Honda lansează un nou motor V6, fără turbină, care renunţă la legendarul sistem VTEC

30 Ianuarie 2023, 11:14
Redacţia PiataAuto.md
Motoarele Honda sunt printre cele mai fiabile şi bune din lume, cu asta ar fi de acord majoritatea pasionaţilor auto, iar admiraţia pentru ele s-a datorat în ultimele decenii în mare parte sistemului VTEC şi caracterului pe care acest sistem îl imprima acelor propulsoare. Ei bine, acum Honda a lansat un nou motor V6, care pare a fi inspirat de pe prima ipostază a lui Honda NSX de acum 33 de ani şi care a renunţat la legendarul sistem VTEC, dar a devenit suficient de ecologic încât să mai poată fi prezent pe piaţă cel puţin până în anul 2030.
Foto: Motorului primei generaţii Honda/Acura NSX

Aşadar, vorbim de un nou motor V6 de 3,5 litri, cu numele de cod J35Y8, care debutează acum pe noua generaţie Honda Pilot, dar se va regăsi în curând şi pe alte modele Honda. Propulsorul păstrează aceeaşi cursă şi alezaj ca şi V6-ele de până acum din gama Honda, prin urmare are şi aceeaşi cilindree de 3.471 cm cubi, dar aduce şi câteva modificări substanţiale. În primul rând are chiulase cu câte doi arbori cu came, DOHC, iar asta nu s-a mai întâmplat la motoarele V6 Honda de la primul NSX încoace, toate propulsoarele V6 având câte un singur arbor cu came pe chiulasă, în ceea ce numim sistem SOHC.
Foto: Honda Pilot, primul model care primeşte noul motor V6 Honda

În al doilea rând, noul motor renunţă la legendarul sistem VTEC şi odată cu aste la caracterul legendar pe care-l imprima acest sistem motoarelor Honda. Simplu vorbind, sistemul VTEC folosea presiunea crescută a uleiului din motor, dată de turaţiile mari, pentru a împinge arborii cu came într-o altă poziţie, ce dicta timpi diferiţi de deschidere a valvelor. Asta dădea un boost brusc motorului la turaţii mari, iar caracterul specific era că această trecere de la un mod de „respiraţie” a motorului la altul se făcea simţită în condus şi în sunet, şi tocmai asta făcea parte din fascinaţia acestor motoare Honda, când, la turaţii mari, maşinile deveneau brusc mai puternice. Totodată, acest sistem permitea sporirea eficienţei în consum a motorului la turaţii mai joase. Iată că acum noul motor Honda a renunţat la acest sistem VTEC, dar va avea dirijare electronică a valvelor. Prin urmare, va reuşi să asigure şi eficienţă la turaţii joase, şi putere la turaţii înalte, dar nu va existe o schimbare mecanică de la un regim la altul, şi nu se va simţi trecerea dintre aceste regimuri în condus.
Foto: Noul motor V6 Honda

Se pare că a fost un preţ necesar de plătit pentru a putea păstra un motor V6, care să fie conform normelor de emisii mai stricte din mai multe regiuni ale lumii. Surprinzător, dar noul propulsor Honda, aşa aspirat natural cum e, şi cu o construcţie de bază evoluată, practic, din prima generaţie Honda NSX, reuşeşte să fie acum cu 40-50% mai ecologic la diverşi parametri decât ultima sa ipostază SOHC şi VTEC, prezentă încă pe alte modele din gama Honda. Deci inginerii Honda au reuşit să creeze un motor V6 fără turbină, care e surprinzător de curat în emisii, încadrându-se în standardele stricte SULEV30, valabile până în anul 2030 cel puţin. Totodată, noul motor Honda e mai puternic decât ultimele ipostaze V6 cu SOHC şi VTEC, reuşind să dezvolte 285 CP în unităţi nord-americane şi 289,4 CP dacă ar fi să vorbim în unităţi europene. Cuplul maxim ajunge la 355 Nm. E puţin probabil, însă, să vedem prea curând noul motor V6 Honda şi pe modele care ar fi vândute şi în UE.
0
15,015
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!