Istoria neştiută a unei Lada Samara de la Dakar, cu motor boxer şi tracţiune 4x4 de Porsche, pilotată de Jacky Ickx

26 Ianuarie 2023, 20:09
Ilie Toma
Lada 2108 a fost primul model cu tracţiune faţă şi motor transversal al celor de la AvtoVAZ şi întrucât dezvoltarea sa a început într-o perioadă de relansare a relaţiilor dintre URSS şi occident, cei de la AvtoVAZ i-au contractat pe cei de la Porsche pentru a-i ajuta la proiectarea motorului, interiorului şi calibrarea suspensiei. E o istorie care am relatat-o detailat într-un articol anterior, dar puţini ştiu că ulterior, ea a avut şi un apogeu aproape incredibil, în care o Lada 2108 a ajuns să concureze la Dakar cu un motor de Porsche, fiind pilotată de marele Jacky Ickx
Ei bine, cei de la AvtoVAZ şi-au făcut cunoscut numele la Dakar încă la începutul anilor 80, cu Lada Niva. În anii 1981 francezii Jean Claude Briavoine şi Andre Deliaire au ajuns pe locul 3 în clasa maşinilor cu o Niva, iar în 1982 tot ei au ajuns pe locul 2. În anul 1983, o altă echipă cu Niva a luat din nou locul 2. Iar în anii 1984 şi 1985, maşina primise ampatament mărit şi motoare experimentale mai puternice. În 1987 în echipa Lada de la Dakar au venit şi doi piloţi renumiţi, Jacky Ickx şi Christian Tarin. Iar aici trebuie să facem o scurtă abatere doar pentru a aminti cine este Jacky Ickx.
Simplu spus — unul din cei mai cunoscuţi şi de succes piloţi de motorsport din lume. A învins cursa de 24 de ore de la Le Mans de 6 ori, în moduri spectaculoase şi incredibile. A fost şi pilot de Formula 1, pilotând pentru Ferrari, Branham şi Lotus, având 8 victorii şi 25 de curse finalizate pe podium. Tot el a învins la raliul Dakar în 1983, cu un Mercedes G-Class 280. Deci, Niva despre care menţionam că a ajuns a doua în 1983 fusese surclasată doar de Mercedes G-Class-ul condus de Jacky Ickx!
Foto: Mercedesul cu care Jacky Ickx a învins la Dakar în 1983

Pilotul a păstrat legături strânse cu cei de la Porsche, muncind şi ca pilot de teste pentru uzină în anii 80, dar totodată pilotând pentru Porsche în curse Le Mans şi altele de anduranţă. De asemenea, după succesul din 1983 de la Dakar, Jacky Ickx a pilotat următorii ani pentru Porsche la Dakar, inclusiv în primul an de participare a celor de la Porsche în renumitul raliu. Anume atunci, în 1984, Porsche a intrat în raliu cu modelul modificat pentru Dakar din generaţia 953, şi a reuşit să învingă. N-a învins exemplarul condus de Jacky Ickx, ci cel condus de Rene Metge, dar Jacky a fost parte din acea istorie legendară a primei participări Porsche de la Dakar.
A mai participat şi în 1985, fiind nevoit să abandoneze, iar în 1986 a ajuns pe locul 2. De fapt, în anul 1986 rezultatele Porsche au fost şi mai excepţionale, întrucât producătorul german a participat deja cu modelul 959. Echipa lui Rene Metge a ocupat locul 1, iar cea a lui Jacky Ickx — locul 2! Maşinile de la Dakar din perioada asta au inspirat şi ediţia limitată Porsche 911 Dakar, lansată acum câteva luni, într-atât de marcante au fost aceste victorii pentru Porsche.
Anul 1986, însă, a fost ultimul în care Porsche a participat la Dakar. De atunci până azi producătorul german nu a mai revenit vreodată în acest raliu. Tocmai de asta, în 1987 Jacky Ickx a putut fi curtat şi convins de Lada să participe în raliu. În acea primă ediţie, el a participat cu o Lada Niva, însă şi-a accidentat gâtul şi a abandonat. În 1988 a participat cu o altă Niva, cu numărul 218, şi a terminat pe locul 38. Era clar că Niva nu mai putea face faţă la Dakar, nici măcar cu un pilot genial la volan.
Foto: Jacky Ickx, într-o Lada Niva la Dakar 1987

Între timp, în 1984 apăruse şi Lada Samara, sau 2108 cum mai era numită, ea fiind, aşa cum spuneam, rodul colaborării dintre Porsche şi AvtoVAZ. Piloţii din URSS erau deja entuziasmaţi de acest model, aşteptând că noua arhitectură a maşinii va putea servi drept bază pentru modificări avansate şi victorii de motorsport. În special, singurul pilot din URSS care reuşise să ajungă în cursele adevărate de raliu, Stasis Brundza, a fost cel mai entuziasmat. Lituanian de origine, născut în Kaunas, el reuşise să concureze cu o Lada 2105 alături de Audi şi Lancia în cursele WRC, dar din cauza tracţiunii spate şi motorului, maşina intra la altă categorie. Când a apărut Lada 2108, el a fost cel care a văzut în ea o speranţă pentru a se alinia la alte maşini performante din motorsport.
Foto: Pilotul Stasis Brundza şi Lada sa 2105 de raliu

Anume sub egida lui Brunzda a fost ceată pe teritoriul Lituaniei de azi prima versiune de raliu a lui Lada Samara, numită EVA, numele fiind o abreviere de la Fabrica Auto Experimentală din Vilnius. Statis a creat o maşină radical diferită, montând motorul median, motor care era o versiune modificată a propulsorului 2106, cu chiulasă cu 16 valve, injecţie directă şi turboaspirare! Acel motor, de doar 1,8 litri, scotea 270 CP! Era, probabil, cel mai puternic motor sovietic de motorsport.
Foto. Motorul de pe Lada EVA

Brundza a echipat maşina cu suspensii independente cu dublu braţ, pregătind-o să concureze de la egal la egal în raliuri. Acea deci, un şasiu pregătit să alerge corect în raliuri, însă motorul, chiar dacă era impresionant pentru maşinile sovietice, nu se apropia de puterile de peste 400 CP ale Lancia sau Audi. Iar pe lângă asta, Audi şi apoi şi Lancia avea deja tracţiune integrală, iar Brundza nu avea cum să facă ceea ce nu făcuse fabrica şi să monteze un sistem 4x4 pe Lada EVA.
Foto. Lada Eva

Către anul 1986, Brundza a pregătit o versiune modificată a lui Lada EVA, pe care a adus-o până la 300 CP. Iar mai apoi, către 1987, Brundza reuşise să propună şi un sistem de tracţiune integrală pentru acea maşină. Doar că au atunci au fost ani tumultoşi în cursele WRC şi grupa B a fost anulată total, Lada migrând spre grupa S, iar după asta şi ea a fost anulată. Aşa că Lada EVA n-a mai ajuns să concureze direct, însă a fost motivaţia principală şi baza maşinii ce a ajuns a fi condusă la Dakar de Jacky Ickx.
Foto: Lada EVA

Acelaşi şasiu care fusese dezvoltat în Lituania a fost luat la bază şi perfecţionat de compania Oreca, renumită azi pentru producţia de bolizi în motorsport. Componentele de suspensie au fost produse de fabrica de avioane Tupolev. Cei care participaseră anterior cu Niva la Dakar oferiseră şi ei consultanţă. Inginerii de la poligonul de la NAMI au testat-o, iar Oreca şi Lada au reuşit să-i convingă pe cei de la Porsche să le furnizeze sistemul de tracţiune integrală de pe Porsche 959! Iar motorul a venit tot de la Porsche, fiind un boxer de 6 cilindri şi 3,6 litri. Motorul a fost setat la 355 CP pentru Dakar, ceea ce-i permitea acelei Lada Samara să atingă 200 km/h prin deşert! Această Lada purta numele de T3 şi a ajuns la Dakar în 1990.
Aşa că, după ce-n 1989 Jacky Ickx a pilotat un Peugeot la Dakar, în 1990 a revenit la Lada, să piloteze excepţionala Lada T3, cu motor boxer de Porsche şi sistem 4x4 de pe Porsche 959! A fost anul în care Jacky Ickx a avut din nou o maşină pe măsura potenţialului său. Maşina cu numărul 213 a avut o performanţă formidabilă, iar în cel mai greu segment, când se trecuse pasul Nega din Mauritania, Jacky şi Lada sa reuşiseră să se descurce cel mai bine şi să ajungă primii la final în acea zi. Rezultatul final a fost un loc 7!
Mai mult ca atât, aceeaşi maşină a participat la Dakar şi următorul an, condusă de Didier Auriol, şi a ajuns pe locul 5! A fost, deci, o scurtă sclipire în istorie a unei Lada cu adevărat impresionante în motorsport, născută într-o perioadă în care cei de la AvtoVAZ şi URSS voiau să fie parte a lumii civilizate şi începuseră a conlucra pentru a crea lucruri frumoase. O istorie aproape dată cu totul uitării, dar atât de curioasă şi specială!
0
2,015
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!