, spuneam că acest camion se vinde, deşi nu e grabă mare în vânzarea lui. Se cere 20.000 euro pe el.
Nu ştim dacă va spune cineva că e un preţ prea mare. Dar, la starea şi istoria acestui camion, la ingineria lui DAC 665T şi la simbolismul lui printre camioanele produse în istoria României, noi am spune că-şi merită fiecare cent, or, vorbim deja de un camion clasic, istoric, unul din puţinele rămase în România, care se mai afişează într-o asemenea stare admirabilă!
0
90,802
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!